گزارش جی پلاس/ بنابر آخرین یافته محققان:

تاثیر وحشتناکی که سیگار کشیدن بر جنین می گذارد!

دانشمندان دانشگاه سیدنی با انجام مطالعه جدیدی دریافتند که سیگار کشیدن در دوران بارداری، باعث شکل گیری نوعی اختلال جسمی مانند فلج مغزی در دوران کودکی می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ ساینس نوشت: سیگار کشیدن در دوران بارداری برای مادر و کودک بسیار خطرناک است و ممکن است باعث آسیب های ناخوشایند و برگشت ناپذیری به کودک شود. این عادت مضر می تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس، حاملگی خارج از رحم و سندرم مرگ ناگهانی کودک را افزایش دهد.

در حال حاضر، دانشگاه فناوری سیدنی مطالعه ای انجام داد که نشان می دهد علاوه بر خطراتی که قبلا ذکر شده، سیگار کشیدن خطر دیگری هم در دوره بارداری به نوزاد تحمیل می کند.  

محققان در این تحقیق با استفاده از مدل حیوانی، متوجه شدند مصرف سیگار در دوران بارداری باعث شکل گیری یک نوع اختلال جسمی مانند فلج مغزی در دوران کودکی جنین می شود.

علت دقیق فلج مغزی هنوز ناشناخته است اما یکی از دلایل شناخته شده، فقدان اکسیژن دریافتی جنین عنوان شده است که سیگار کشیدن می تواند این تاثیر را داشته باشد. هنگامی که یک مادر در دوران بارداری سیگار می کشد، ممکن است فرزند خود را از اکسیژن محروم کند و این عمل می تواند منجر به آسیب های هیپوکسی ایسکمیک شود. در این حالت، خون و اکسیژن به سلول های مغز نمی رسد. این مرگ سلولی در ناحیه ای از مغز رخ می دهد که مسئولیت حرکت و حافظه را بر عهده دارد.

به گزارش جی پلاس؛ یافته های این تحقیق نشان می دهد بچه موش هایی که سطوح بالای استرس اکسیداتیو در مغز دارند، به احتمال زیاد از اختلالات عملکردی رنج می برند. خصوصا زمانی که محققان نتایج این تحقیق را با بچه های مادران سیگاری مقایسه کردند. بچه های این مادران اندام های ضعیفتر دارند و بیشتر مضطرب هستند؛ همچنین آنها از عملکرد ضعیف حافظه خود رنج می برند.

دیدگاه تان را بنویسید