گزارش جی پلاس؛

مفهوم جهانی استارت آپ در دنیای کسب و کار؟/ ویژگی استارت آپ ها چیست و چگونه به یک کمپانی تبدیل می شوند؟

استار آپ ها کمپانی‌های نوپایی هستند که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند. در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کارودرآمد جی پلاس؛ لغت "استارت آپ" واژه نسبتا جدیدی  در دنیای کسب و کار به حساب می آید. مفهوم جالبی که از دره سیلیکون  سن فرانسیسکو راه خود را به اقصی نقاط جهان باز کرد واکنون توجه طرفداران زیادی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

خاستگاه نخستین استارتاپ جهان کجاست؟

بد نیست بدانید "وای کامبینیتر "نخستین شرکت شتاب‌دهنده یا همان استارتاپ معروفی است که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کرد و بعدها توسط پل گراهام به دره سیلیکون واقع در سن فرانسیسکو  منتقل شد.

استارت آپ چیست و به چه کمپانی‌هایی استارت آپ اطلاق می‌شود؟

آدورا چئونگ - موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (Homejoy) که یکی از استارت‌آپ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ میلادی بوده، در تعریف استارت آپ این مفهوم را با عنوان پنجره ی ذهن رو به آینده خوانده است. به اعتقاد او، تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

با توجه به تعاریف ارائه شده می‌توان به روشنی دید که تاسیس استارت آپ نیاز به برقراری قوانین خاصی ندارد؛ حال آنکه درآمد، سود و تعداد کارکنان همواره در کمپانی‌های بزرگ تغییر کرده و دغدغه‌ی این مسائل را نیز دارند. استارت آپ فارغ از مسائلی که کمپانی‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، فقط در زمینه‌ی کاری خود مشغول به کار است.

ویژگیهای خاص استارت آپ ها

در دنیا به استارت‌ آپ‌هایی که ارزش آنها به بالای یک میلیارد دلار می‌رسد «تک‌شاخ» می‌گویند. تک‌ شاخ‌ها استارت‌ آپ‌هایی هستند که سرمایه کافی جذب کرده‌ و احتمالا می‌توانند درآمد پایدار ایجاد کنند و به یک کسب و کار واقعی تبدیل شوند. با این همه حتی یک تک‌شاخ هم می‌تواند شکست بخورد.

در کنار آن، مفهوم دیگری به نام نوآوری توفنده هم وجود دارد. نوآوری توفنده، یک خلاقیت برهم‌زننده‌ است که منطق حاکم را به‌ کل تغییر می‌دهد. برخی از کسب و کارها، نوآوری توفنده دارند و قاعده بازی را تغییر می‌دهند. برخی در همان وضع موجود با استفاده از همان منطق موجود تغییر ایجاد می‌کنند. ایربی‌اندبی در دنیا، صنعت اجاره محل اقامت را به‌کل دگرگون کرد با این‌ که حتی یک اتاق ندارد. او بر صنعت اجاره تاکسی را متحول کرد با این‌که حتی یک تاکسی ندارد.

استارت آپها چگونی به کمپانی تبدیل می شوند؟

بررسی وضعیت استارت آپ ها نشان می دهد عمراستارت‌آپ ها به طور معمول سه سال است و این کمپانی‌های نوپا پس از سه سال دیگر یک استارت آپ شناخته نمی‌شوند. برای این امر دلایل زیادی مطرح است است که از جمله‌ی آن می‌توان به تصاحب شدن توسط سایر کمپانی‌های بزرگ، افزایش تعداد دفاتر به بیش از یک مرکز، افزایش درآمد به بیش از ۲۰ میلیون دلار، افزایش تعداد کارکنان به بیش از ۸۰ نفر و افزایش تعداد اعضای اصلی به بیش از پنج نفر یا فروش سهم اعضای اصلی اشاره کرد. در واقع می‌توان در یک جمله‌ی ساده رسیدن استارت آپ به سودآوری را پایانی برای شناخته شدن آن به عنوان یک استارت آپ موفق خواند.

در واقع فاکتور اصلی یک استارت آپ را باید توانایی آن برای رشد بدانیم. "پول گراهام"، استارت آپ را یک کمپانی تعریف می‌کند که ساختار آن برای رشد سریع معماری شده است. در واقع تمرکز برای رشد، فارغ از فاکتورهایی جغرافیایی است که اعضای استارت آپ آن را تاسیس کرده‌اند؛ از این‌رو استارت آپ‌ها را باید از کسب و کارهای کوچک جدا کرد مثلا یک رستوران جدید را نباید به عنوان یک استارت آپ شناخت.

با این همه وقتی بنیانگذاران استارت آپ توان ایده پردازی را از دست دادند، نمی‌توان از عنوان استارت آپ برای تعریف یک کمپانی استفاده کرد. القای احساس نوآوری و فرهنگ پویای توسعه و پیشرفت در کمپانی با اضافه شدن نفرات جدید و همچنین گذشت چند سال از زمان تاسیس کمپانی بسیار سخت به نظر می‌رسد.

چه وقت ویژگی استارت آپ بودن را ازدست می‌دهیم

بسیاری از موسسان رفتن زیر پرچم کمپانی‌های بزرگ‌تر را به عنوان زمانی برای پایان عمر یک استارت آپ، قبول نمی‌کنند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که شرایط خرید استارت آپ‌ها توسط کمپانی‌های مختلف نیز متفاوت است. همچنین در صورتی که یک کمپانی وارد تالار بورس شده و سهام آن بصورت گسترده در اختیار افراد قرار گیرد، نمی‌توان دیگر این کمپانی را به‌ عنوان یک استارت آپ شناسایی کرد.

اما در یک تعریف کلی می‌توان استارت آپ را به مجموعه‌ای تعمیم داد که درآمدی کمتر از ۲۰ میلیون دلار داشته و تعداد کارکنان آن نیز کمتر از ۸۰ نفر باشد. همچنین باید به خصوصیات موسس استارت آپ نیز اشاره کرد. در صورتی که فردی با هدف تبدیل شدن به یک کمپانی بزرگ در سطح کشوری یا جهانی اقدام به تاسیس کمپانی خود کند، مجموعه‌ی زیر نظر وی را می‌توان استارت آپ و وی را موسس استارت آپ خواند.

درهم تنیدگی استارت آپ ها و فناوری

این روزها مفهوم استارت آپ با صنعت فناوری کاملا درهم گره خورده است  برای مثال باید به فعالیت شرکت اوبر اشاره کرد .کسب و کاری که که در زمینه‌ی پیوند صنعت فناوری با حمل و نقل فعالیت می‌کند. این کمپانی هم‌اکنون موفق شده با داشتن ارزشی ۳.۵ میلیارد دلاری، سرمایه‌ای ۳۰۷ میلیون دلاری را جذب می‌کند.

اما آیا می‌توان آن را یک استارت آپ به شمار آورد؟ به طور حتم پاسخ این سوال منفی است. اوبر در حال حاضر تبدیل به یک کمپانی چند ملیتی در زمینه‌ی حمل و نقل شده که براساس برآوردهای انجام شده درآمدی ۲۱۳ میلیون دلاری دارد.

جالب است بدانید کسب و کارهای استارت آپ برای پرورش فناوری‌های خود از تکنولوژی‌های متعددی استفاده می‌کنند؛ در این بین در دسترس بودن فناوری‌ یا محصولات خود این کمپانی‌ها نیز عامل مهمی در موفقیت و رشد یک کمپانی است. برای مثال در آمریکا به واسطه‌ی آمارهای منتشر شده که نشان از دسترسی ۹۸ از درصد از مردم به اینترنت دارد، موفقیت فناوری‌ها و محصولات مبتنی بر اینترنت، تا حدودی تضمین شده است. زمانی که یک استارت‌آپ به اندازه‌ای رشد کند که درآمد آن به چندین میلیون دلار برسد، دیگر باید دوران استارت آپ بودن این کمپانی را رو به پایان دانست.

دیدگاه تان را بنویسید