جی پلاس؛

کشف یک دایناسور «زشت» با دندان‌های 7 سانتی‌متری/ عکس

دانشمندان فسیلی از یک دایناسور زشت را پیدا کرده‌اند که دندان‌های بزرگ قیچی مانند و دهانی منقار شکل دارد. این فسیل که متعلق به 80 میلیون سال پیش است، در جنوب فرانسه کشف شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ این دایناسور گیاه خوار که طول آن به پنج متر می‌رسد، به صورت غیرمعمول صورت کوچک با فک‌های بسیار قدرتمند دارد که آن را قادر به خوردن برگ‌های درختان نخل نزدیک رودخانه می‌کرده است. دانشمندان استخوان فک و هفت دندان این دایناسور را در دهکده‌ای در جنوب فرانسه پیدا کردند.

یکی از نکات دیگری که این دایناسور را واقعا کریه نشان می‌دهد، دندان‌های 5/6 سانتی‌متر است که شبیه به یک قیچی عمل می‌کردند و موجب می‌شدند دایناسور برگ‌ها را به راحتی به همراه شاخه‌های درخت بجود.

دانشمندان نام این دایناسور را «ماترونودون پرووینشالیس» گذاشته‌اند. به گفته آنها، این فسیل، آخرین فسیل از دایناسور‌های متنوعی است که به همراه پتروسورها، کوسه‌های ماقبل تاریخ، تمساح‌ها و لاک‌پشت‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند.

دایناسور

به عقیده دانشمندان این فسیل مربوط به دوره کامپانین یعنی حدود 72 تا 84 میلیون سال پیش است.

آنها توانستند با سی‌تی‌اسکن از این آرواره، صورت این دایناسور را به صورت کامپیوتری بازسازی کنند و کاملا نشان دهند که چقدر صورت زشت و نافرمی نسبت به دایناسورهای دیگر دارد.

دیدگاه تان را بنویسید