در یک گفتگوی متفاوت با جی پلاس؛

مینو خالقی: مسئولیت ندادن به جوانها یک دور باطل است/ مدیران به جای حفظ صندلی، مدیرسازی را جدی بگیرند/ سنی ندارم و هنوز به آینده امیدوارم

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که آرایش باطل شد، معتقد است مسئولیت ندادن به جوان ها به بهانه بی تجربگی، یک دور باطل را در سیستم مدیریت کشور ایجاد می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ مینو خالقی در انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند 94 برگزار شد، به عنوان جوان ترین نماینده  از حوزه اصفهان، راهی مجلس شورای اسلامی شد و سرو صدای زیادی را به پا کرد. پس از انتخابات او از سوی شورای نگهبان ردِ صلاحیت شده و آرایش باطل اعلام گردید و پس از روندهای سیاسی-حقوقی از سمت نمایندگی بازماند.

او با وجود اتفاقاتی که برایش افتاد، همچنان می‌گوید از رفتاری که با او شده ناامید نیست و چشم به آینده دارد و برای رسیدن به اههافش تمام تلاش خود را می کند.

خالقی که نماینده نسل جوان در مجلس شورای اسلامی هم محسوب می‌شد، از مشکلات موجود پیش پای جوانان امروز گفت و از مسئولان خواست نسبت به جوانان نگاه بهتری داشته باشند.

او معتقد است برخی نگاه های سیاسی و عرفی و فرهنگی مانع از اعتماد به جوانان شده و این اتفاق منجر به این می‌شود که جوانان هیچ گاه تجربه لازم را به دست نیاورند.

مینو خالقی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس نسل جوان ایران را سرمایه آینده کشور دانست و تاکید کرد که اگر به جوانان اعتماد نشود، آنها مجبور به ترک ایران و پیدا کردن آینده خود در کشوری دیگر می‌شوند!

 

مسئولیت ندادن به جوان ها یک دور باطل است

جی پلاس: با وجود شعارهایی که در حمایت از جوانان برای حضور در عرصه های سیاسی داده می  شود، فکر می کنید چرا عملا تغییری در نگرش مسئولان به وجود نیامده است؟

 

خالقی: خیلی از مواقع ما رو به شعار می رویم. وقتی جوانی قصد ورود به مناصب سیاسی، اجتماعی و فرهگی دارد می گویند تجربه کمتری نسبت به افراد باسابقه دارد، در حالی که جوان باید از جایی برای حضور پر رنگ در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شروع کند. اگر این موقعیت داده نشود، یک دور باطل خواهد بود و تا ابد می گویند جوانها تجربه ندارد و کنار گذاشته می شوند و از افراد دیگری استفاده می شود.

یادمان باشد نسل ما، نسل سوم بعد از جنگ است اما شنیدیم و خواندیم که جنگ را جوانان ما اداره کردند؛ جوانانی که سردار جنگ بودند. اگر توان اداره مسئله ای به آن بزرگی را داشتند، دادن پست و جایگاه به آنها یکی از موارد بسیار  ضروری جامعه است. جامعه ایرانی جوان است و خیلی از مواقع می خواهد کسانی را در مناصب ببیند که هم سن و سال خودش هستند و درکشان می کنند. چه بسا مسائلی که جوانان با آنها درگیر هستند، شاید کمی دیرتر به عمق درک مسئولان سیاسی کشور برسد و در موضوع همزادپنداری میان آنها با اخلال هایی مواجه باشیم.

جناح های سیاسی باید به این نتیجه برسند که مسئولیت های جامعه ایرانی تشنه حضور جوانان است

من جوان ترین منتخب مردم ایران در مجلس شورای اسلامی بودم. در این دوره جوانان زیادی به مجلس راه یافتند و همین موضوع بارقه امید شد. جناح های سیاسی با هر مدل فکری، اصول گرا، اصلاح طلب و اعتدالی باید به این نتیجه برسند که  مسئولیت های جامعه ایرانی تشنه حضور جوانان در صحنه است و مسئولان وقتی می خواهند تصمیمی بگیرند اولویت را روی جوانان بگذارند.

 

مدیران به جای حفظ صندلی خود،  مدیرسازی از میان جوانها را جدی بگیرند

جی پلاس: فکر می کنید مهمترین مانع بر سر راه مسئولیت ندادن به جوان ها چیست؟

خالقی: مسائل سیاسی و مسائل عرفی و فرهنگی مانع از این کار شده است. تصور قالب این است که چون جوانان تجربه ندارد، نباید جایگاه و سمت کشوری را به او بدهند. بالاخره جوان باید از یک جایی وارد شود و برای آینده ایران مناسب باشد. یادمان باشد مدیران ما باید وظیفه مدیرسازی را انجام دهند و متاسف می شوم وقتی مدیرانی را می بینم که فقط به فکر حفظ پست و صندلی خودشان هستند.

اگر خانواده سیاسی نداشتم، چطور می می توانستم وارد سیاست شوم؟!

جی پلاس: عدم پرورش مدیران جوان برای آینده با قانون اساسی مغایرت دارد!

خالقی: دقیقا همینطور است. باید بعد از او یک نفر روی صندلی مدیریت بنشیند. چه بهتر که آن فرد در این مدت زمان تجربه لازم را کسب کرده باشد. چرا می گوییم باید احزاب در کشورها باشد؟ چون احزاب جوانها را گام به گام مورد آموزش سیاسی قرار می دهند و آنها را با تجربه وارد عرصه سیاسی می کنند. در کشورهای دیگر می بینم که یک زن یا یک مرد با اینکه سنی ندارد، نامزد ریاست برای  وزارتخانه ها می شوند؛ همیشه فکر می کردم اگر من خانواده سیاسی نداشتم، از کجا باید وارد سیاست می شدم؟

 

مینو خالقی

سیاست را دوست دارم و از آن استقبال می کنم

جی پلاس: از اینکه وارد سیاست شدید، حراسی نداشتید؟

خالقی: من سیاست را دوست دارم. از سیاست استقبال می کنم. نمی شود سیاست را دوست داشت و آن را مورد نقد قرار نداد. نمی شود مسیر سیاست را به خاطر یک ناسزا رها کرد. یک روزی رسانه علیه شماست و یک روز هم علیه دشمن تان.  

جی پلاس: به فکر بازگشت دوباره به مجلس شورای اسلامی هستید؟

خالقی: استفساریه که برخی نمایندگان مجلس به وزارت کشور دادند نه برای شخص مینو خالقی که برای یک امر مهم بود. در دنیای سیاست نمی توان درباره آینده صحبت کرد اما امیدوارم به صلاح آینده حقوقی ایران و اینکه بیش از پیش دغدغه حقوق شهروندی و حق الناس داشته باشد. همانطور که مقام معظم رهبری در  سیاست های کلی انتخابات مسئله حق الناس را مجددا ذکر کردند، امیدوارم فضای نظارتی ما به سمتی برود که حق الناس را پررنگتر ببینند و فقط در شعار نباشد.

 

شاید درباره اتفاقاتی که برایم افتاد، کتاب بنویسم

جی پلاس: درباره حال و هوای اتفاقاتی که برایتان افتاد، صحبت می کنید.  

خالقی: مصاحبه درباره این حال و هوا را به آینده موکول می کنم و  چه بسا کتابی درباره این اتفاق بنویسم.

جی پلاس: چه توصیه ای به خانم ها به ویژه جوان های علاقمندان ورود به عرصه سیاست دارید؟

خالقی: وقتی وارد عرصه سیاست شدند، از چیزی نترسند و محکم و قوی باشند. ان شاء الله خانواده هایی باشند که پشتیبان زنان ما باشند و در زمانی هایی که یک زن به عرصه سیاست وارد شد، نگاه جنسی نسبت به زنان در عرصه دولتی کمرنگ تر شود چون از بین رفتن آن نگاه، ایده آل است. مینو خالقی آماده خدمت به ایران است. نا امید نیستم و برای خودم و ایران آینده خوبی می بینم.

 

فراموش کرده ایم که جوان ها سرمایه های اقتصادی کشور هستند!

جی پلاس: راهکار جلوگیری از  مهاجرت و به اصطلاح کوچ برخی نخبگان و جوانان از کشور که به نوعی اتلاف سرمایه های انسانیِ جوان ما اطلاق می شود را در چه می دانید؟

خالقی: مهم ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است. اشتباه است که در هر دهه ای نفت را مهم ترین سرمایه ایران تلقی کردیم چرا که اگر به سرمایه های انسانی، تفکر و مغز جوان ها توجه کنیم، درآمدی شامل حال ایران می شود که در طولانی مدت از فروش نفت بسیار بیشتر خواهد بود. توقع این بود و هست که کشور سهم قابل توجهی از درآمد حاصل از نفت که 50 سال دیگر می تواند تمام شود را صرف جوان ها کند و آنها را به بلوغ فکری و عملیاتی لازم برساند، همین جوان ها نه تنها رغبتی برای خروج از وطن شان ندارند بلکه آینده درخشانی را برای کشور رقم خواهند زد. اما متاسفانه سیستم گاهی چنان با ترشرویی با آنها برخورد می کند که از ایران می روند!

ما فراموش کرده ایم که جوان ها سرمایه اقتصادی ایران هستند. تنها راه جلوگیری از خروج جوانان از کشور، تغییر رویکرد در میدان دادن به آنهاست. جوانان باید احساس کنند که در بخش های مختلف برای کشورشان مهم هستند نه اینکه از ایران بروند و در یک جایی زندگی عادی داشته باشند.

 

سرمایه گذاری انبوه در گرو ثبات سیاسی در کشور است

از طرفی برخی از جوان های ما هم وقتی به یک نقطه تحصیلی می رسند، رویکردشان به گونه ای است که کارمند یک سازمان و دولت شوند. همه می دانیم که باید بال های دولت سبک تر شود. ورود به بخش سیاسی برای جوانها بسیار هم عالی است. خیلی از جوانان قدرت ایجاد کارآفرینی دارند و  چه بسا کار پدران خود را رها کنند و به زندگی کارمندی می چسبند که یک آب باریکه داشته باشند.

معتقدم سیاست گذاری کلان مملکت ما باید به سمت رشد و گسترش کارآفرینی های کوچک حرکت کند. از کارآفرین هایی که می توانند ایده خود را به همراه هم کلاسی های خود به صورت یک کسب و کار شخصی در بیاورند، حمایت کنیم. برخی می گویند این میزان شغل در سال های گذشته ایجاد شده اما تا چه حد استغال زایی ها ثبات داشته و پایدار بوده است یا ظرف شش سال از بین رفته است؟ حمایت از مشاغل و کسب و کارهای کوچک آسان است. نقش معاون علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری وزارت صنعت و معدن و مجلس در سیاست گذاری های کلان مهم است. تا ثبات سیاسی در کشور حاکم نشود، نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاری ها انبوه و قابل توجه در کشور انجام شود.

 

سنی ندارم و هنوز به آینده امیدوارم

جی پلاس: با توجه به اتفاقی که برایتان افتاد، چه برنامه ای برای آینده سیاسی خودتان دارید؟

خالقی: من صبور هستم و چون سنی ندارم، عجله نمی کنم. طی ماه ها و سال های آینده باید بیاموزم. در حال حاضر اولویتم حوزه محیط زیست است که در آن فعالیت کرده ام. در حوزه زنان صرفا صحبت نمی کنم و با ورود خودم به عرصه سیاسی و اقتصادی، به نوعی از ورود بقیه زنان هم حمایت کرده ام. اینکه خودمان در عرصه های مختلف حضور داشته باشیم، بهترین حمایت از زنان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید