گفت و گوی جی پلاس با بسکتبالیست جوان تیم ملی ایران؛

مشایخی: با شکست دادن لبنان، پاسخ هوادران این تیم و اتفاقات حاشیه ای را دادیم/ روزی استرالیا را شکست می دهیم/ حامد حدادی تکیه گاه همه بازیکنان بود

گارد راس تیم ملی بسکتبال می گوید سخت ترین بازی این تیم در کاپ آسیا دیدار با لبنان بود که بازیکنان هم قسم شدند میزبان را مقابل هوادارانش شکست دهند تا پاسخی به اتفاقات عجیب بازی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ بلند قامتان بسکتبال ایران هفته گذشته در مسابقات کاپ آسیا که به میزبانی لبنان برگزار شد، بعد از حذف میزبان مسابقات و کره جنوبی در مراحل یک چهارم و نیمه نهایی، راهی دیدار پایانی شدند و مقابل استرالیا، یکی از تیم های موفق جهان که به تازگی به آسیا ملحق شده، صف آرایی کردند.

در دیدار پایانی، تیم جوان شده ایران در نبود بازیکنان با تجربه خود، نتوانست حریف استرالیا شود و در نهایت با اختلاف امتیاز چشم گیری مقابل این تیم شکست خورد و بعد از چندین دوره قهرمانی در آسیا، جام قهرمانی از دست ایران و آسیا خارج شد و به اقیانوسیه رفت.

تیم ملی ایران در این رقابت ها بازیکنان با تجربه خود را به همراه نداشت و ویژگی بارز تیم، میانگین سنی کم بازیکنان بود که باعث امیدواری جامع بسکتبال هم شد. در این رقابت ها بازیکنانی مانند فرید اصلانی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، محمد جمشیدی و ... اولین و دومین حضور خود را تجربه می کردند اما توانستند تحسین کارشناسان و اهالی فن را به دنبال داشته باشند.

در دیدار تیم های ملی ایران و لبنان، تماشاگران کشور میزبان در هنگام نواخته شدن سرود ملی ایران، در اقدامی ناشایست، سرو صدا درست کردند که محکوم شد اما ملی پوشان ایران با حذف تیم میزبان پاسخ این رفتار غیر ورزشی را در میدان دادند و حرف از دور مسابقات کنار رفت.

سجاد مشایخی، یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی در این مسابقات در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ درباره عملکرد ایران تا قبل از دیدار پایانی مقابل استرالیا می گوید: به نظرم بازی های سختی در مرحله گروهی و حذفی داشتیم. در مرحله گروهی با هند، اردن و سوریه بازی کردیم. سوریه نشان داد پیشرفت خوبی در بسکتبال داشته است. اردن هم پا به پای ما پیش آمد و به دنبال پیروزی بود که نتوانست این کار را عملی کند. هر سه تیم پیشرفت محسوسی در این مسابقات داشتند و دور از انتظار ظاهر شدند.

**سخت ترین بازی مان مقابل لبنان بود

او به دیدار با لبنان و اتفاقات آن بازی اشاره کرد و گفت: در نخستین بازی از مرحله حذفی با لبنان میزبان مسابقات بازی کردیم. لبنان تلاش زیادی برای قهرمانی انجام داده بود و سالن مملو از تماشاگران این کشور بود. آن ها در طول بازی هم حمایت خوبی از تیم خودشان داشتند و به جرات می توانم بگویم سخت ترین بازی ما در این رقابت ها بود. با تمام تلاش خودمان سعی کردیم بازی را برنده شویم تا پاسخی هم به آن اتفاقات و هوادران لبنانی بدهیم. تمرکز بسیار بالایی داشتیم و به سختی از این تیم عبور کردیم. همه برای پیروزی در این بازی هم قسم شده بودیم.

**در بازی با کره نوسان داشتیم اما برنده شدیم

گارد راس تیم ملی بسکتبال بازی با کره جنوبی را نزدیک دانست و افزود: کره جنوبی به بازی سرعتی معروف است و مقابل تیم های شرق آسیا باید دقیق بازی کنید و به سرعت در بازی جا به جا شوید که اجازه شوت زنی را به آن ها ندهید. در کوارتر اول هماهنگی خیلی خوبی داشتیم اما در کوارتر دوم و سوم پر نوسان ظاهر شدیم و همین باعث شد کره جنوبی به ما برسد و در مقاطعی هم از ما عبور کند اما در کوارتر چهارم مجددا هماهنگی خودمان را حفظ کردیم و در دفاع منسجم تر ظاهر شدیم و در نتیجه راهی دیدار پایانی شدیم.

**تیم اول، دوم و سوم استرالیا فرقی با هم ندارند

مشایخی درباره دیدار با استرالیا، یکی از تیم های قدرتمند جهان که عنوان شده بود با تیم دوم یا سوم خود به این رقابت ها آمده اما توانست عنوان قهرمانی را از چنگ ایران خارج کند می گوید: استرالیا و نیوزیلند نخستین بار بود که در این مسابقات حضور داشتند. سطح استرالیا بالاتر از آسیا است و به عنوان ورزش نخست، روی بسکتبال سرمایه گذاری زیادی انجام می دهند. اکثر بازیکنان آن ها در لیگ NBA آمریکا و یورو لیگ بازی می کنند. شاید چند بازیکن اصلی خود را به دلیل حضور آماده سازی های پیش فصل آمریکا و اروپا نداشته باشند اما مربی تیم عوض نشده و سایر بازیکنان هم سطح بالایی دارند. تیم اول، دوم و سوم این تیم اختلاف کمی با هم دارند. از طرفی به عنوان اولین دوره، شناخت کمی از این تیم داشتیم و در تورنمنت های بعد با شناخت بیشتر از استرالیا می توانیم از آن ها عبور کنیم.

**برای رسیدن به استرالیا نیاز به امکانات بهتری داریم

او ادامه داد: ما به امکانات و سخت افزار بهتر و بیشتری نیاز داریم تا به سطح تیم هایی مانند استرالیا برسیم. تیم ما بسیار جوان و تشنه آموزش است و می تواند بازی های بهتری را هم انجام دهد. نگاه ما به رده های بالاتر است.

** نیاز به بازی با تیم های گردن کلفت داریم

ملی پوش پست یک بسکتبال ایران همچنین در پاسخ به این سوال که نسل جدید ایران می تواند به سطح کشورهایی مانند استرالیا برسد تاکید کرد: به طور صد در صد این تیم توان زیادی دارد. باید امکانات بهتری را برای بسکتبالیست ها فراهم کنند تا پیشرفت کنیم. نیاز به بازی با تیم های گردن کلفت داریم تا محک جدی بخوریم و آماده بازی های بزرگ شویم. تیم ما جوان های مستعد و با تجربه ای دارد که نیاز به بازی های بهتر دارند. ما می توانیم بهتر از استرالیا هم شویم. انگیزه بالایی نزد بازیکنان وجود دارد و  فقط باید حمایت شوند.

سجاد مشایخی

**حمایت مردم باعث دلگرمی ما شد

این بسکتبالیست جوان تیم ملی ایران درباره حمایت مردم و کارشناسان از بازیکنان جوان این تیم گفت: حمایت مردم و کارشناسان باعث افزایش انگیزه ما می شود. بعد از قهرمانی در آسیا چلنج برای ما سنگ تمام گذاشتند. همه ما هدفی جز سربلندی و سرافرازی ایران نداریم. حمایت مردم باعث دل گرمی ما می شود که کارمان را می بینند. با حمایت و دعای مردم بود که کره جنوبی را بردیم و روزی هم استرالیا را شکست می دهیم تا بار دیگر جام قهرمانی را به ایران بیاوریم.

**حامد حدادی در طول بازی تذکرات لازم را به بازیکنان می داد

او درباره انتخاب حامد حدادی به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات که منجر به رکورد دار شدن او از این حیث با چهار عنوان شد و نقش رهبری او گفت: حامد حدادی بزرگ ترین بازیکن آسیا است. او تکیه گاه همه بازیکنان بود. بهترین حمایت را از تیم انجام داد. در بازی هایی که نوسان داشتیم حامد تیم را رهبری کرد و تذکرات لازم را به بازیکنان داد. با وجود مصدومیت در کنار ما بود و بهترین بازی های خود را برای تیم ملی به نمایش گذاشت. او تمام تلاش خود را کرد که جام در دستان ایران باقی بماند اما این اتفاق نیافتاد. حامد و همه بازیکنان از این اتفاق ناراحت بودند اما باید جبران کنیم.

**اهداف بزرگتری دارم

مشایخی با بیان اینکه عملکردش نسبت به دوره قبل بهتر بود اما کافی نبود اضافه کرد: در این مسابقات زمان بیشتری برای بازی داشتم و از طرفی اعتماد به نفسم نسبت به دو سال قبل بیشتر شده بود. تلاشم را می کنم که بهترین بازی ها را برای تیم ملی انجام دهم. به این جایگاه راضی نیستم و تلاش می کنم بهتر از این شوم. هدفم بزرگ تر از این ها است.

**کادرفنی تیم ملی بهترین عملکرد را داشت

گارد راس تیم ملی بسکتبال درباره نقش مهران حاتمی در موفقیت تیم ملی اظهار کرد: کادرفنی تیم ملی بعد از چند سال ایرانی بود و مهران حاتمی،آتشی و سایر اعضای کادرفنی بیشترین تلاش خود را برای شناخت از رقبا و رهبری تیم ملی انجام دادند. آن ها به سرعت بازی رقبا را آنالیز کردند تا زودتر آماده شویم. زحمت زیادی برای تیم ملی کشیدند و به نظرم بهترین عملکرد را داشتند. 

دیدگاه تان را بنویسید