گفتگوی جی پلاس با بانویی که رئیس فدراسیون کهن ترین ورزش جهان است

وکیل گیلانی: اسب، زمین، مربی ایرانی و بودجه کافی نداریم!/ برگزاری جام جهانی چوگان در میدان نقش جهان کار بزرگی بود

ورزش ملی چوگان که به گواه برخی از اسناد تاریخی، کهن ترین ورزش جهان است، در دهه های اخیر مورد بی لطفی مسئولان ورزش کشور قرار گرفته تا حدی برخی کشورهای خارجی، به دنبال ثبت سند تاریخی آن به نام خود هستند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ورزش چوگان که ریشه در تمدن ایرانی دارد، یکی از کهن ترین ورزش های تاریخ است. این ورزش که به بازی شاهان معروف است در دوران هخامنشی ها رواج یافت.

جمهوری آذربایجان که کمتر از 200 سال قبل جزء خاک ایران بود، اقدام هایی  برای ثبت جهانی این رشته به نام خود انجام داده است اما در نهایت مسئولان این کشور نتوانستند یونسکو را متقاعد به پذیرفتن این موضوع کنند. این اقدام آذربایجان زنگ خطر را برای مسئولان سازمان میراث فرهنگی ایران به صدا در آورد که اگر دست نجنبانند به زودی این رشته کهن به نام کشوری دیگر ثبت خواهد شد.

از طرفی هر چقدر چوگان ریشه در تاریخ ایران دارد، به همان اندازه به این بازی توجه نشده چرا که فدراسیون ورزشی چوگان هم از سال 81 تاسیس شد و فعلا تیم ایران در رقابت با قدرت های برتر چوگان، حرفی برای گفتن ندارد.

در کنار بی توجهی مسئولان امر به این رشته، گرانی بازی کردن چوگان که لازمه آن داشتن اسب است، مزید بر علت شده تا جوانان علاقه مند هم نتوانند به سمت این رشته جذاب بروند. زیرساخت های فعالیت چوگان در ایران بسیار ضعیف است و به طور کلی این بازی تاریخی در کشورمان مورد بی لطفی قرار گرفته است.

از حدود یک سال قبل، گلنار وکیل گیلانی - عضو تیم ملی چوگان به عنوان نامزد در انتخابات فدراسیون این رشته حاضر شد و با رای اکثریت آرا به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد تا توجه همگان را به خود جلب کند.

وکیل گیلانی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ درباره موارد مختلفی از جمله ثبت چوگان در یونسکو، کادرفنی آرژانتینی چوگان، گرانی این رشته و ... صحبت کرد:

** میزبانی جام جهانی برای اولین بار در تاریخ چوگان ایران بود

برگزاری مرحله مقدماتی جام جهانی در ایران اتفاق بزرگی بود که بعد از سال ها توانستیم این میزبانی را کسب کنیم. هیچ وقت ما میزبان این مرحله از بازی ها نبودیم. با اینکه ما مهد چوگان در جهان هستیم، سختی های زیادی را تحمل می کنیم و تلاش می کنیم چوگان به جایگاه اصلی خود برگردد.

تیم های هند، پاکستان و آفریقای جنوبی رقبای ما در مرحله مقدماتی بودند که هر کدام سالهاست در جام جهانی حاضر می شوند و سطح بازی آن ها بسیار بالاتر از سطح بازی ما است. با توجه به همین موضوع تلاش کردیم بازیکنان را به سطح قابل قبولی برسانیم اما باز هم قدرت رقبا این اجازه را به نداد تا از گروه مان صعود کنیم. اما هم از نظر میزبانی و هم از نظر فنی تجربه خوبی برای ما بود که می توانیم در آینده از آن برداشت خوبی داشته باشیم.

گلنار وکیل گیلانی

 

** فدراسیون اسبی برای میزبانی نداشت!

ما که هیچ اسبی برای میزبانی در جام جهانی که به میزبانی ایران برگزار شد نداشتیم و اسب های مورد نیاز برای تیم خودمان و تیم های مهمان را از باشگاه ها، ورزشکاران و پیشکسوتان قرض گرفتیم. مشکلات به ما اجازه نمی دهد از خودمان اسبی داشته باشیم. بازی های دوستانه تیم ها در باشگاهی در استان البرز برگزار می شود اما بازی های نهایی در تهران خواهد بود.

** تماشای بازی های جام جهانی رایگان بود

برای این بازی ها بلیط فروشی نداشیم و همه بازی ها رایگان بود تا علاقه مندان به چوگان بتوانند از بازی ها دیدن کنند. ما چند بیلبورد تبلیغاتی را هم در سطح شهر تهران اجاره کردیم  و از صدا و سیما هم تبلیغاتی را داشتیم.

** مربیان و بازیکنان آرژانتینی به تیم ملی اضافه شدند!

برای این رقابت ها چند مربی آرژانتینی را به ایران آوردیم و بعد از اینکه مشخص شد سطح بازیکنان مان چندان بالا نیست، بازیکنانی را هم به ایران آوردند تا با بازیکنان ما کار کنند و سطح آن ها را بالاتر ببریم. سطح کشورهای آمریکای جنوبی در چوگان بسیار بالاست و ما هم از همان منطقه مربی ها و بازیکنان را انتخاب کردیم. آنها از نظر تکنیکی و فنی بسیار خوب هستند.

** 100 هزار دلار به آرژانتینی ها پرداخت می کنیم

به مربیان و بازیکنان آرژانتینی مبلغی در حدود 100 هزار دلار ( 350 میلیون تومان) به عنوان دستمزد قید شده در قراردادشان پرداخت می کنیم.

** مدرسه چوگان افتتاح شد

به تازگی مدرسه چوگان را راه اندازی کردیم و برای آموزش چوگان دانشجو هم می پذیریم. البته این کار فعلا در سطح استان تهران است و اگر موفق شویم به کل کشور منتقل می کنیم.

** چوگان ایران پیشرفته نیست

چوگان در کشورهای مختلف پیشرفت بسیار زیادی داشته و سطح بازی کشورهای دیگر بسیار بالاتر از ایران است. فدراسیون چوگان هم بسیار نوپاست و از سال 81 به همت علاقه مندان و پیشکسوتان این رشته تاسیس شد.

** چوگان نیاز به فرهنگ سازی دارد

در کنار مسائل فنی، چوگان نیاز به فرهنگ سازی دارد تا مردم متوجه کهن بودن این ورزش در تاریخ ایران شوند. حتی خیلی از مردم نمی دانند این ورزش ریشه در تاریخ ایران دارد. آگاهی مردم نسبت به چوگان بسیار پایین است و باید از همه نظر فرهنگ سازی کنیم تا مردم به این رشته ترغیب شوند. البته برای این کارها ما با مشکلات بودجه ای هم مواجه هستیم.

گلنار وکیل گیلانی

 

**بودجه چوگان کافی نیست

ما هم مانند همه فدراسیون ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنیم اما بودجه ما کافی نیست چرا که باید کارهای زیادی را انجام دهیم که بخشی از آن ها هم به مسائل فرهنگی باز می گردد. باید از اسپانسرها هم بخواهیم که به این ورزش ورود داشته باشند.

** چوگان نسبت به سایر رشته ها گران است

طبیعی است که با توجه به لزوم استفاده از اسب، چوگان گران تر از سایر ورزش ها باشد. وسایل لازم برای این ورزش ارزان نیست اما ما سعی می کنیم یارانه ای را برای چوگان فراهم کنیم.

گلنار وکیل گیلانی

 

**هزینه دوره آموزشی چوگان 600 هزار تومان است

برای کسانی که علاقه مند به چوگان هستند، کلاس ها آموزشی وجود دارد که دانشجو ها از اسب های اجاره ای استفاده می کنند. هزینه دوره مقدماتی چوگان در حدود 600 هزار تومان است.

** آذربایجان نتوانست چوگان را ثبت کند

چوگان ریشه در تاریخ ایران دارد و در کل کشور ایران بازی می شد. آذربایجان هم به عنوان کشوری که در گذشته جزء خاک ایران بوده، قصد داشت چوگان را به نام خودش در یونسکو ثبت کند که موفق به انجام این کار نشد.

** وزیر ورزش پی گیر ثبت چوگان در یونسکو است

ما بحث ورزشی چوگان را انجام می دهیم و بخش فرهنگی که مربوط به ثبت آن است نیز بر عهده سازمان میراث فرهنگی قرار دارد که قبلا مسعود سلطانی فر - وزیر ورزش کنونی، عهده دار سمت ریاست آن بودند. البته ما همان زمان اسناد خوبی به سازمان میراث فرهنگی ارائه کردیم تا بتوانند این ورزش را به نام ایران در یونسکو ثبت کنند. در آذر ماه امسال این موضوع بررسی می شود و باید دید یونسکو می پذیرد یا خیر؟ چرا که کشورهای مختلفی از جمله آذربایجان به دنبال ثبت چوگان هستند و هزینه های بسیاری را هم انجام دادند.

** خودم عضو تیم ملی چوگان هستم

سطح بازی بانوان تیم ملی چوگان در سطح منطقه بسیار خوب است و حرف هایی برای گفتن دارند. خود من هم عضو این تیم هستم و تلاش می کنیم برای تیم ملی بانوان هم مربیان خوبی را بیاوریم. امیدواریم میزبانی جام جهانی را برای بانوان هم کسب کنیم.

** جزء سه بانویی هستم که رئیس فدراسیون هستند

در بین 51 رشته ورزشی، فدراسیون های اسکیت، چوگان و بیماران خاص رؤسای فدراسیون زن دارند.

** دغدغه های چوگان را می دانم

خود من چوگان باز بودم و دغدغه های این ورزش را می دانستم و تصمیم گرفتم برای ریاست فدراسیون نامزد شوم و اعضای مجمع هم رای اعتماد خوبی به من دادند تا کارها را پیش ببرم. برنامه هایم برای چوگان زیاد است اما فعلا قصد دارم هیأت های استانی ها افزایش دهم. هدف ما از برگزاری مرحله مقدماتی جام جهانی در ایران نیز افزایش انگیزه چوگان بازها بود تا این رشته را رها نکنند.

گلنار وکیل گیلانی

 

** زمین چوگان ها را اجاره می کنیم

زمین های چوگان در اختیار باشگاه ها است و ما هم دو زمین اجاره ای داریم که از شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی اجاره گرفته ایم. بخشی خصوصی هم می تواند وارد چوگان شود و زمین های ورزشی را بسازد.

** بعد از 100 سال در میدان نقش جهان بازی چوگان برگزار شد

یکی از کارهایی که در این مدت انجام دادیم، برگزاری بازی چوگان به صورت نمادین در میدان نقش جهان اصفهان بود که از دیرباز در این میدان انجام می شد. البته رئیس هیات چوگان اصفهان هم کمک زیادی به ما در این زمینه کرد و سرانجام پس از 100 سال توانستیم مسابقات رسمی چوگان را در میدان نقش جهان برگزار کنیم.

به گزارش جی پلاس؛ شرایط رشته ورزشی چوگان و مشکلات آن در حالی وجود دارد که سوارکاری که چوگان یکی از مشتقات آن محسوب می شود، در تاریخ و تمدن مردم ایران جایگاه معتبری داشته و در مقطع کنونی هم سفارش های مهمی در زمینه ترویج آن شده است. رهبر معظم انقلاب در سخنان سال 1375 خود در دیدار با روسا و معاونین سازمان تربیت بدنی، اظهار کرد: دنبال ورزشهایی بگردید که بومی ماست و مردم از آنها  خبر ندارند، مثلاً ورزش چوگان که یک ورزش ایرانی است، الان هم در دنیا معمول است و چوگان بازی می کنند ، ولی ما اصلاً بازی چوگان را بلد نیستیم، اصلاً نمی دانیم چوگان چیست بیائید اینها را احیا و زنده کنید چون جزء فرهنگ شما و اصلاً جزء ملیت شماست.

دیدگاه تان را بنویسید