گزارش جی پلاس؛

هشدار درباره شیوع دوپینگ در کودکان و نوجوانان!

بر خلاف تصور عمومی، مصرف داروها و مواد ممنوعه دوپینگ، تنها در ورزشکاران حرفه‌ای شایع نیست بلکه کودکان و نوجوانان هم در معرض خطر استفاده از این مواد هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ سایت وزارت ورزش فرانسه با انتشار مطلبی ضمن هشدار به خانواده‌ها درباره شیوع مصرف مواد ممنوعه توسط کودکان و نوجوانان، به والدین هشدارهای جدی  داد.

در بخشی از این مطلب، به والدین توصیه شده که مراقب فرزندان خود باشند تا فریب مربیان سودجو را نخورند.

" این روزها تربیت فرزندان با گذشته خیلی فرق کرده است! " این جمله‌ را همه شنیده‌اند. در جهان امروز هزاران خطر بالقوه می‌تواند سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان را تهدید کرده و آینده آنها را به خطر اندازد. خیلی از پدرها و مادرها برای تضمین وجوه مختلف زندگی فرزندان خود، در آینده آنها را به سمت ورزش سوق می‌دهند که این امر به خودی خود بسیار مفید و پسندیده است اما زمانی که برای به دست آوردن عملکرد بهتر یا برای رسیدن به قدرت ذهنی و آمادگی بیشتر از طرف مربی، پزشک یا دوستان خود به آنها مواد و داروهایی توصیه می‌شود، قضیه کمی متفاوت می‌شود.

گذشته از تاثیر منفی مواد ناشناخته یا تایید نشده بر سلامت کودکان و نوجوانان، این مواد می‌توانند به آینده ورزشی آنها نیز صدمه بزنند. حتی خیلی از پدران و مادران بدون داشتن آگاهی و قصد منفی و تنها برای بهبود عملکرد فرزندانشان از موادی استفاده می‌کنند که جزو مواد ممنوعه محسوب می‌شوند. بدترین سناریو هم زمانی اتفاق می‌افتد که مربی‌های سودجو، این مواد و داروهای ممنوعه را در باشگاه‌ها به فرزندان شما بدهند و از ایشان بخواهند که آنها را مصرف کنند.

همه این اتفاقات شرایطی را به وجود می‌آورند که پدرها و مادرها احتیاط‌شان را بیشتر کنند و از فرزندانشان برابر این اتفاقات محافظت کنند. از آنجایی که همیشه آموزش و پیشگیری بهتر از درمان است، بهترین راه حل، آگاهی یافتن صحیح والدین و انتقال این آگاهی از طریق بازی، نمایش و حتی پخش انیمیشن‌های مختلف برای کودکان است.

در گام نخست، پدران و مادران باید بدانند که دوپینگ چیست و مصرف چه موادی دوپینگ به حساب می‌آید.

به طور کلی اگر هر ماده‌ای (دارویی، توهم زا و ...) که برای فائق آمدن بر یک مشکل، چه واقعی و چه خیالی، به منظور کارایی بیشتر مصرف شود به این عمل دوپینگ می‌گویند. حال این مشکل می‌تواند یک امتحان، یک مصاحبه کاری، یک کار سخت و سنگین یا یک مسابقه ورزشی باشد.

دوپینگ، عملی ممنوع است و فقط مشمول ورزشکارانی می‌شود که در قالب رقابت‌ها یا در رویدادهایی که توسط فدراسیون‌ها برگزار می‌شوند (یا تمرین‌های آماده سازی رقابت‌ها) از مواد یا از روش‌هایی استفاده کنند که در لیست آژانس جهانی دوپینگ  (WADA) آمده باشد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که ما هیچ‌گاه خودمان را مبرا ندانسته و با وسوسه‌ها مبارزه کنیم چرا که اگر در تمام ورزش‌ها دوپینگ انجام می‌شود، پس ورزشکاران از آن در امان نیستند.

تعریف و درک اعمال دوپینگی ورزشکاران کاری دشوار است زیرا این رفتارها هم پنهانی‌اند و هم تعریف‌های متفاوتی از آن وجود دارد. البته در برخی از موارد مثبت شدن آزمایش دوپینگ مربوط به برخی از ورزشکاران، مصرف برخی اقلام دلایل پزشکی داشته که خود باعث می‌شود درصد افرادی که واقعا دوپینگ کرده‌اند پایین بیاید.

مهم‌ترین موادی هم که در آزمایش دوپینگ نشان داده می‌شوند کانابیس‌ها (43% موارد)، کلوکوکورتیلوئیدها (18% موارد)، استروئیدهای آنابولیک (12% موارد) و دیورتیک‌ها (10% موارد) هستند. تحقیقات آسیب‌شناسانه نشان می‌دهند که دوپینگ تنها مخصوص ورزشکاران رده بالا نیست بلکه همه ورزشکاران، چه در رقابت باشند و چه نباشند، پتانسیل آن را دارند.

به این ترتیب 2 تا 15% بزرگسالان و 3 تا 5 درصد کودکان و نوجوانان اعلام کرده‌اند که تا به حال از مواد ممنوعه استفاده کرده‌اند.

** حالا چه باید کرد؟

با توجه به اینکه موضوع دوپینگ از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است والدین و مربیان توجه لازم را مبذول کنند. مربیان می‌توانند با تهیه فیلم و جزوه‌های کم حجم و مطمئن شدن از اینکه همه شاگردان‌شان این فیلم و جزوات را دیده‌اند، به آگاه‌سازی بپردازند.

والدین هم با ایجاد جو صمیمی در خانه می‌توانند در صورت بروز این مسائل از آن با خبر شوند. اگر هم فرزندشان کم سن و سال است در قالب بازی‌های عروسکی یا نقش بازی کردن به شکل عوض کردن نقش‌ها به او یاد بدهند که اگر کسی خواست ماده‌ای غیرقانونی یا چیزی که نمی‌شناسد بدهد، چه کنند. همچنین به او بیاموزند که در صورت بروز بیماری یا جراحت هرگز خودسرانه از دارویی استفاده نکنند و با دیگران در مورد عوارض آن مشورت کنند.

به گزارش جی پلاس؛ اگر فرزند شما نوجوان است، به او هشدار دهید که اگر همه افراد کاری را انجام می‌دهند به معنای این نیست که آن کار درست است و مصرف مواد دوپینگی برای بهبود عملکرد از هر نوعش تبعاتی به همراه خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید