مروری کوتاه بر عملیات کربلای ۸

کربلای 8؛ کوتاه اما پیروز

31 سال پیش در چنین ساعت هایی رزمندگان دلاور نیروی زمینی سپاه مشغول عملیاتی بودند که دشمنان نیز به موفقیت آن اذعان کردند؛ عملیاتی که قصد داشت تا اهداف به دست آمده در کربلای پنج را تثبیت کند. سالگرد آن بهانه ای شد تا چند سطری درباره عملیات به رشته تحریر در آید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: پس از عملیات پیروزمندانه کربلای پنج در شلمچه برای تحکیم مواضع به دست آمده در آن منطقه و با هدف انهدام نیروهای بعثی عملیات دیگری به نام کربلای 8 طراحی شد. این عملیات در سحرگاه هجدهم فروردین ماه سال 66 با رمز مبارک یا صاحب الزمان (عج) در منطقه عملیاتی شرق بصره آغاز شد.

اجرای عملیات بر عهده نیروی زمینی سپاه بود. ابتدا سپاه پاسداران قصد داشت که با اجرای چند عملیات محدود، به شکل تدریجی خطوط منطقه تصرف شده را با رسیدن به کانال زوجی اصلاح و تکمیل کند اما با توجه به موانع موجود، عملیات کربلای هشت در دو محور طراحی شد تا دو قرارگاه آن را عملیاتی کنند.

محور اول: آب گرفتگی شمال بوبیان با فرماندهی و هدایت قرارگاه قدس

محور دوم: حد فاصل کانال ماهی تا جاده شلمچه (غرب کانال ماهی) به فرماندهی و هدایت قرارگاه کربلا.

بنا بر این عملیات در هر دو محور در ساعت دو و پانزده دقیقه بامداد روز هجدهم فروردین ماه 66 با ورود لشکرهای 33 المهدی، 25 کربلا، 19 فجر، 10 سید الشهدا (س) و 31 عاشورا که‌ به‌ ترتیب‌ از چپ‌ به‌ راست‌ ماموریت‌ تصرف‌ و تامین اهداف عملیات را به عهده داشتند، آغاز شد و به این ترتیب در همان ساعت های اولیه عملیات، اهداف به طور ناقص تصرف شد.

در مرحله دوم با اینکه لشکر 33 المهدی در کار ایجاد خاکریز دوجداره در سمت راست سیل بند شاهد موفق عمل کرد اما دو پاتک دشمن به این لشکر که با پشتیبانی آتش توپخانه، هلیکوپتر و هواپیماهای جنگنده بعثی همراه بود و نیز تعداد زیاد نیروهای دشمن و کم بودن نیروهای خودی و نرسیدن مهمات، رزمندگان را مجبور به عقب نشینی کرد و در این مرحله تعدادی از آنها مجروح شدند و مسأله جناح چپ باز هم حل نشد.

در مرحله‌ سوم، جناح‌ راست وضعیت مناسبی پیدا کرد اما جناح چپ برخلاف موفقیت های به دست آمده باز هم به طور کامل بهبود نیافت و نیروهای لشکر 33 به خاطر از دست دادن توان در موقعیت های مناسب تری استقرار یافتند.

عراق فشار بالایی را برای باز پس گیری منطقه ای به وسعت یک کیلومتر مربع وارد آورد که در نوع خود کم نظیر بود هر چند که تلفات سنگینی نیز داد اما از آنجا که مشی جدید نیروهای رزمنده را برای پیشروی در شرق بصره و انهدام قوای بعثی دریافته بودند همه تلاش خود را کردند تا مسئولان جنگ جمهوری اسلامی را نسبت به ادامه پیشرفت عملیات مایوس کنند. از طرف دیگر این عملیات با چهل و هشتمین سالگرد حزب بعث عراق همزمان شده بود و عراق بلافاصله‌ به‌ منظور تحت‌ الشعاع‌ قرار دادن‌ بازتاب‌ این‌ عملیات،به‌ تاسیسات‌ نفتی جزیره‌ سیری‌ که‌ یکی از مبادی‌ صادرات‌ نفت‌ ایران‌ بود،حمله‌ کرد و خسارات‌ سنگینی به آن وارد آورد که تا ساعت ها امکان بهره برداری از این اسکله نبود.

در هر حال این عملیات با توجه به شرایط سیاسی و نظامی ایران پس از عملیات کربلای پنج و اهمیت شرق بصره باعث شد تا آن با اهداف محدود نظامی طراحی و اجرا شود.

و همین اهداف محدود خسارت های سنگینی بر دست دشمن گذاشت که از جمله آن انهدام ۶۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر و دهها دستگاه‌ خودروی نظامی بود. همچنین تیپهای ‌۶۸ و ۶۵ نیروی‌ مخصوص‌ و تیپهای‌ ۱۰۶ و ۴۱۶ و ۲۹ و ۱۱۷ و ۷۳ از لشکر ۲۷، ۵ مکانیزه ۴۴۸ ، ۴۵ ، ۱۰۴، و ۴۲۱ و ۲ کماندویی ستاد کل ۴۴۸و تیپهای۲ و ۵ از گارد ۶ ریاست‌ جمهوری، ۴۲زرهی، ۲ پیاده گردان‌ کماندویی از لشکر محمد القاسم، یک‌ گردان‌ تانک، تیپ ۲۶ زرهی، گردانهای‌۳،۱و ۴ از تیپ ۴۱۷ نیز منهدم‌ شدند که تعداد کشته ها و زخمی های عراق 5 هزار نفر و 200 نفر نیز اسیر شدند و مقادیر زیادی تانک و نفربر و خودروهای نظامی نیز به تصرف نیروهای رزمنده در آمد.

این عملیات پیروزمندانه که در پنج روز به اجرا در آمده بود، همچنان از سوی حامیان صدام و حزب بعث مورد تکذیب قرار گرفت چنانکه رادیو اسرائیل گفت: کارشناسان نظامی بر این باورند که به احتمال قوی نیروهای ایران در این عملیات موفق به پیشروی نشده و نبرد ساکن است اما اعتراف عراق به از دست دادن زمین هایش در شرق بصره آنان را به بازپس گرفتن حرف هایشان کرد و خبرگزاری های غربی به این پیروزی معترف شدند.

فرماندهان شهید این عملیات محمدحسن ‌ قاسمی،‌ طوسی‌ مسئول‌ اطلاعات‌ و عملیات‌ لشکر ۲۵ کربلا و حبیب‌الله‌ کریمی‌ فرمانده‌ توپخانه ۶۳ خاتم‌الانبیا (ص) بودند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید