گزارش اختصاصی جی‌پلاس؛

جدیدترین استادیوم‌های اروپا چه خصوصیاتی دارند؟ + تصاویر

ورزشگاه‌ جدید دو باشگاه لندنی چلسی و تاتنهام در حالی تا یک سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد که به لحاظ گنجایش، در میان 30 ورزشگاه بزرگ اروپا هم قرار ندارند. اما بزرگترین استادیوم‌های قاره سبز کدامند؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ باشگاه‌های بزرگ جهان در دو دهه اخیر برنامه‌های زیادی برای افزایش درآمدهای خود داشته‌اند. یکی از این برنامه‌ها افزایش گنجایش ورزشگاه محل میزبانی آن تیم بوده که برای بعضی تیم‌ها داستان فرق داشته و به دلیل محدودیت فضا و کوچک بودن استادیوم قبلی، به کلی ورزشگاه جدیدی تاسیس شده است. از جمله این موارد ورزشگاه امارات (میزبان بازی‌های آرسنال) و آلیانز آرنا (میزبان بازی‌های بایرن‌مونیخ) است که در میان مدرن‌ترین ورزشگاه‌های جهان هستند.

اخیرا دو باشگاه چلسی و تاتنهام که از قضا در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در فوتبال انگلیس داشته‌اند و امسال نیز از شانس‌های اصلی قهرمانی لیگ جزیره به حساب می‌آیند به دنبال بزرگ‌تر کردن ورزشگاه خود بوده‌اند تا بتوانند همانند آرسنال و منچستریونایتد درآمد زیادی از حضور تماشاگران خود در بازی‌های خانگی به دست بیاورند. در تحقیقی که موسسه اقتصادی دلویت (Deloitte)  در سال 2016 انجام داد مشخص شد آرسنال در فصل 16-2015 با کسب 101 میلیون پوند پردرآمدترین باشگاه دنیا در زمینه بلیت‌فروشی بوده است. در این رده‌بندی منچستریونایتد نیز پس از رئال مادرید و بارسلونا با کسب 87 میلیون پوند در رده چهارم قرار گرفت.

هفته گذشته باشگاه چلسی با رونمایی از طرح خود برای گسترش "استمفوردبریج" اعلام کرد که مجوزهای لازم برای توسعه ورزشگاه اختصاصی خود را از شهرداری لندن دریافت کرده و طی دو سال آینده گنجایش این ورزشگاه به 60 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

3C0F56F100000578-4116550-image-a-20_1484311396771

پیش از این ظرفیت ورزشگاه چلسی 41600 نفر بود که قرار است در برنامه توسعه آن گنجایش استمفوردبریج به 60 هزار نفر برسد. از میان 18400 صندلی که قرار است اضافه شود 13374 صندلی به تماشاگران عادی، 4600 صندلی به میهمانان، 266 صندلی به معلولان و مراقبانشان و 160 صندلی به اهالی رسانه و بازیکنان تعلق می‌گیرد. جایگاه هواداران تیم میهمان نیز همانند گذشته همان 3 هزار صندلی خواهد بود.

در زمانی که ورزشگاه چلسی مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد، آبی‌های شهر لندن در ورزشگاه ومبلی میزبان حریفان خود خواهند بود. از آغاز فصل 18-2017 تا پایان فصل 20-2019 چلسی در ومبلی بازی می‌کند و این باشگاه برای اجاره ورزشگاه در این سه فصل 45 میلیون پوند (15 میلیون در هر فصل) می‌پردازند. پیش از این تاتنهام خواهان بازی در ومبلی تا زمان تکمیل استادیوم جدیدش شده بود که مبلغ پیشنهادی آنها از چلسی کمتر بود (12 میلیون پوند در هر فصل). با این حال طبق توافق باشگاه چلسی با اتحادیه فوتبال انگلیس، این باشگاه نمی‌تواند از تمام ظرفیت 90 هزار نفری ومبلی استفاده کند و در اکثر بازی‌ها (به غیر از بازی‌های بسیار مهم به تشخیص اتحادیه) حداکثر 50 هزار تماشاگر می‌توانند در ورزشگاه حاضر شوند.

همچنین باشگاه تاتنهام قصد دارد ورزشگاه اختصاصی جدیدی با ظرفیت 61 هزار نفر را بسازد که ویژگی‌های منحصر به فردی در میان ورزشگاه‌های دنیا دارد. این ورزشگاه که هزینه ساخت آن 750 میلیون پوند تخمین زده شده و قرار است سال 2018 به بهره‌برداری برسد امکانات ویژه‌ای از جمله 180 اتاق برای مهمانان، مرکز سلامت عمومی، موزه و فروشگاه تاتنهام و از همه مهم‌تر امکان تماشای تونل ورزشگاه از طریق یک دیوار شیشه‌ای خواهد داشت.

ورزشگاه‌های اروپا

این امکان که "تونل باشگاه" نام گرفته قرار است برای نخستین بار در یکی از ورزشگاه‌های فوتبال جهان به تماشاگران عرضه شود و البته هزینه سنگینی هم برای هر تماشاگری که بخواهد از آن استفاده کند خواهد داشت. هواداران تاتنهام برای تماشای این دیوار شیشه‌ای شگفت‌انگیز باید علاوه بر هزینه بلیت 339 پوند پرداخت کنند تا شاهد ریزترین حرکات مربیان و بازیکنان در تونل ورزشگاه باشند. ضمن اینکه می‌توانند در هنگام بازی درست پشت نیمکت تیم محبوب خود بنشینند تا کمترین فاصله را با نیمکت مربیان و بازیکنان داشته باشند.

اما بزرگترین ورزشگاه‌های اروپا کدامند؟ با نگاهی کلی‌تر به ورزشگاه‌های فوتبال در اروپا به نام‌های آشنایی برمی‌خوریم که در چند سال گذشته بارها شاهد برگزاری بزرگترین بازی‌های فوتبال جهان در آنها بوده‌ایم. در زیر نگاهی داریم به فهرست بزرگترین ورزشگاه‌های فوتبال در اروپا که مطابق انتظار "نیوکمپ" در صدر آن است. البته بد نیست اشاره کنیم که در فهرست بزرگترین ورزشگاه‌های جهان ایران هم یک نماینده دارد. ورزشگاه آزادی پس از صندلی‌گذاری طبقه دوم و تقلیل ظرفیتش به 84500 نفر در جایگاه هفتم بزرگترین ورزشگاه‌های جهان است.

1- نوکمپ (بارسلونا – 99354 نفر)

nou cmp

2- ومبلی (تیم ملی انگلیس – 90000 نفر)

Wembely

3- وست‌فالن (دورتموند – 81359 نفر)

ورزشگاه‌های اروپا

4- استادوفرانس (تیم ملی فرانسه – 81338 نفر)

Stade de France

5- سن سیرو (میلان و اینتر – 81277 نفر)

ورزشگاه‌های اروپا

6- سانتیاگو برنابئو (رئال مادرید – 81044 نفر)

Santiago bernabeo

7- ورزشگاه المپیک آتاتورک (76092 نفر)

ورزشگاه‌های اروپا

8- اولدترافورد (منچستریونایتد – 75635 نفر)

oldtrafford

9- آلیانز آرنا (بایرن‌مونیخ – 75000 نفر)

ورزشگاه‌های اروپا

10- المپیک برلین (هرتابرلین – 74649 نفر)

ورزشگاه‌های اروپا

دیدگاه تان را بنویسید