گزارش

نحوه جلوگیری از جاسوسیِ تلویزیون‌های هوشمند!

با فراگیر شدن ابزارهای هوشمند دیجیتالی، تقریبا اکثر لوازم خانگی هم جای خود را به مدل‌های هوشمند داده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین لوازم خانگی تلویزیون است که چند سالی است به دسته لوازم هوشمند منزل پیوسته. اما ابزارهای هوشمند و آنلاین با تمامی مزایا و امکانات جالب و کاربردی خود، یک نقص مهم دارند و آن هم حریم خصوصی کاربر است که در عصر حاضر و در دنیای دیجیتال به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده.

در هفته جاری، VIZIO، از سازندگان تلویزیون‌های هوشمند با کیفیت و اقتصادی، مبلغ ۲.۲ میلیون دلار جریمه شد. این جریمه به دلیل جمع آوری اطلاعات کاربران- مانند برنامه‌هایی که مشاهده می‌کنند- از طریق تلویزیون‌های هوشمند این شرکت و ارسال آن‌ها به سرورهای VIZIO تعیین شد. در نهایت این کمپانی اطلاعات ذکر شده را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌داد تا متناسب با آن محتوای تبلیغاتی خود را به بیننده ارایه دهند.

اگرچه این کار نقض حریم خصوصی کاربر محسوب می‌شود، اما عملی که VIZIO انجام می‌داد تنها بخشی از نقض حریم شخصی کاربران است. در حالی‌که ممکن است سایر تولیدکنندگان همانند VIZIO اطلاعات کاربران خود را نفروشند، اما بسیاری از آن‌ها عادات بینندگان خود را زیر نظر دارند و حتی برخی از آن‌ها، مانند ال‌جی (با استفاده از WebOS در دستگاههای قدیمی‌تر این شرکت) آزادانه به تجسس می‌پردازند.

اما خبر خوش این است که راه‌کارهایی برای جلوگیری از جمع آوری اطلاعات (یا به نوعی جاسوسی) توسط تولید کنندگان تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد. در واقع یک راه‌حل بسیار ساده برای این مشکل وجود دارد که بر روی هر تلویزیون هوشمندی عمل می‌کند. با هم به راه حل‌های موجود نگاهی بیاندازیم:

 

اتصال تلویزیون به اینترنت را قطع کنید!
 

تنها راهی که تلویزیون شما می‌تواند اطلاعات کاربری و علایق شما را به شرکت‌های تبلیغاتی همیشه در کمین برساند، اتصال دستگاه به اینترنت است و تنها راهی هم که می‌تواند از این اتفاق پیشگیری کند، قطع اتصال به اینترنت.

اگر دقیق‌تر درباره این که واقعا از بخش هوشمند تلویزیون خود چه استفاده‌ای داریم، فکر کرده باشیم به این نتیجه می‌رسیم که به جز یک  رابط کاربری معمولی و اجرای چند اپ، استفاده از دستورات صوتی ( که در نیمی از موارد واقعا کار می‌کنند) و در برخی موارد ژست‌های حرکتی، هیچ قابلیت خاص و ضروری در این دستگاه‌ها وجود ندارد. بنابراین با قطع اتصال تلویزیون به اینترنت، مشکل خاصی برای دستگاه و یا استفاده شما از آن پیش نخواهد آمد. برای این کار با رفتن به منوی تنظیمات، باید گزینه Wi-Fi On/Off را بیابید و آن را در حالت Off قرار دهید.

البته با این کار کاربر دسترسی خود به برخی منابع سرگرمی مانند Netflix را از دست می‌دهد، اما اگر واقعا نگران حریم خصوصی خود است، می‌تواند از یک ست‌تاپ باکس یا دانگل برای استریم محتوای سرگرمی اینترنتی استفاده کند. این دستگاه‌ها هم ممکن است عادات شما را کنترل کنند، اما حداقل شما در این حالت روی اطلاعاتی که از شما جمع آوری می‌کنند، کنترل بیشتری خواهید داشت. یکی از این دستگاه‌ها اپل تی‌وی است که بنا به اعتقاد اپل به حفظ حریم خصوصی کاربر، به ندرت اطلاعاتی را از شما ذخیره می‌کند. کروم کست و اندروید تی‌وی هم که زیر نظر هستند، تنها به جمع آوری مواردی می‌پردازند که شما به تمامی سرویس‌های گوگل خود مجوز آن‌ها را داده‌اید.


اما استثنائی هم وجود دارد؟ برخی از تلویزیون‌ها، ست‌تاپ باکس‌های استریم کننده سنتی را در خود جای داده اند، مانند TCL و Hisense و یا تلویزیون‌های اندرویدی شرکت سونی. در این شرایط ـ با توجه به نقاط ضعف و قوتی که در بخش حریم شخصی وجود دارندـ تجربه ثابت کرده است که ست‌تاپ باکس‌های جداگانه امکانات مشابهی را به شما می‌دهند و نیازی به اتصال ست‌تاپ باکس‌های مجزا به چنین تلویزیون‌هایی نیست.

اما اگر شما هم از تلویزیون هوشمند استقاده می‌کنید و علاقه د ارید تا آن را به اینترنت متصل کنید، می‌توانید با راه‌کارهای جزیی جمع آوری اطلاعات از طریق آن‌ها را محدود کنید.

تلویزیون‌های ال‌جی

خوشبختانه و بر اساس بررسی‌ها، تلویزیون‌های جدید ال‌جی مجهز به WebOS در حال حاضر به طور خودکار به جمع آوری اطلاعات اقدام نمی‌کنند اما مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون‌های هوشمند این شرکت از ابتدا به جمع آوری اطلاعات مشغول می‌شوند. برای جلوگیری از ادامه این کار، باید به بخش Options و سپس Live Plus بروید و این قابلیت را غیر فعال کنید.

 

تلویزیون‌های سامسونگ

در ابتدا سامسونگ از شما درباره موافقت با جمع آوری اطللاعات از رفتار شما در حین روشن بودن تلویزیون می‌پرسد، بنابراین می‌توانید تا حدودی از ذخیره اطلاعات توسط این شرکت پیشگیری کنید. اما اگر تا به حال این‌کار را نکرده‌اید یا در ابتدا موافقت کرده‌اید، حالا می‌توانید با استفاده از مراحل زیر آن را غیر فعال کنید.

به منوی Smart Hub بروید و سپس بخش Terms & Policy را انتخاب کنید، پس از آن با استفاده از گزینه SyncPlus and Marketing این قابلیت را غیر فعال نمایید. ممکن است شما بخواهید سرویس تشخیص صدا را هم غیر فعال کنید؛ بد نیست بدانید که در تلویزیون‌های سال ۲۰۱۵  سامسونگ این سرویس به این صورت بود که دستگاه دایما در حال گوش دادن به همه صداهای اطراف بود، اما در سری جدید‌، کره‌ای‌ها سرویس تشخیص صدا را اصلاح کردند و حالا تلویزیون فقط زمانی که به طور اختصاصی با آن صحبت شود، این قابلیت را فعال میکند.

 

تلویزیون‌های سونی

بسیاری از تلویزیون‌های رده بالای سونی از اندروید تی‌وی استفاده می‌کنند، به این معنی که اطلاعات شما توسط گوگل جمع آوری خواهد شد و سونی تنها از طریق تشخیص صدا اطلاعات شما را ذخیره می‌کند‌. اما سونی در این زمینه هم سیاست شفافی را اتخاذ کرده و از ابتدا و در اولین استفاده از تلویزیون به شما اطلاع می‌دهد و می‌توانید آن را غیر فعال کنید.

در حالت کلی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هر دستگاه آنلاین و هوشمندی می‌تواند اطلاعات و داده‌هایی را درباره شما جمع آوری کند و در اختیار شرکت‌ها و نهادهایی قرار دهد و یا به وسیله هکرها مورد حمله قرار بگیرد و اطلاعات شما را فاش کند، برای مثال از میکروفون و دوربین ساعت هوشمند یا گوشی برای شنود استفاده شود. یا حتی چندی پیش در خبرها اعلام شده بود که با استفاده از سنسور‌های به کار رفته در اسمارت‌واچ‌ها، امکان تشخیص حالت قرارگیری دست شما را در هنگام وارد کردن رمز عبور و تا حد زیادی تشخیص رمز عبور شما به وسیله هکر وجود دارد.

منبع: جی اس ام 

دیدگاه تان را بنویسید