وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد در حال ساخت نوعی سلاح لیزری است

وزارت دفاع انگلیس فاش کرد در قراردادی به ارزش حدود سی میلیون پوند در حال تولید نوعی سلاحهای لیزری است که تا سال دو سال دیگر در اختیار ارتش انگلیس قرار می گیرد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، برخی رسانه ها در انگلیس به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند: این سلاحها پس از سپری کردن موفقیت آمیز آزمایشها، در سال 2020 وارد سلاحهای سازمانی ارتش انگلیس خواهد شد. 
تاثیر وضع آب و هوایی مختلف بر عملکرد این سلاح از جمله مولفه های مهم در آزمایشهای مربوط به عملکرد این سلاح اعلام شده است. 
وزارت دفاع انگلیس مدعی شد با این طرح که " آتش اژدها " نام گرفته خواهد توانست به تهدیدهای نوینی که بریتانیا با آن روبروست پاسخهای کاملتری دهد. 
وزارت دفاع انگلیس در این باره افزود: این طرح برای مقابله با تهدیدهای خاصی نیست بلکه برای ارزیابی قابلیت های این سلاح برای مقابله با تهدیدهاست. 
هریت بالدوین معاون وزیر دفاع انگلیس اجرای طرح سلاحهای لیزری را بسیار هیجان انگیز دانست و افزود: این طرح بریتانیا را از دنیا پیش می اندازد. 
رسانه ها به نقل از وزارت دفاع انگلیس مقابله با هواپیماهای سبک و پهپادها و همچنین موشک ها، خمپاره ها و بمب های کنار جاده ای را از مهمترین کاربردهای این سلاح اعلام کردند. 
به نوشته رسانه ها در انگلیس، نیروی دریایی آمریکا سلاحهای لیزری را  سال 2014 در خلیج فارس بر روی قایقهای پرسرعت و پهبادها آزمایش کرد. 
وزارت دفاع انگلیس نام شرکتی که این طرح را راهبری می کند افشا نکرده اما کنسرسیومی که طرح " آتش اژدها " را پیگری می کند شامل شرکتهای MBDA, QINETIG, LEONARDO,FINMECCANIAGKN,ARKE,BAE,MARSHALL ADG  است. 
سامانه سلاح لیزری XN1 LAWS نوعی جنگ افزار انرژی هدایت شده است که اشعه فراسرخ را در حالت جامد روانه هدف می کند. 
این سلاح  دو سال پیش در نیروی دریایی آمریکا توسعه یافت و همان سال نیز توسط کشتی یو.اس.اس پونس آزمایش شد.
به گفته کارشناسان نظامی، این سلاحها برای مقابله با قایقها و پهپادهای کوچک کاربرد دارد و برای مقابله با کشتی ها و زیر دریایی ها کارساز نیست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

 

دیدگاه تان را بنویسید