گزارش جامع جی پلاس از وضعیت اپل در سال 2016

اپل شرکتی است که خاص ترین جایگاه را در دنیای فناوری داشته و همیشه در کنار ارائه نوآوری های جدید سعی در پایان دادن به فناوری های از مد افتاده دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، چه در زمان استیو جابز که گاهی اوقات ریسک پایان دادن به فناوری های قدیمی را به جان می خرید تا یک نوآوری تازه را باب کند و چه حالا که تیم کوک هدایت این کمپانی را بر عهده دارد، اپل همیشه سعی کرده تا ماهیت و روح خاص خود را حفظ کند.

در این گزارش قصد داریم نگاهی بیندازیم به سال اخیر اپل و همه پستی و بلندی هایی که داشته است. در نهایت هم به پیش بین وضعیت این کمپانی در سال 2017 پرداخته می شود.  با جی پلاس همراه باشید.

شرکتی که به آیفون و سرویس دهی معروف است...

هرچند اپل 60 درصد از درآمد خود در سال 2016 را مرهون آیفون است اما این وابستگی تک محصولی کاهش یافته است. برای مثال در سال 2015 اپل بین 63 تا 69 درصد از درآمد خود را از آیفون به دست آورده بود و این میزان در سال 2016 کاهش داشته است.

در واقع اپل در سال 2016 از حالت تک محصولی و آیفون گرا تا حدی خارج شده و به یک کمپانی سرویس دهی هم تبدیل شده است. بخش سرویس دهی اپل در سال های اخیر به تدریج رشد داشته و اکنون بعد از آیفون بیشترین میزان درآمد را برای اپل به ارمغان می اورد. در سال 2016 درآمد زایی این بخش برای اپل 14 درصد از کل درآمد این کمپانی بوده است. جالب است که در سال 2016 درآمد اپل از محل سرویس هایی همچون اپ استور و اپل موزیک بیشتر از فروش مک و آیپدهایش بوده است.

دلیل این موضوع هم مشخصی است: در سال 2016 آیپدهای اپل همچون دیگر تبلت ها در بازار با کاهش فروش مواجه شدند. اپل در سال 2016 به ازای هر سه ماهه تنها 10 میلیون آیپد به فروش رسانده است که آماری 50 درصد کمتر از میزانی است که در سال های قبل وجود داشت. این در حالی است که در عین حال قیمت آیپدهای اپل هم به تدریج طی این سال ها افزایش یافته است.

میزان فروش اپل واچ هنوز مشخص نیست و اپل آن را در حاله ای از ابهام قرار داده است اما بدون تردید وقتی آمار آن ارائه نمی شود مشخص است که خبری از محبوبیت این محصول در سال 2016 نبوده است.

همه محصولات جدید اپل در سال 2016

  1. آیفون اس ای

اپل در ماه مارس 2016 اولین مراسم خود را در کوپرتینو برگزار کرد و طی آن یک آیفون جدید و میان رده را معرفی کرد. این مراسم به نسبت مراسم های WWDC  بسیار مقیاس کوچک تری داشت اما برای اپل نتیجه کافی را در پی داشت. اولین محصولی که در این مراسم معرفی شد یک آیفون 4 اینچی بود که طراحی خود را از آیفون 5 و 5اس به عاریه گرفته بود اما قابلیت های آیفون 6اس در آن نهفته بودند. این موبایل به تراشه قدرتمند A9 ، دوربین 12 مگاپیکسلی قوی که می تواند ویدئوی 4K ضبط کند، اسکنر اثر انگشت و باتری مناسب مجهز است.

  1. آیپد پرو 9.7

این محصول هم در همان ماه مارس معرفی شد. پیش از این اپل یک آیپد بزرگ 12.9 اینچی مجهز به قلم اپل معرفی کرده بود. این آیپد یک محصول فوق العاده است که پردازنده ای قوی دارد. از ویژگی های منحصر به فرد این محصول این است که نمایشگر آن خود را با دمای محیط بیرونی هماهنگ می کند و در واقع هوشمند به شمار می رود. این محصول همچنین اسپیکرهایی تقویت شده دارد.

  1. iOS 10

هرچند iOS 10 یک محصول سخت افزاری نیست اما اهمیت معرفی آم کمتر از هیچ یک از محصولاتی نیست که در سال 2016 معرفی شدند. این بروزرسانی سیتم عامل که در ماه ژوئن و طی مراسم WWDC معرفی شد قابلیت های جدیدی از جمله قفل صفحه جدید و ویجت، راهی جدید برای آنلاک کردن نمایشگر و وارد شدن فوری به اپ دوربین فراهم آورد. ارتقای سطح دستیار صوتی سیری، تغییر و ارتقای هوم و تقویت اپل موزیک از دیگر ویژگی های مهم این بروزرسانی بود. این آپدیت البته تغییرات کوچک تر بسیاری دارد که بررسی همه آنها در حوصله این متن نمی گنجد.

  1. آیفون 7

مهمترین برنامه اپل در هر سال وقتی است که آیفون های جدیدیش را معرفی می کند. اپل در ماه سپتامبر 2016 آیفون 7 را معرفی کرد. نسخه کوچکتر و 4و7 اینچی آیفون که به تراشه بسیار قوی A10 مجهز است، از یک دوربین قوی تر بهره می برد و در برابر نفوذ آب هم مقاومت زیادی دارد. از ویژگی های مهم این محصول می توان به افزایش حافظه داخلی به میزان قابل توجه و زیبا بودن رنگ نسخه مشکی اشاره کرد.

  1. آیفون 7 پلاس

این روزها اکثر کاربرها گوشی هایی را می پسندند که نمایشگری بزرگ تر از 5 اینچ دارند و اپل هم این موضوع را به خوبی درک کرده و در سال های اخیر دو آیفون در سایز های مختلف عرضه می کند. البته ویژگی مهم آیفون 7 پلاس تنها بزرگ تر بودن نمایشگرش نیست بلکه دوربین اصلی دوگانه آن است که توجه را در نگاه اول جلب می کند. این دوربین هم برای گرفتن عکس های پرتره مناسب است و هم عکس های طبیعت. باتری این محصول هم از آیفون عادی قوی تر است اما در زمینه دیگر ویژگی ها مشترک هستند.

  1. اپل واچ 2

اپل در یک کنفرانس مهم در ماه سپتامبر از سری جدید ساعت های هوشمندش هم رونمایی کرد. این سری جدید در دو زمینه ارتقا یافته است: جی پی اس که برای کاربرهای ورزشکار بسیار کاربردی است و قابلیت ضدآب بودن تا حتی کاربر بتواند با آن به استخر هم برود. اپل همچنین پس  از معرفی اپل واچ 2، قیمت نسخه های قدیمی تر را پایین آورد تا برای بسیاری امکان خرید آنها فراهم آید. مهم ترین تغییر اما در ساعت های اپل سخت افزاری نبود بلکه نر افزاری بود! با ارائه Apple Watch OS نسخه 3 سرعت عملکرد اپل واچ ها بیشتر شده و حالا بسیاری از اپ های مختلف را می توان روی انها نصب کرد. البته اپل در زمینه باتری ضعیف اپل واچ ها که انتقادهای زیادی به ان وارد شده بود کاری انجام نداده و به همان باتری که به زحمت یک روز را طی می کند بسنده کرده است!

  1. اپل ایرپُد

شاید بتوان ایرپدهای اپل را تنها محصول انقلابی آن در سال 2016 نامید. این محصول که همزمان با آیفون 7 معرفی شد (که جایگاه جک 3.5 هدفون ندارد) یک هدفون بی سیم است که باتری آن 5 ساعت دوام می آورد و البته یک پد شارژ هم دارد که دوام آن را می تواند تا 24 ساعت برساند. کیفیت پخش صدا و موسیقی در این هدفون های خاص بسیار بالا است. تنها مشکلی که وجود دارد این است که کاربرها این هدفون را زیاد گم می کنند و قیمت خرید دوباره آن هم بالا است! اپل این محصول را هم در ماه سپتامبر و همزمان با آیفون 7 معرفی کرد.

  1. مک بوک پرو

آخرین محصولی که اپل در سال 2016 معرفی کرد مک بوک پرو بود. برای معرفی این لپ تاپ جدید اپل یک کنفرانس در ماه اکتبر برگذار کرد. این کنفرانس را می توان اخرین برنامه ای دانست که در کوپرتینو برگزار شده زیرا اپل به زودی به مقر جدید خود موسوم به کمپ spaceship یا سفینه فضای نقل مکان می کند. این لپ تاپ پس از 4 سال دست نخورده ماندن Macbook Pro های اپل معرفی شد. افزوده شدن تاچبار، یک نمایشگر کوچک برای نمایش کنترل ها و باتری قوی تر از ویژگی های مهم این محصول است. مک بوک پرو اپل مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.

وضعیت مالی

اپل هنوز هم بیشترین سود را از بازار موبایل به خود اختصاص داده است اما در سال 2016 شاهد کاهش فروش آیفون هایش بودیم. اینکه رشد اپل در بازار موبایل همیشگی نیست یک پیش بینی محتمل بود اما با کاهش چشمگیر فروش محصولات آن در هند و چین این موضوع خیلی زود به حقیقت پیوست. به علاوه اینکه اپل در فروش محصولاتش در کشورهای در حال توسعه هم مشکل دارد زیرا محصولش در این کشورها لوکس به شمار می رود و مردم گوشی های ارزان تر اندرویدی را ترجیح می دهند.

سرمایه اپل در بازار جهانی در سال 2016 حدود 620 میلیارد دلار بوده که آن را به قوی ترین شرکت فناوری جهان تبدیل می کند. در واقع سلامت مالی همیشه یکی از ویژگی های اصلی اپل بوده است که نشان از مدیریت بسیار خوب این کمپانی دارد.

انتظارات از آیفون ها در 2017

سال 2017 درواقع دهمین سالگرد معرفی اولین آیفون است و به همین دلیل منتظر سورپرایزهای اپل هستیم. با توجه به تغییرات محسوسی که در سال 2016 در برخی اسمارت فون ها دیدیم همچنین شیائومی می میکس که نمایشگرش تمام نمای جلویی گوشی را در بر گرفته، منتظر یک تغییر اساسی در طراحی آیفون در سال جدید هستیم. اپل که سال ها است تمایلی به تغییر طراحی آیفون نداشته برای ایجاد چنین تغییر عمیقی با ریسک های مختلفی روبرو است. با توجه به فروش میلیونی آیفون، اپل نمی تواند نمایشگر های خاص را در شمار زیاد تولید یا تهیه کند. البته اپل در حال کار روی پروژه هایی رمزآلود هم هست!

پروژه های مخفی اپل

یکی از این پروژه های مخفی عینک دیجیتال است. این پروژه در مرحله اولیه است و هنوز مشخص نیست به تولید این محصول منجر شود یا خیر. تاکنون اپل عینک های هوشمندی را تست کرده که به صورت وایرلس به آیفون متصل شده و تصاویر و دیگر داده ها به کاربر نشان می دهند. این عینک می تواند به حوزه واقعیت افزوده هم وارد شود. البته اگر چنین محصولی تولید شود، باید در سال 2018 منتظر آن باشیم.

دیگر پروژه مخفی اپل که البته در سال 2016 سرعت آن کاهش یافت، پروژه تایتان است که اپل می خواهد تا 2020 خودروی خودران روانه بازار کند. دلیل اصلی سرد شدن اپل از این پروژه اخلاف نظر موجود در رده مدیریتی بود زیرا برخی مدیران خواهان تولید خودروی خودران هستند و برخی دیگر می خواهند دستگاه خودروان برای دیگر کمپانی ها تولید شود.

هرچند پرونده این پروژه هنوز بسته نشده اما مهندس های اصلی که روی آن کار می کردند اخراج شده اند. به نظر می رسد با کاهش نیرو اپل به همان تولید سیستم خودروان رضایت داده است. این سیستم هنوز راه درازی تا رسیدن به فاز عملی دارد.

دیگر پروژه را می توان تولید یک آیپد پرو جدید با نمایشگر 10.5 اینچی دانست که قلم آن ارتقا یافته است. نمایشگر این آیپد هم ارتقا خواهد یافت.

باید منتظر ماند و دید کدام یک از این پروژه ها در سال 2017 به ثمر می نشینند و آیا پیش بینی ها از کاهش فروش آیفون درست از آب در می آید یا خیر؟

برگرفته از phonearena

 

دیدگاه تان را بنویسید