گزارش جی پلاس: هرآنچه درباره اینترنت 5G می دانیم

وقتی اینترنت موبایل به تازگی رواج پیدا کرده بود آنقدر سرعت کمی داشت که برای دانلود یک عکس ساده باید مدت زیادی منتظر می ماندیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، 2 سالی است که اینترنت موبایل پرسرعت در کشور ما هم رواج سافته و پیر و جوان می توانند در بسیاری از شهرها با استفاده از موبایل خود به اینترنت پرسرعت 4G دسترسی داشته باشند که سرعتی قابل قوبل دارد. بیش از 50 درصد از نواحی کشورمان تحت پوشش این اینترنت هستند و سرعت آن هم در بهترین حالت به 12 مگابایت بر ثانیه می رسد.

هرچند این سرعت مناسب به نظر می رسد اما تقاضای کاربرها برای اینترنت قوی تر با توجه به افزایش کاربرد اینترنت در زندگی روزمره منطقی به نظر می رسد. البته توجه داشته باشید که اینترنت 4جی در برخی کشورها حدود 45 مگابایت بر ثانیه سرعت دارد و در کشورهای مختلف متفاوت است.

در یک سال اخیر بارها خبرهایی درباره اینترنت 5G منتشر شده و به نظر می رسد به زودی شاهد انقلابی در سرعت اینترنت موبایل خواهیم بود. اما چه شد که از آن اینترنت ضعیف چند سال پیش حالا به اینجا رسیده ایم که 4G هم پاسخگوی نیاز کاربرها نیست و 5G در راه است.

در دهه 80 میلادی گوشی های موبایلی که در آمریکا به کار میرفت در واقع فقط توانایی برقراری تماس صوتی داشتند و حتی نمی شد با آنها پیامک هم ارسال کرد.

در دهه 90 میلادی نسل دوم شبکه های موبایل روانه بازار شد تا بتوان با استفاده از موبایل پیامک هم فرستاد. با اغاز کار این نسل جدید، سرویس های داده موبایل هم کلید خوردند. در ادامه شاهد امکان ارسال پیامک های مولتی مدیا، ایمیل و یا دانلود رینگ تون و تصاویر بودیم.

شبکه موبایل 3G که در اوایل 2000 عرضه شد توانست سرعت جابجایی داده را افزایش دهند تا امکان تماس تلفنی تصویر هم فراهم اید (چیزی که پیش از این فقط در فیلم های علمی تخیلی و کارتون ها دیده بودیم.) البته کمپانی ها و کاربرها هنوز آماده استفاده از این قابلیت نبودند و به همین دلیل ایفون اولینی که در 2007 معرفی شد هم نسل دوم و 2G بود.

دلیل اصلی ارتقا شبکه های موبایل هم ارتقای سریع صنعت موبایل و پیشرفته شدن آن بود که نیاز به سرعت بیشتر اینترنت را ایجاد می کرد. نسل جدید موبایل ها که هوشمند نامیده می شوند می توانستند استفاده بهتری از شبکه های موبایل بکنند. به همین دلیل بود که ارتقای نسل شبکه موبایل با سرعت رخ داده و در اواخر دهه 2000 شاهد عرضه اینترنت 4G بودیم که سرعت اینترنت موبایل را به شدت افزایش داد.

پس از گذشت چند سال از ارائه این سرویس در سطح جهان و اخیرا در کشورمان حالا کار به جایی رسیده که 4G هم کاربرها را راضی نمی کند و محققان در استانه معرفی 5G هستند.

اما سرعت اینترنت موبایل 5G چقدر است و برای آن به چه چیزی نیاز داریم؟

متوسط سرعت اینترنت 4جی امروزه در دنیا بین 10 تا 30 مگابایت بر ثانیه است و با آن می توان یک فیلم سینمایی با کیفیت بالا را تنها در چند دقیقه دانلود کرد که سرعت مناسبی به نظر می رسد. اما وقتی بحث بر سر شبکه موبایل است، سرعت تنها یکی از مولفه هایی است که مد نظر قرار می گیرد.

در آینده نزدیک اسمارت فون ها تنها لوازمی نیستند که به اینترنت همراه نیاز دارند! از خودروهای خودران گرفته تا پهپادهای خودکار و گجت های پوشیدنی و هر گونه وسیله الکترونیکی محرک باید با استفاده از اینترنت کنترل شود. به همین دلیل است که نسل آینده اینترنت همراه باید سرعت و توانایی بالایی داشته باشد. پس سرعت در اینترنت 5G بیشتر خواهید بود و از دستگاه های مختلف هم پشتیبانی خواهد کرد.

در عین حال اینترنت 5G باید منعطف باشد تا برای هر استفاده خاصی در دسترس قرار بگیرد. برخی کاربرها ممکن است انتقال داده بسیار سریع از آن بخواهند و برخی دیگر سرعتی معمول اما همیشگی. پس باید انعطاف و ثبات از ویژگی های اصلی آن باشد. هنوز سرعت دقیقی برای اینترنت 4G اعلام نشده است اما بدون تردید حوزه آن از چند ده مگاه بایت در 4G به چند صد مگابایت در ثانیه خواهد رسید. با توجه به اینکه ویدئوهای سه بعدی و 4K و 8K هم به تدریج به ویدئوهای معمولی تبدیل می ششوند این سرعت باید آنقدر بالا باشد که بتوان این ویدئوها را به صورت آنلاین تماشا کرد. به این موارد باید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را هم افزود که به سرعت در حال رشد هستند و به حجم اینترنت بالایی نیاز دارند.

یکی از مهم ترین منافع عرضه اینترنت 5G این است که چند برابر شدن سرعت آن نسبت به نسل فعلی باعث کاهش چشمگیر هزینه های اینترنت موبایل حداقل برای نسل های قدیمی تر می شود و به علاوه کمپانی های ارائه دهنده ADSL را هم مجبور می کند تا برای رقابت با آن، سرعت های بیشتر با هزینه های کمتر به کاربرها ارائه دهند.

ورایزن در حال حاضر به شدت روی اینترت 5G کار می کند و به نظر می رسد اولین شرکت مخابراتی خواهد بود که این سرویس را در آمریکا ارائه خواهد داد و دیگر شرکت های آمریکایی هم در پی آن دست به کار می شوند و سپس شاهد ارائه آن در دیگر نقاط جهان هستیم. انتظار نمی رود که پیش از 2020 شاهد ارائه این سوریس باشیم اما نباید از ژآپنی ها هم غافل شد که به شدت در حال کار روی آن هستند. علاوه بر اینکه راه حل فنی برای رسیدن به سرعت بالاتر برای اینترنت موبایل فراهم نشده است، زیرساخت ها و سخت افزارها هم برای ارائه چنین سرعتی باید به شدت تقویت شوند و این موضوع هزینه و وقت زیادی می طلبد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در المپیک زمستانی 2018 در کره جنوبی شاهد آزمایش نسخه اولیه اینترنت 5G خواهیم بود. برای استاندارد شدن اینترنت 5G و تجاری شدن ان اما باید تا دهه آینده میلادی صبر کرد که مصادف می شود با المپیک تابستانی 2020 در ژاپن. تا آن زمان اینترنت همراه 5G در کره جنوبی و چین هم راه اندازی شده است.

البته اینترنت 5G معجزه نمی کند و در ابتدای عرضه اش در هر جای جهان و همچنین کشور ما پشتیبانی از آن محدود است و ممکن است همچون دو سال پیش که 4G عرضه شده بود وقتی از یک نقطه به نقطه دیگر بروید اینترنت شما هم از 5G به 4G تغییر یابد و کامل شدن آن حداقل 2 سال به طور خواهد انجامید.

تست هایی که روی اینترنت 5G صورت می گیرد با توانایی و سرعت آن در شرایط واقعی بسیار متفاوت است. برای مثال اخیرا شرکت مخابراتی تی موبایل آمریکا طی یک تست توانست 5G را به سرعت 12 گیگابایت بر ثانیه برساند که از ADSL هم قوی تر است و تقریبا 1200 برابر بیشتر از سرعت متوسط 4G است! این در حالی است که چنین سرعتی در شرایط واقعی به هیچ وجه ممکن نخواهد شد. در واقع احتمالا نسل جدید اینترنت همراه سرعتی تقریبا 10 برابر بیشتر از نسل فعلی داشته باشد که در نوع خود کافی به نظر می رسد. تا وقتی که به 5G برسیم همین 4G هم از لحاظ سرعت ارتقا خواهید یافت (زیرا در کشورمان سرعتی پایین تر بسیاری کشورها دارد) و هم میزان پشتیبانی از کاربرها در نواحی مختلف را افزایش می دهد و همین می تواند برای چند سال نیازها را برطرف کند.

برگرفته از phonearena

 

دیدگاه تان را بنویسید