گزارش: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج؟

با ورود سگمنت کراس اوور در صنعت خودروسازی، اکثر مشتریانی که یک خودروی شاسی بلند می‌خواستند و پولشان به خرید یک شاسی بلند درست و حسابی نمی‌رسید، نظرشان به این سگمنت تازه وارد جلب شد که هم یک خودروی شاسی بلند برای دارندگانشان به شمار می‌روند و هم قیمتی بسیار کمتر از خودروهای SUV دارند، تا جایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی فروش کراس اوورهای زیر ۳۰ هزار دلاری حدود ۱۳.۴ درصد از حجم فروش بازار عنوان شد و امسال هم تا ماه نوامبر، میزان فروش کراس اوورهای زیر ۳۰ هزار دلاری به ۱۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است که بدون شک تا پایان سال این درصد افزایش هم داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این میان میتوان برترین خودروهای فروش رفته در سال گذشته را مزدا CX-5، تویوتا RAV4 و در آخر نیسان X-Trail عنوان کرد، ولی نباید این موضوع را فراموش کنیم که دو خودروی نسبتا تازه وارد بازار یعنی مدلهای جدید هیوندای توسان و نسل جدید کیا اسپورتیج هم وجود دارند که فروش آنان به سرعت در حال رشد است و در کشور خودمان هم قابل خرید هستند، به همین دلیل در این مقاله از خودروبانک قصد داریم مختصر صحبتی در رابطه با این دو برادر ناتنی داشته باشیم که هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارند.

هیوندای توسان

– هیوندای توسان

گزینه اول که در کشور خودمان هم به وفور یافت می‌شود، می‌تواند هیوندای توسان ۲۰۱۶ باشد که دارای ابعادی ۴۴۷۵ میلی متری در طول، ۱۸۵۰ میلی متری در عرض و ارتفاع ۱۶۴۵ میلی متری با فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلی متری است. حال با پرداخت تنها ۲۸ هزار و ۵۹۰ دلار برای مدل پایه، می‌توان صاحب یک دستگاه هیوندای توسان با پیشرانه‌ای ۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی شد که می‌تواند حداکثر نیرویی ۱۵۳ اسب بخاری و گشتاوری ۱۹۲ نیوتن متری تولید کند. در ادامه هم این نیروی تولیدی در مدل پایه از طریق جعبه دنده‌ای دستی به سمت تک محور محرک اتومبیل ارسال می‌شود.

علاوه بر این‌ها با خرید یک دستگاه هیوندای توسان مدل پایه به قیمت ۲۸ هزار و ۵۹۰ دلاری، صاحب یک طراحی شیک درون کابین، صفحه نمایشگری ۷ اینچی لمسی مجهز به دوربین دید عقب، سنسورهای پارک عقب، قابلیت پشتیبانی از اپل کارپلی و آندروید اوتو، فضای بار ۴۸۸ لیتری بدون خواباندن صندلی‌های عقب و در نهایت مهم‌تر از این‌ها، صاحب یک ماشین شاسی بلند با گاراتی ۵ ساله بدون محدودیت حرکتی خواهید شد که با یک طراحی ظاهری بسیار زیباتر و جسورتر از کیا اسپورتیج طراحی شده است.

کیا اسپورتیج

– کیا اسپورتیج

در مقابل هم نسل چهارم کیا اسپورتیج با ابعاد و چهارچوبی ۴۴۸۰ میلی متری در طول، ۱۸۵۵ میلی متری در عرض و ارتفاع ۱۶۳۵ میلی متری قرار گرفته است که مدل پایه آن با قیمتی ۲۸ هزار و ۹۹۰ دلاری در دسترس خواهد بود، ولی با وجود اندک قیمتی بیشتر از هیوندای توسان، دقیقا از همان پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی هیوندای توسان در بخش مولد قدرتی خود سود می‌برد که می‌تواند همان نیروی ۱۵۳ اسب بخاری و گشتاوری ۱۹۲ نیوتن متری تولید کند و این نیروی بدست آمده را از طریق جعبه دنده‌ای دستی به خروجی منتقل کند.

به غیر از این موضوع، با پرداخت هزینه‌ای بیشتر نسبت به هیوندای توسان، شما یک فضای بار کمتر هم خواهید داشت که در حالت استاندارد حدود ۴۶۶ لیتر اعلام شده است، در حالی که هیوندای توسان ۲۰۱۶ به شما فضای باری حدودا ۴۸۸ لیتری در حالت استاندارد می‌دهد. ولی خب در عوض بجای داشتن ۵ سال گارانتی، با خرید یک دستگاه کیا اسپورتیج شما ۷ سال گارانتی بدون محدودیت حرکتی خواهید داشت که همین مورد می‌تواند افزایش قیمت حدودا ۴۰۰ دلاری کیا اسپورتیج به نسبت هیوندای توسان را توجیه پذیر کند. اما دیگر طراحی دلنشین و هماهنگ هیوندای توسان را نخواهید داشت.

علاوه بر این‌ها، با خرید یک دستگاه کیا اسپورتیج می‌توانید از امکاناتی همچون صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی کنسول مرکزی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و… بهره مند شوید که نمونه‌های آن را در هیوندای توسان هم می‌توان پیدا کرد.

منبع: خودروبانک

 

دیدگاه تان را بنویسید