حساسیت به بادام زمینی چیست و چقدر خطرناک است؟

اورلا باکسندیل، هنرمند بریتانیایی، 25 ساله، پس از خوردن یک بیسکویت حاوی بادام زمینی، درگذشت که باعث ایجاد حالت ترس و جنجال در مورد حساسیت به بادام زمینی شد که از آن رنج می برد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: به گفته تیم حقوقی او، این هنرمند از وجود بادام زمینی بیسکویت آگاه نبود، زیرا در میان موادی که روی بسته بندی آن نوشته شده بود، اشاره ای به آجیل وجود نداشت.

به گفته دکتر محمد الحفی، استاد علوم غذایی دانشگاه عین شمس در مصر، حدود 160 نوع غذا وجود دارد که می تواند باعث آلرژی شود. تخم مرغ و ماهی و آرد استخراج شده از گندم.

آلرژی به بادام زمینی واکنش سیستم ایمنی بدن به شکل حساسیت و قرمزی پوست است.

علائم حساسیت به بادام زمینی

علائم آلرژی به صورت گازها و گرفتگی معده همراه با بثورات پوستی و احساس خارش دائمی ظاهر می‌شود و حتی ممکن است سیستم تنفسی را از طریق آبریزش بینی و سرفه و دهان، زبان و سیستم گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد.

علل آلرژی به بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئین های بادام زمینی را به عنوان چیزی مضر تشخیص دهد.

ویژگی های ژنتیکی به افزایش احتمال ابتلا به این آلرژی کمک می کند، پدری که از آلرژی به بادام زمینی رنج می برد، می تواند این آلرژی را به فرزندان خود نیز منتقل کند و بر اساس اظهارات دکتر، اگر پدر و مادر هر دو از این آلرژی رنج ببرند، موضوع دشوارتر می شود. محمد الحوفی تأیید کرد که تماس مستقیم یا قرار گرفتن در معرض غیرمستقیم با بادام زمینی می‌تواند علاوه بر استنشاق، سیستم ایمنی فرد آلرژیک را تحریک کند، زیرا در صورت استنشاق گرد و غبار یا اسپری حاوی بادام زمینی، واکنش آلرژیک رخ می‌دهد.

اغلب توسط منبعی مانند آرد بادام زمینی یا اسپری پخت و پز روغن بادام زمینی ایجاد می شود.

چگونه با حساسیت به بادام زمینی مقابله کنیم

الحفی افزود: در صورت مشاهده علائم آلرژی به بادام زمینی در کودکان باید به مراکز تست آلرژی مراجعه کرد تا از ابتدا آن ها را شناسایی و تحت نظر قرار داد و داروهای مناسب برای کاهش علائم آلرژی تجویز کرد.

این کارشناس تغذیه در مورد حادثه مرگ این هنرمند بریتانیایی توضیح داد که مرگ بر اثر آلرژی کاملاً بعید تلقی می شود و تنها در صورتی می تواند رخ دهد که دلایل پزشکی دیگری با آلرژی تداخل داشته باشد، مانند اثر آلرژی. دارو با نوع دیگری از دارو در تضاد است.

هیچ داروی موثری در این موضوع وجود ندارد، اما مهم ترین نکته این است که برای کسانی که از هر کدام از آنها رنج می برند، از غذاهایی که باعث آلرژی می شوند خودداری کنند.

دکتر محمد الحفی افزود: علائم آلرژی به بادام زمینی در کودکان زیر 3 سال شروع می شود و پس از 10 سال به تدریج کاهش می یابد، مطالعات نشان داده است که 20 درصد از این کودکان با گذشت زمان قادر به غلبه بر این حساسیت هستند.

  استاد علوم غذایی دانشگاه عین شمس در پایان سخنان خود گفت: برخی کشورها به سمت اصلاحات ژنتیکی در ترکیباتی که باعث ایجاد حساسیت در افراد می شود، حرکت می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید