یک فعال اقتصادی: بازار مواد غذایی در رکود کامل است/ قدرت خرید مردم کاهش یافته؛ تولیدکننده نیز ناچار به کاهش تولید است

مسعود بختیاری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: در شرایط کنونی، رکود شدیدى بر بازار صنایع غذایی حاکم است که عامل اصلى این رکود، کاهش قدرت خرید مردم است.به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمرکز زیادی بر سیاست‌های ضدتورمی دارد و می‌خواهد به هر قیمتی که شده تورم را مهار کند که این سیاست‌ها به سهم خود رکود را تشدید کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از رکود بازار مواد غذایی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر داد.

گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه انواع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در دی 1402، 48.1 درصد اعلام کرده است. این در حالی است که تا پایان سال و تعطیلات نوروز و همزمانی این رویداد با ماه رمضان چند هفته بیشتر باقی نمانده و با تورمی که در این مدت بر قیمت مواد غذایی حادث شده به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم برای تامین مواد غذایی موردنیاز آنها در رویدادهای پیش رو کافی نباشد.

مسعود بختیاری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در گفت‌وگو با  ایلنا در این باره گفت: در شرایط کنونی، رکود شدیدى بر بازار صنایع غذایی حاکم است که عامل اصلى این رکود، کاهش قدرت خرید مردم است.به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمرکز زیادی بر سیاست‌های ضدتورمی دارد و می‌خواهد به هر قیمتی که شده تورم را مهار کند که این سیاست‌ها به سهم خود رکود را تشدید کرده است.

بختیاری ادامه داد: دولت در پرداخت تسهیلات خرد به تولیدکنندگان، اصناف و بازاریان رفتاری انقباضی در پیش گرفته و از سوی دیگر با اِعمال سیاست‌هاى سختگیرانه‌اى همچون رفع تعهد ارزى، صادرات را با چالش مواجه کرده است، این امر کاهش صادرات و سرریز شدن محصولات به بازار داخل و در ادامه تشدید رکود را سبب شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: این در حالیست که بازار داخل نیز قدرت خرید این اقلام را ندارد و تولیدکننده با توجه به هزینه تمام‌شده تولید کالا نمی‌تواند برای جذب تقاضا از قیمت خود بکاهد، در چنین شرایطی تولیدکننده نیز ناچار به کاهش تولید است.

بختیاری گفت: در واقع تمرکز دولت بر سیاست‌های ضدتورمی به ایجاد رکود در بازار مواد غذایی انجامیده و در چنین شرایطی، تغییر سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند تقاضا در بازار را تحریک کند و بازار را از رکود درآورد.

وی در نهایت یادآور شد: با این حال در روزهای پایانى سال، به دلیل افزایش تقاضا، همواره شاهد رونق و جنب و جوش در بازار بوده‌ایم و امیدواریم با پرداخت‌های زودهنگام پایان سال این جریان امسال نیز برقرار باشد و به طور ویژه بازار اقلام پرمصرف در ماه رمضان مانند برنج، روغن و حبوبات تحرکی جدی را تجربه کند.

دیدگاه تان را بنویسید