قیمت جدید مرغ در اولین روزهای آذر 1402

وضعیت بازار گوشت مرغ نشان می‌دهد که امروز یکشنبه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برحسب کیفیت در بازار بین 78 تا 85 هزار تومان است و البته نرخ‌هایی بیش از این اجحاف به مصرف‌کنندگان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با توجه به تداوم جوجه‌ریزی طی ماه‌های اخیر به میزان 135 میلیون قطعه، نه‌تنها گوشت مرغ مورد نیاز کشور تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم بلکه قیمت این محصول در بازار نیز تنظیم شده است، به‌طوری که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده قیمت مرغ به ثبات برسد.

به نوشته روزنام ایران؛ وضعیت بازار گوشت مرغ نشان می‌دهد که امروز یکشنبه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برحسب کیفیت در بازار بین 78 تا 85 هزار تومان است و البته نرخ‌هایی بیش از این اجحاف به مصرف‌کنندگان است.

حسین فاطمی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به‌طور میانگین بین ۵۵ تا ۶۱ هزارتومان است بنابراین لاشه هر کیلوگرم مرغ با افت لاشه بین ۷۲ تا ۷۸ هزارتومان باید در بازار به فروش برسد.

وی با بیان اینکه کشور ظرفیت تولید ۳.۵ تا ۴ میلیون تن گوشت مرغ را دارد افزود: پیش از آزادسازی‌ها تولید مرغ در کشور به ۳ میلیون تن در سال رسیده بود اما اکنون این میزان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسیده است اما این به معنای کمبود نیست بلکه شرایط فعلی تولید مرغ مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

به گفته وی، اگر نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور و نقدینگی به میزان کافی تأمین شود امکان تولید بیش از آنچه که اکنون تولید می‌شود را داریم. وی اظهارداشت: در گذشته ماهانه با ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی نیاز کشور تأمین می‌شد زیرا در آن زمان مرغ را با وزن ۲ کیلو و ۸۰۰ تا ۳ کیلوگرم تولید می‌کردند اما امروز وزن مرغ حدود ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم است.

وی علت محدودیت وزن‌گیری مرغ را توزیع و افزایش قیمت نهاده‌ها دانست و گفت: اکنون نهاده‌ها را براساس وزن مرغ توزیع می‌کنند بنابراین وزن کشتار تغییر پیدا کرده است زیرا زمانی که تولیدکننده نهاده مورد نیاز تولید را در اختیار ندارد نمی‌تواند مرغ را زیاد در سالن‌های پرورش نگهداری کند.

کاهش قیمت کنجاله سویا و ذرت

 رئیس سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت ذرت و سویا خبرداد و گفت: در پی آزادسازی‌ها، نابسامانی در تهیه نهاده‌های طیور به‌وجود آمد تا جایی که با افزایش قیمت‌ها احتکار صورت گرفت و رانت ایجاد شد بنابراین میزان نهاده‌ها کاهش و قیمت‌ها افزایش یافت که همین امر در وضعیت تولید و میزان مصرف تأثیر داشت.

وی اظهارداشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم سویا از ۳۸ هزارتومان به ۳۵ هزارتومان رسیده اما همچنان برای تولیدکنندگان رقم بالایی است.

وی اضافه کرد: البته با واردکنندگان توافقی صورت گرفته که سویای آزاد در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهند که قیمت آن ۲۱ هزار تومان است درحالی که باید با نرخ ۱۹ هزارتومان بفروشند اما تولیدکنندگان حاضرند سویا ۲۱ هزارتومانی خریداری کنند اما هنوز کالایی تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ روز است که تولیدکنندگان پول سویا را به حساب واردکنندگان واریز کرده‌اند گفت: به تازگی پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که مشکل سویا حل شده و ۴ کشتی با تخصیص ارز آماده تخلیه بار است اما هنوز نهاده‌ای تحویل استان‌ها نشده است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم ذرت نیز بین ۱۰ هزار و ۴۰۰ تا ۱۱ هزارتومان است بنابراین به دلیل افزایش واردات قیمت این محصول تنظیم شده تا جایی که به کمتر از نرخ مصوب رسیده است یعنی این محصول به قیمت مناسب و تنظیم بازار رسیده است.

افزایش قیمت جوجه مرغ گوشتی به ۳۰ هزارتومان

فاطمی گفت: درحال حاضر قیمت هر قطعه جوجه مرغ گوشتی به ۳۰ هزارتومان رسیده، درحالی که باید قیمت این نهاده بین ۱۵ هزارو ۹۰۰ تا ۱۷ هزارتومان باشد، در واقع این امر باعث کاهش سرمایه تولیدکنندگان و سردرگمی آنان شده است.

وی اظهارداشت: قیمت واقعی هر قطعه جوجه آرین بین ۵ تا ۷ هزارتومان ارزان‌تر از جوجه‌های نژاد‌های دیگر است اما به دلیل سوبسیدی که دولت برای‌ نژاد آرین می‌دهد یعنی ۱۲ درصد مرغ را گران‌تر می‌خرد و شرکت پشتیانی دولت موظف است ذخیره‌سازی را براساس جوجه آرین انجام بدهد اولویت مرغ آرین است.

دیدگاه تان را بنویسید