از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد؛

میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 پیشنهاد شد

خاندوزی وزیر اقتصاد خبر داد: پیشنهاد ضریب ۱۸ و ۲۰ برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سخنگوی اقتصادی دولت با بیان‌ این‌که با توجه به تغییر در آیین‌نامه داخلی مجلس، امسال دولت مکلف بود در دو مرحله بودجه را تقدیم مجلس کند، عنوان کرد: امروز در آخرین روز آبان‌ماه، در نامه‌ای لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اشاره به افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: ضریب  ۱۸ و ۲۰ برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان‌ این‌که با توجه به تغییر در آیین‌نامه داخلی مجلس، امسال دولت مکلف بود در دو مرحله بودجه را تقدیم مجلس کند، عنوان کرد: امروز در آخرین روز آبان‌ماه، در نامه‌ای لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه به صورت واقع‌بینانه و قابل تحقق تنظیم شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع رشد منابع بودجه عمومی دولت قریب به ۱۸ درصد نسبت به بودجه سال جاری است. در هدف دوم به دنبال افزایش سهم درآمدهای پایدار و کاهش سهم فروش نفت در بودجه بودیم.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در مجموع با افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌ها، کسری تراز عملیاتی بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری از ۴۵۷ هزار میلیارد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی درباره این‌که سازوکار ارسال بودجه چگونه خواهد بود، بیان کرد: با توجه به تغییر قانون برای تقدیم بودجه، دولت مکلف شده بود که کلیات و جداول اصلی و احکام درآمدی و هزینه‌ای را در آبان‌ماه تقدیم مجلس کند؛ البته مجلس برای تعیین تکلیف برنامه تقاضای تعویق داشت و امروز تا دقایقی دیگر بودجه ۱۴۰۳ با نامه رییس‌جمهور به مجلس ارسال خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: امروز مرحله اول یعنی کلیات بودجه به‌ همراه نامه رسمی رییس‌جمهور به مجلس تقدیم می‌شود و همان‌طور که سخنگوی دولت اعلام کرد، رییس‌جمهور بزودی در صحن مجلس حاضر شده و توضیحاتی را پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۳ ارائه خواهد داد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سامانه یکپارچه خودرو گفت: قاعده‌ای که دولت سیزدهم دارد این است که خودروساز حق افزایش قیمت خودرو را ندارد مگر اینکه صورت‌حساب‌های بررسی‌شده آن‌ها در خصوص هزینه تمام شده تولید، تأیید شود یا اینکه شورای رقابت مجوز بدهد.

خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره ثبت‌نام وام بازنشستگان و سازوکار سامانه تعبیه شده برای این کار، گفت: همان‌طور که مطلع شدید بلافاصله خود سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با این خبر که نادرست بود و اساسا سامانه‌ای برای ثبت‌نام وام بازنشستگان راه‌اندازی نشده که فراخوانی صورت بگیرد، اطلاع‌رسانی کرد.

وی تاکید کرد: البته حل مسئله وام بازنشستگان به جهت فشارهای معیشتی در دستور کار است دولت کاملا در جریان این‌ فشارها هست و آن را لمس می‌کند که چه فشاری بر زندگی بازنشستگان عزیز ما وجود دارد.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: تلاشی را سازمان تأمین اجتماعی انجام داده مبنی بر این که تامین اعتبار کند، به سرعت و به محض این‌که تامین اعتبار خاتمه یابد اطلاع‌رسانی آن را سازمان تأمین اجتماعی انجام خواهد داد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم پای وعده خود برای ایجاد شفافیت ایستاده است، گفت: در حال دیدن ثمره شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و بیرون آمدن آنها از تاریکخانه اقتصاد هستیم. امسال حدود ۱۰۰۰ شرکت صورت‌های مالی خود را منتشر کرده‌اند که امیدواریم تا پایان سال رکورد بی سابقه ۲۰۰۰ صورت مالی شرکت‌های دولتی و بخش عمومی کشور را در کدال منتشر کنیم و بانک‌های دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولت از این قبیل هستند.

 

احسان خاندوزی 2

 

وی افزود: در خصوص بانک‌های دولتی از مجموع ۱۲ بانکی که دولت سهامدار است، در سال ۹۷ یک بانک سود خالص شناسایی کرده و بقیه بانک‌های تحت مدیریت دولت در عملکرد یکساله خود زیان تولید کردند. در سال گذشته تمام بانک‌های تحت مدیریت دولت غیر از یک بانک سودآور شدند و امیدواریم این بانک باقیمانده نیز در پایان سال جاری وارد آستانه سودآوری شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: زیان خالص این بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود که در پایان سال گذشته به حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است که نشانگر بهبود شاخص‌های عملکرد، مدیریت منضبط، کاهش ریخت و پاش‌ها است.در مورد شرکت‌های دولتی نیز با اصرار دو ساله دولت منجر به اصلاح عملکرد شرکت‌ها شده است

وی گفت: از مجموع ۲۸۹ شرکت دولتی که صورت مالی منتشر کرده‌اند ۱۸۳ شرکت نسبت به سال گذشته افزایش سود داشته، ۴۸ شرکت از زیان دهی خارج شده اند، ۱۲۳ شرکت نیز از زیان انباشته خود که سالهای قبل روی هم زیان ده بوده یا کاسته شده یا صفر گردیده است. از ۷۱۱ شرکت بخش عمومی، ۳۷۶ شرکت افزایش سود داشته اند و ۷۰ شرکت زیان ده نیز سال ۱۴۰۱ از زیان دهی خارج و ۴۷۰ شرکت از زیان انباشته خود کاسته یا به مرحله سود انباشته رسیده اند. مجموعا عملکرد مدیریتی شرکت‌ها، حاکی از این است که شفافیت مالی و اصرار دولت بر انضباط و پاسخگو کردن مدیران شرکت‌های دولتی مثل چوب ادب کننده منجر به اصلاح رویه‌ها و پنهان‌کاری‌ها شده است.

خاندوزی درباره اقدامات دولت برای اجرای دستور رهبری در راستای قطع شریان‌های اقتصادی رژیم اشغالگر قدس از سوی کشورهای اسلامی عنوان کرد: لیستی را وزارت امور خارجه به وزارت صمت ارسال کرده و وزارت صمت نیز به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ کرده و امروز به گمرک ایران ارسال می‌شود و ان‌شاالله انتشار عمومی آن نیز انجام خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید