نشانه‌های فاسد شدن تخم مرغ/ چگونه باید از تخم‌مرغ ها نگهداری کنیم؟

پوسته تخم‌مرغ هزاران منفذ ریز دارد که باعث عبور و مرور هوا می‌شود. به همین دلیل هم هرچقدر که مدت‌زمان نگهداری از تخم‌مرغ افزایش پیدا کند، کیفیت نهایی محصول هم کمتر خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تخم‌مرغ یکی از منابع پروتئینی بسیار مغذی و باکیفیت است که گاهی برای مدت‌زمان طولانی در یخچال باقی می‌ماند.

در ادامه این مطلب به پاسخ این پرسش ها پرداخته ایم تا از این به بعد تخم مرغ را به عنوان یک ماده غذایی مغذی در رژیم روزانه مان جای دهیم. 

چرا تخم‌مرغ‌ها تاریخ‌گذاری می‌شوند؟ 

دلیل اصلی تاریخ‌گذاری تخم‌مرغ‌ها این است که مصرف‌کننده، تاریخ تولید یا بسته‌بندی و همچنین تاریخ انقضای محصول را بداند. در چنین شرایطی، خرده‌فروشان تخم‌مرغ نمی‌توانند محصول را بیشتر از یک تاریخ مشخص در قفسه‌های فروشگاه خود نگهداری کنند. ضمن این‌که خریداران هم با توجه به تاریخ تولید یا بسته‌بندی محصول سعی می‌کنند که تخم‌مرغ‌های تازه‌تر را خریداری و در شرایط مناسبی در یخچال نگهداری کنند. براساس توصیه‌های جهانی، فاصله‌گذاری بین تاریخ بسته‌بندی و تاریخ انقضای درج‌شده برای تخم‌مرغ‌ها نباید بیشتر از 30 روز باشد. 

آیا می‌توان تخم‌مرغ تاریخ‌مصرف گذشته را استفاده کرد؟ 

حالا به این سوال مهم می‌رسیم که اگر ما یک بسته تخم‌مرغ را خریداری و در یخچال نگهداری کردیم اما مدتی از تاریخ‌مصرف آن گذشت، آیا همچنان می‌توانیم از این تخم‌مرغ برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال، مثبت است. اگر شما تخم‌مرغ را در شرایط مناسبی در یخچال نگهداری کنید، می‌توانید تا چند هفته بعد از اتمام تاریخ انقضای آن و بدون نگرانی از فاسد شدن، از تخم‌مرغ استفاده کنید. تنها موردی که شاید برای منع مصرف مطرح باشد، ترک خوردن یا شکستن سطح تخم‌مرغ است. زمانی که سطح رویی تخم‌مرغ ترک می‌خورد، امکان انتقال انواع آلودگی‌ها به داخل بافت تخم‌مرغ بالا می‌رود. در چنین شرایطی بهتر است که تخم‌مرغ بلافاصله پس از ترک خوردن مصرف شود تا عاملی برای ایجاد بیماری نباشد. 

چگونه تخم‌مرغ را در یخچال نگهداری کنیم؟ 

اگر می‌خواهید که از سلامت تخم‌مرغ، حتی بعد از گذشتن تاریخ‌مصرف آن مطمئن باشید، باید شرایط نگهداری از آن در یخچال را به‌درستی فراهم کنید. اولین نکته این است که تخم‌مرغ باید در دمای 4.5 درجه سانتی‌گراد یا کمتر در یخچال نگهداری شود. سطح تخم‌مرغ باید کاملا سالم و عاری از آلودگی‌هایی مانند فضولات مرغ باشد. اگر سطح تخم‌مرغ آلوده بود، آن را به‌آرامی با یک دستمال نخی و خشک به‌خوبی پاک کنید. بهتر است که تخم‌مرغ را در محفظه‌های تعبیه‌شده روی در یخچال قرار ندهید. باز و بسته شدن در یخچال، علاوه بر ایجاد نوسانات دمایی در تخم‌مرغ، احتمال شکستن پوسته آن را هم بیشتر می‌کند. بهتر است که ظرف‌های پلاستیکی مخصوص نگهداری تخم‌مرغ در یخچال را خریداری کنید و سپس تخم‌مرغ‌ها را داخل این ظروف بچینید. در ادامه هم باید درپوش این ظرف‌ها را به‌درستی ببندید و ظرف تخم‌مرغ را در بخش‌های انتهایی طبقات یخچال قرار دهید. در چنین شرایطی، سلامت تخم‌مرغ برای مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ خواهد شد. 

فاسد شدن تخم‌مرغ چه نشانه‌هایی دارد؟

پوسته تخم‌مرغ هزاران منفذ ریز دارد که باعث عبور و مرور هوا می‌شود. به همین دلیل هم هرچقدر که مدت‌زمان نگهداری از تخم‌مرغ افزایش پیدا کند، کیفیت نهایی محصول هم کمتر خواهد شد یعنی ممکن است که سفیده‌ها تراکم کمتری پیدا کنند و غشای زرده صاف‌تر و ضعیف‌تر شود. این تغییرات نشان‌دهنده فساد تخم‌مرغ نیستند اما ارزش تغذیه‌ای این خوراکی مغذی را کاهش می‌دهند. با این‌حال، راه یافتن رطوبت از طریق منافذ موجود در پوسته تخم‌مرغ به داخل بافت تخم‌مرغ می‌تواند باعث رشد باکتری در آن، ایجاد لکه‌های پودری کپک‌مانند بر سطح تخم‌مرغ و لزج شدن بافت داخلی تخم‌مرغ شود. در چنین شرایطی، محصول نهایی ما فاسد شده و باید دور ریخته شود. 

منبع: سلامت

دیدگاه تان را بنویسید