جی پلاس

گیاه چقدر هوای آپارتمان را تصفیه می کند؟ / گیاهان آپارتمانی که شب هم اکسیژن می سازند؟

برخلاف برخی ادعاها، تأثیر سطح اکسیژن تولید شده توسط گیاهان آپارتمانی، قابل توجه نیست!

لینک کوتاه کپی شد

سبک زندگی به نقل از gb&d: گیاهان آپارتمانی شهرت زیادی در افزایش سطح اکسیژن و تصفیه هوای خانه ما دارند. با رسیدن فصل پاییز و افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، این ایده مطرح می شود که برای افزایش سطح اکسیژن، اقبال بیشتری به گیاهان آپارتمانی نشان دهیم.

 

حذف مواد شیمیایی سمی خانه با گیاه آپارتمانی، افسانه است!

در کتاب «گیاهان تصفیه کننده هوا - آیا آنها چنین کاری می کنند؟»، این ایده که گیاهان آپارتمانی، مواد شیمیایی سمی را از خانه ما حذف می‌کنند، رد شده است و این تصور تنها افسانه ای عنوان شده که آن را به خوبی تبلیغ کرده‌اند!

گیاهان آپارتمانی بیشتر از اینکه به حذف مواد شیمیایی بپردازند، سطح اکسیژن را در هوا افزایش می دهند. اما آیا این سطح از افزایش اکسیژن، کمک زیادی به سلامتی ما می کند؟

 

سطح اکسیژن تولیدی گیاه آپارتمانی قابل توجه نیست!

برخلاف برخی ادعاها، تأثیر سطح اکسیژن تولید شده توسط گیاهان آپارتمانی، قابل توجه نیست.  با این حال، مهمترین تأثیر گیاهان بر کیفیت هوای داخل خانه، حذف دسته ای از آلاینده ها به نام ترکیبات آلی فرار، با نام مستعار «فوم»، است که شامل فرمالدئید می شود؛ گازی که به آسانی از سوخت ناقص ترکیب‌های کربن‌دار به دست می‌آید. ضمن اینکه گیاهان آپارتمانی، به طور قابل توجهی سطح مونوکسید کربن محیط را کاهش می دهند.

 

گیاهان آپارتمانی واقعا چقدر دی اکسید کربن جذب می کنند؟!

با توجه به تأثیر تنفس گیاه بر ترکیب هوا، توجه به این نکته نیز ضروری است که تنفس گیاه در درجه اول تحت تأثیر دما است و در تمام روز و شب اتفاق می افتد. با این حال در طول روز، د‌ی‌اکسیدکربن ( CO2 ) آزاد شده توسط تنفس، بسیار کمتر از دی‌اکسید کربنی است که توسط فتوسنتز جذب می شود و اگر اینگونه نباشد، گیاه دچار کمبود کربن خواهد شد و در نهایت می‌میرد.

به ازای هر واحد د‌ی‌اکسیدکربنی که گیاه مصرف می کند، یک واحد اکسیژن آزاد می کند. با این حال، براساس گزارش های ناسا، غلظت پایه اکسیژن، در جو 20.95٪ است، در حالی که غلظت پایه د‌ی‌اکسیدکربن حدود 0.04٪ برآورد شده. بنابراین، حتی اگر گیاه تمام د‌ی‌اکسیدکربن موجود در اتاق را به اکسیژن تبدیل کند، تغییر از 20.95٪ به 21٪ خواهد بود و تغییر قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

 

گیاهان آپارتمانی که شب هم اکسیژن می سازند؟

از آنجا که سرعت تنفس گیاهان، بسیار کمتر از سرعت فتوسنتز آنها است، تأثیر اکسیژن تولید شده توسط گیاهان، در شب بسیار ناچیزتر از این خواهد بود. در شب، فتوسنتز متوقف می شود و گیاهان معمولاً مانند انسان تنفس می کنند و اکسیژن را جذب می کنند و دی اکسید کربن آزاد می کنند. تعداد کمی از گیاهان از جمله «ارکیده ها»، «ساکولنت ها» و «بروملیادهای اپی فیتیک» - دقیقا برعکس عمل می کنند و شبها، دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن آزاد می کنند.

یک گیاه با اندازه متوسط، حدود 5 میلی لیتر اکسیژن در ساعت تولید می کند، این یعنی حدود 120 میلی لیتر در روز؛ بدون در نظر گرفتن اینکه فرآیند تولید اکسیژن در گیاهان متفاوت و در شب کمتر است.

 

گیاهان چقدر اکسیژن می دهند؟ ما چقدر نیاز داریم!

گیاهان با رشد خود اکسیژن تولید می کنند. میزان تولید اکسیژن گیاهان به عوامل زیادی بستگی دارد و اندازه گیری آن در یک فضای خانه یا دفتر تقریبا غیرممکن است.

Stanley J. Kays - یک استاد در دانشگاه جورجیا؛ معتقد است «هنوز نمی توان پتانسیل واقعی گیاهان را برای تصفیه هوای داخل ساختمان پیش بینی کرد» اما می توان به این ارزیابی رسید که بدون در نظر گرفتن این که فرآیند تولید اکسیژن در گیاهان متفاوت و در شب کمتر است؛ یک گیاه با اندازه متوسط، حدود 5 میلی لیتر اکسیژن در ساعت تولید می کند. این یعنی حدود 120 میلی لیتر در روز. اما انسان ها روزانه حدود 550 لیتر اکسیژن خالص تنفس می کنند. این رقم را با حداکثر 120 میلی لیتر تولید گیاهان در روز مقایسه کنید تا ببینید برای بهبود کیفیت هوای منزل، به چه حجم بالایی از گیاهان نیاز است!

 

چند گیاه برای بهبود کیفیت هوا لازم است؟

فرض کنید می خواهیم گیاهان با اندازه متوسط تا بزرگتر را در فضای خانه 8×8 متری قرار دهیم. تحقیقات می گوید که برای بهبود کیفیت هوا، به حدود 16 تا 32 گیاه نیاز دارید! ضمن اینکه باید تعداد افراد ساکن در منزل که نفس می کشند و اکسیژن تولید شده توسط گیاهان را دریافت می کنند هم درنظر گرفت. در این شرایط، فقط تصور کنید که به چقدر گیاه نیاز دارید تا بخواهید از تصفیه هوای آنها بهره مند شوید!

بنابراین همچنان میزان تهویه، مهمترین عامل در حفظ کیفیت هوای یک فضای قابل سکونت است و بهترین راه برای تصفیه و بهبود کیفیت هوا، هنوز با ورود هوای بیرون به منزل و با باز کردن یک پنجره یا در فراهم می شود.

دیدگاه تان را بنویسید