باید و نبایدهای آنفلوانزا/ چه کسانی می‌توانند واکسن دریافت کنند؟

با آغاز فصل سرما بیماری های نظیر سرماخوردگی و از همه مهمتر آنفلولانزا در کشور به خصوص در مناطق سردسیری شیوع بیشتری می یابد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با توجه به در پیش بودن فصل سرما و شیوع بیماری های فصلی توجه به نکاتی برای در امان ماندن از بیماریهای شایع ویروسی به ویژه آنفلوانزا ضروری و موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد.

ایرنا نوشت: با آغاز فصل سرما بیماری های نظیر سرماخوردگی و از همه مهمتر آنفلولانزا در کشور به خصوص در مناطق سردسیری مانند استان زنجان نیز شیوع بیشتری می یابد و در این زمینه متخصصان امر معتقدند به کارگیری نکات و توجه به مسائلی می تواند آنان را از ابتلا به چنین بیماری هایی مصون نگه دارد.

آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، گلودرد و سرفه بروز می کند.

در این بیماری، سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از ۲ تا هفت روز خود به خود بهبود می یابد.

با توجه به اهمیت این موضوع  ایرنا با دکتر مشهود تقی لو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت و گو کرده است:

 

با توجه به فرارسیدن فصل سرد سال آیا با شیوع ویروس آنفلوانزا روبه رو هستیم یا ویروس دیگری شایع شده است؟

علاوه بر چرخش ویروس کووید ۱۹- ویروس آنفلوانزا هم در جامعه در گردش است و این موضوع بیانگر لزوم توجه عموم مردم به این موضوع مهم است.

در زمان حاضر بیماری آنفلوآنزا ویروس نوع A و B در استان شایع بوده، ولی ویروس غالب آنفلوانزای نوع A است، موارد به صورت تک گیر مشاهده می شود و همه گیری هنوز مشاهده نشده است.

 

این بیماری بیشتر کدام گروه سنی را درگیر می کند؟ آیا کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند؟

بیماری های حاد تنفسی همه گروه های سنی و جنسی را درگیر می کند ولی در حال حاضر بیشترین موارد بستری مثبت از نظر کرونا در گروه سنی بالای ۱۵ سال است.

موارد مثبت آنفلوانزا بیشتر در بخش های سرپایی در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی می شوند و شدت بیماری در افراد دارای بیماری زمینه ای شدیدتر است.

کودکان نیز در معرض ابتلا به این بیماری ها هستند و تفاوتی با سایر گروه‌های جامعه ندارند، کرونا در کودکان به شکل خفیف تا متوسط بروز می کند ولی آنفلوانزا می تواند شدید باشد.

 

هم اکنون وضعیت بیماری های فصلی استان به چه صورت است؟

با توجه به سرد شدن هوا بار مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستانها مقداری افزایش داشته و نسبت به تابستان موارد بستری افزایش کمی داشته است. ولی شدت آن زیادی نیست.

 

چه گروههای واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟

همه افراد بالای ۶ ماه می توانند این نوع واکسن را دریافت کنند، ولی دریافت واکسن کودکان کمتر از ۶ ماه، افراد دارای سابقه واکنشهای آلرژیک شدید به واکسن آنفلوانزا منع مصرف دارند.

از طرفی گروه های با احتیاط دریافت واکسن. شامل افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ، افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزا در سالهای قبل، افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید یا بدون تب، افراد مبتلا به کووید -۱۹ تا زمان رفع علائم (حداقل ۲ هفته)، افراد در تماس با موارد مثبت کووید تا زمان رفع قرنطینه فرد بیمار را در بر می گیرد.

 

با توجه به تولید واکسن آنفلوانزا در کشور آیا به اندازه کافی واکسن در اختیار هم استانی ها قرار دارد؟

واکسن های توزیع شده در خصوص بیماری آنفلوانزا در سطح استان در بخش بهداشت محدود بوده اما برای افراد در گروه اولویت اول است.

واکسن در داروخانه های بخش خصوص به میزان کافی در اختیار همشهریان قرار دارد و نکته مهم اینکه برای گروههای خاص در اولویت اول دریافت واکسن به صورت رایگان لحاظ شده است.

گروه های در اولویت دوم نیز برای دریافت واکسن باید آن را از داروخانه تهیه کنند.

 

برای تهیه واکسن نیاز به مجوز پزشک هست یا با مراجعه به داروخانه افراد هم به راحتی می توانند واکسن تهیه کنند؟

برای گروه های در اولویت اول واکسن به صورت رایگان تهیه و توزیع خواهد شد، ولی تجویز آن بر اساس اولویت طبق دستورالعمل کشوری صورت می گیرد، سایر گروه ها از طریق داروخانه های سطح شهر می توانند واکسن را تهیه کنند.

اصولا افراد دارای بیماری های زمینه ای و خاص قبل از دریافت واکسن باید با پزشک معالج خود جهت دریافت واکسن مشورت کنند.

 

در مورد آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در استان آیا سویه های جدید این ویروس در استان مشاهده شده است یا خیر؟

وضعیت کرونا در استان به شکل تک گیر می باشد و هنوز به شکل همه گیری شایع نشده است، تاکنون سویه های جدید ویروس کرونا در استان شناسایی نشده است.

تعداد موارد بستری مشکوک ناشی از کرونا از ابتدای مهر امسال تا کنون چهار مورد، موارد مثبت بستری کرونا یک مورد، تعداد فوت بستری کرونا یک مورد و افراد درحال درمان بستری در بیمارستان ولی عصر(عج) ۲ مورد با نتیجه کووید منفی وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید