جی پلاس / با بهره گیری از هوش مصنوعی؛

تشخیص 90 درصدی موجودات فضایی!

محققان یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که می تواند موجودات فضایی را با دقت 90 درصد شناسایی کند

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس به نقل از دیلی میل: محققان می گویند که این یک "پیشرفت بزرگ" در توانایی های ما برای تشخیص حیات در سراسر منظومه شمسی و فراتر از آن را نشان می دهد. بسیاری از اجزای ضروری برای زندگی، مانند اسیدهای آمینه و نوکلئوتیدهای مورد نیاز برای ساخت DNA، در فضای بیرونی کشف شده است.

اما تعیین اینکه آیا زیستی است، یعنی نشانه حیات،  مربوط به موجودات غیر زنده مانند گازها و مواد شیمیایی دشوار است، بنابراین دانشمندان دانشگاه جورج میسون در ویرجینیا، یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرد که می تواند پیش بینی بیولوژیکی یا غیرحیاتی بودن نمونه را با دقت 90% پیش بینی کند.

هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل 134 نمونه متنوع از گروهی از سلول های زنده، سوخت های فسیلی، شهاب سنگ ها و ترکیبات آلی ایجاد شده است.

این تجزیه و تحلیل شامل جداسازی نمونه به اجزای تشکیل دهنده آن و سپس تشخیص تفاوت های ظریف بین الگوهای مولکولی و وزن بود.

محقق ارشد این پروژه دکتر رابرت هازن گفت: "این یک پیشرفت بزرگ در توانایی ما برای شناسایی نشانه های بیوشیمیایی حیات در جهان های دیگر است."

وی افزود: "این راه را برای استفاده از "حسگرهای هوشمند در سفینه های فضایی بدون سرنشین برای جستجوی نشانه های حیات" باز می کند.

وی ادامه داد: این نتایج به این معنی است که ممکن است بتوانیم شکل حیاتی را از سیاره دیگر یا زیست کره دیگری پیدا کنیم، حتی اگر کاملاً با حیاتی که روی زمین می شناسیم متفاوت باشد.

اگر نشانه‌هایی از حیات را در جای دیگری پیدا کنیم، می‌توانیم دریابیم که آیا حیات روی زمین و سایر سیارات از منشأ مشترک یا متفاوتی سرچشمه می‌گیرد.

این تیم بر این باور است که مدل آنها می تواند برای آزمایش نمونه هایی که قبلاً توسط مریخ نورد کنجکاوی جمع آوری شده، مورد استفاده قرار گیرد و همچنین می تواند به دانشمندان در کشف تاریخچه سنگ های مرموز باستانی روی زمین برای تعیین زمان شروع حیات کمک کند.

دکتر هازن گفت: "این روش تحلیلی معمولی این پتانسیل را دارد که جستجوی حیات فرازمینی را متحول کند و درک ما را از منشاء اولین حیات روی زمین عمیق تر کند."

این راه را برای استفاده از حسگرهای هوشمند در فضاپیماهای روباتیک، فرودگرها و مریخ نوردها برای جستجوی نشانه های حیات قبل از بازگشت نمونه ها به زمین باز می کند.

دیدگاه تان را بنویسید