آقا رسولی که قصه شد

مصاحبه ها و مستندها کلمه شدند و سطرهای صفحه های کتابی را شکل دادند که نام "آقا رسول" برایش برگزیده شد. آقا رسولی که اول بهمن سال ۶۵ در کربلای پنج به شهادت رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس - منصوره جاسبی: شاخصه های راه های مأنوس درست مثل آدم های مأنوس است. پیچ و خم ها را، کوچه پس کوچه ها را خوب می شناسی، حتی اسم بن بست ها و خیابان های سر راهت را هم از بَری هر چند که این روزها آدم های مأنوس هم آنقدر تو در تو شده اند که گاهی مقابلشان کم می آوری و احساس غریبگی سراغت را می گیرد. حکایت فاصله میدان انقلاب تا چهارراه ولی عصر (عج) حکایت همان راه های آشناست؛ می توانی چشم هایت را ببندی، نام خیابان ها را بگویی و نرسیده به چهارراه، مقابل خانه کتاب، حالا کمی این طرف و آن طرف تر چشم هایت را باز کنی و وارد ساختمان شوی. سلام کردم و از نگهبان سراغ سالن جلسات را گرفتم. هنوز علیک نداده بود که صدایی آشنا از پشت سرم سلام کرد. رو چرخاندم، محمد قاسمی پور، پژوهشگر و نویسنده کار بلد حوزه ادبیات پایداری بود. همان هایی که اگر ادبیاتی های دفاع مقدسی همه شان یک مشاور اینچنینی کنارشان بود، نصف راه کار کردنِ کارستانی را رفته بودند. سلسله نشست های هفته دفاع مقدس امروز اختصاص داشت به بررسی و نقد کتاب "آقا رسول" (زندگینامه شهید رسول کشاورز) به قلم لیلا رستم خانی. 

 

نقد کتاب آقا رسول

 

شعری از مرحوم قیصر امین پور، شد مَطلعِ برنامه و چه خوش نشست و جای خود را باز کرد. مجری کلامش را بسنده کرد به شعر و خوشامدگویی و تریبون را سپرد. در بعضی برنامه ها زمان کِش می آید و خمیازه رفیق آرواره هایت می شود و برعکس در برخی دیگر، عقربه ها از هم سرعت می گیرند و همه اینها به سخنان مهمانی که دعوت کرده اند ربط پیدا می کند. امروز از آن روزهایی بود که همه اعضایم گوش شده بودند و حرف ها را نوش می کردند. او می گفت: دریغ و حسرت که دفاع مقدس را قاب می کنیم در یک هفته و چند روز در حالی که باید 365 روز در شناسایی اش کوشا باشیم. ما امروز نیازمند بازگشت به مولفه های دوران دفاع مقدس هستیم.

او می گفت: نقد و بررسی را هم در راستای رونمایی ببینید چرا که در ادبیات پایداری نیازمند تقویت حوزه نقد هستیم. 

 

نقد کتاب آقا رسول

 

قاسمی پور جدی ترین آسیب ادبیات پایداری را نه زنانه نویسی که تشتت سبک نگارش دانست و گفت: وقتی می گویند خاطره باید خاطره بماند، وقتی می گویند زندگی نامه باید زندگی نامه بماند و... .

او اعتمادسازی برای خانواده و اطرافیان شهید را بهترین راه برای مصاحبه و رسیدن به مطالب نابی دانست که از زندگی شخصی شهید لازم است در کتاب آورده شود.

پژوهشگر ادبیات پایداری بر یک نکته مهم در فرهنگ سازی برای شهدا تاکید کرد. او گفت: وقتی در کتابی از شهیدی نام برده می شود در اولین بار در پاورقی شهید را معرفی کنید یعنی تاریخ ولادت و شهادت و مزارش را بگویید. اینگونه اگر مخاطبی دلش خواست به سراغ شهیدی برود می داند که مزار او کجاست. 

 

نقد کتاب آقا رسول

 

لیلا رستم خانی، نویسنده ای که پیش از چاپ کتاب آقا رسول چند رمان را به چاپ رسانده است، از مصائبی که به هنگام تهیه مستندهای کتاب برایش پیش آمده گفت. او آقا رسول را برادر خود می داند و وقتی بن بستی راهش را سد می کند از او کمک می خواهد و مقابل عکسش می ایستد و دردش را به او می گوید.

دیدگاه تان را بنویسید