نکات مهم برای داوطلبان کنکور در انتخاب رشته

داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند از امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد تا روز شنبه ۴ شهریور نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است، براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، اقدام کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ که اسامی آنها به عنوان مجازین این آزمون منتشر شده است، در انتخاب رشته خود باید ۸ نکته را در نظر بگیرند.

طبق گزارش ایسنا، نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ روز جمعه ۲۷ مرداد به صورت کارنامه حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی، روی سایت اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی نیز هم اکنون در سایت سازمان سنجش قرار گرفته و انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۴ شهریور ادامه خواهد داشت.

۸ باید و نباید انتخاب رشته در کنکور

۱- انتخاب رشته داوطلبان بر اساس نمره کل رتبه و وضعیت مجاز به  انتخاب رشته در دوره های مختلف مندرج در کارنامه علمی داوطلبان

۲ - مطالعه دقیق و کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته با توجه به تغییرات برخی از قوانین و اضافه شدن کل رشته محل های جدید

۳- دقت به کلیه شرایط تحصیلی مانند توانایی، علایق، روحیات، مسایل خانوادگی، توان مالی، مسافت تا محل تحصیل و غیره

۴- در انتخاب رشته آینده نگری، تجزیه و تحلیل و بررسی بازار و کسب درآمد در رشته های انتخابی در صورت علاقه به اشتغال در رابطه به رشته تحصیلی 

۵- توجه به نحوه پذیرش رشته محل‌ها (گزینش برخی رشته های استانی، ناحیه ای، قطبی، کشوری و یا مخصوص داوطلبان استان خاص)

۶- توجه به نحوه پذیرش زن، مرد یا شرایط خاص کد رشته مورد نظر مانند مصاحبه، معاینه و بررسی صلاحیت های عمومی.( مثلا شرایط دانشگاه فرهنگیان یا علوم قضایی)

۷- انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل از گروه آزمایشی ثبت نامی

۸- اولویت بندی و تهیه پیش نویس از رشته محل های انتحابی( بر اساس ۷ مورد ذکر شده) پس از مشورت با افراد خانواده، مشاوران مورد اعتماد و.......

 فرایند انتخاب رشته داوطلبان

۱- مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور

۲- ورود به حساب کاربری یا کارت پوشه

۳- دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته

۴- دریافت کارنامه اولین آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

۵- بررسی مجاز یا غیرمجاز بود در گروه های آزمایشی، تحلیل رتبه و نمره کل

۶- مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته راهنما و اطلاعیه ها جهت آشنایی با رشته ها و شرایط

۷- انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل های مجاز شده طبق کارنامه، اولویت بندی کد رشته های انتخابی بر اساس علاقه، توانایی، استعداد، موقعیت جغرافیایی، توان مالی و غیره.

داوطلبان بابد توجه داشته باشند که انتخاب یک رشته در اولویت اول یا آخر هیچ تاثیر در شانس قبولی در آن رشته را ندارد و ترتیب رشته ها نشان دهند میزان علاقه مندی به آنها است. همچنین در صورت تمایل به انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی باید کدهای رشته مورد نظر را از دفترچه مربوط استخراج کرده و در فرم کد رشته های غیر انتفاعی، پیام نور، فرهنگیان درج کنند.

۸- درج کدهای انتخاب رشته اولویت بندی شده در فرم پیش نویس انتخاب رشته(این فرم در دفترچه انتخاب رشته آورده شده است)

۹- درج و چاپ رشته های انتخابی پس از اطمینان از ترتیب کدهای انتخابی در سامانه اصلی انتخاب رشته(سایت سازمان سنجش آموزش کشور)

به گزارش ایسنا، انتخاب رشته برای انتخاب کدرشته محل‌های پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود. به عبارت دیگر فرآیند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود.

بر این اساس داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت‌های اول و دوم) ثبت‌نام کرده و غایب جلسه این آزمون‌ها بوده‌اند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

همچنین داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند از امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد تا روز شنبه ۴ شهریور نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است، براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، اقدام کنند.

دیدگاه تان را بنویسید