علت گران شدن مرغ مشخص شد؟ + نمودار

براساس داده‌های گمرک در سال 1402 درمجموع 2 هزار و 800 تن مرغ به ارزش 6.5 میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ ارزشی کاهشی 81.6 درصدی و به لحاظ وزنی کاهش 86 درصدی داشته است. با توجه به این آمار می‌توان گفت یکی از دلایل رشد قیمت گوشت مرغ در بازار با کاهش واردات آن باز می گردد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ اقتصادنیوز نوشت: کاهش بیش از 80 درصدی واردت مرغ به لحاظ وزنی و ارزشی را شاید بتوان یکی از دلایل رشد قیمت و کمبود مرغ در کشور دانست، روندی که موجب شد تا قیمت گوشت مرغ در بازار به بیش از 100 هزار تومان برسد.

براساس داده‌های گمرک در سال 1402 درمجموع 2 هزار و 800 تن مرغ به ارزش 6.5 میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ ارزشی کاهشی 81.6 درصدی و به لحاظ وزنی کاهش 86 درصدی داشته است. با توجه به این آمار می‌توان گفت یکی از دلایل رشد قیمت گوشت مرغ در بازار با کاهش واردات آن باز می گردد. مجموع مرغ وارداتی در سال گذشته برابر با 20 هزار تن مرغ به ارزش 35 میلیون دلار بوده است.

افزایش نرخ دلار و کاهش جوجه‌ریزی یکی از دلایلی است که فعالان این بخش کاهش مرغ در بازار را به آن نسبت می‌دهند. بطوریکه به گفته پرویز فروغی دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی در 7 ماه سال گذشته بعد از مردمی سازی یارانه ها، قیمت جوجه یک روزه به حدی کاهش یافت که تولید کنندگان جوجه، هر قطعه را با 10 هزار تومان ضرر به فروش رساندند؛ در نتیجه برخی گله‌های تولید را حذف کردند یا گله‌ها را در لک بردند و در نهایت تولید مرغ کم شد. با توجه به اظهارات مطرح شده می‌توان گفت عمده دلیل کاهش عرضه مرغ در بازار به کاهش جوجه‌ریزی باز می گردد.

با این شرایط روزگذشته وزارت جهاد کشاورزی مجوز افزایش ۳۰ درصدی جوجه‌ریزی بالاتر از ظرفیت پروانه بهره برداری را صادر کرد تا به این طریق زمینه رشد تولید مرغ و در نهایت کاهش قیمت آن در ماه‌های آتی باشیم، اما مشخص نیست که آیا این سیاست هم می‌تواند جوابگوی بازار باشد و به کاهش قیمت گوشت مرغ کمک کند یا نه.

 

5892532

 

با توجه به آمار گمرک این سوال مطرح می‌شود که در بهار سال 1402 مرغ‌های واردتی از چه کشورهای وارد شده‌اند؟ سال 1402 درمجموع 2 هزار و 800 تن مرغ به ارزش 6.5 میلیون دلار وارد کشور شده است، داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی مجموع مرغ وارداتی از دو کشور «امارات متحده عربی» و «ترکیه» وارد کشور شده است.

 

5892533

 

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت مجموع مرغ وارد شده به کشور از امارات متحده عربی به لحاظ حجمی برابر با 2 هزار و 400 تن به ارزش 5.7 میلیون دلار وارد کشور شده است. از سوی دیگر واردات مرغ از ترکیه هم در این مدت برابر با 399 هزار تن به ارزش 800 هزار دلار رسیده است.

در حالی در سال جاری تنها دو کشور مقصد واردات مرغ به کشور بوده‌اند که سال گذشته مرغ مورد نیاز کشور از 5 کشور «برزیل»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «گرجستان» و «فدراسیون روسیه» وارد شده بود. مجموع مرغ وارداتی در سال گذشته برابر با 20 هزار تن مرغ به ارزش 35 میلیون دلار بوده است.

حجم مرغ وارد شده از برزیل برابر با 11 هزار و 400 تن به ارزش 20 هزار دلار بوده است. ترکیه هم در سال گذشته 8 هزار و 400 دلار مرغ وارد کشور کرده است. ارزش مرغ وارد شده از سوی امارات متحده عربی هم برابر با 6 هزار دلار بوده است. اما روند واردات مرغ از گرجستان به 562 هزار دلار بوده و روسیه هم 506 هزار دلار مرغ وارد کشور کرده است.

 

5892534

دیدگاه تان را بنویسید