ماجرای رصد پیام‌های کاربران توسط پیام رسان ایرانی چیست؟ + عکس/ سازمان فناوری اطلاعات از «بله» توضیح خواست

دستور سازمان فناوری اطلاعات به پیام رسان "بله" درخصوص انتشار یک تصویر: توضیحات خود را هرچه سریعتر ارائه کنید

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ فرهیختگان نوشت: «بله» با انتشار بیانیه‌ای صحت تصویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر رصد پیام‌های کاربران را تایید کرده و آن را مربوط به سیستم مانیتورینگ این پیام‌رسان دانست.

چندی پیش در توییتر تصویری از یک صفحه مانیتور منتشر شد که در آن پیام‌هایی نمایش داده شده و ادعا شده بود که متعلق به یکی از افراد شاغل در پیام‌رسان «بله» است که به پیام‌ها و صفحه چت کاربران دسترسی دارد. انتشار این تصویر باعث واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی شده و به شائبه دسترسی پیام‌رسان‌های ایرانی به اطلاعات و نقض حریم خصوصی آن‌ها دامن زد. در این صفحه مانیتور محتوایی قابل رؤیت است که به نظر می‌رسد متن پیام‌هایی است که کاربران در چت و گفت‌وگوهای آنلاین خود مطرح کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که کاربران نسبت به سطح گسترده دسترسی کارمندان بله به اطلاعات و داده‌های کاربران معترض شوند.

سپس پیام‌رسان «بله» با انتشار بیانیه‌ای تصویر را تایید کرده و توضیح داد که این تصویر مربوط به سیستم مانیتورینگ این پیام‌رسان است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، بله از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند. با گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزه بررسی محتوا، مشابه کانال‌های عمومی رفتار می‌شود و آنچه در این تصویر از صفحه مانیتور منتشر شده مربوطه به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفا حاوی محتوای منتشرشده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از هزار عضو است که به‌صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداران از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

 

1690033411Untitled

 

در همین خصوص سازمان فناوری اطلاعات ایران صبح امروز طی جلسه‌ای که با مدیران ارشد پیام‌رسان بله برگزار شد از‌ ایشان خواست توضیحات خود را در خصوص تصویر منتشر شده در فضای مجازی فورا به این سازمان ارائه دهند. گفته می‌شود این تصویر از رایانه یکی کارکنان پیام‌رسان بله منتشر شده است.

 

1690033418Unititled

دیدگاه تان را بنویسید