هوای مشهد به شدت آلوده شد/ ادارات خراسان شمالی تعطیل شدند + فیلم

در بیست و هفتمین روز تیر ماه 1402، آلودگی هوا در مشهد شدت گرفته و غلظت ذرات معلق ۷ برابر سطح استاندارد است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد از شدت گرفتن آلودگی هوا در ساعات آینده خبر داد.

رضا اسماعیلی اظهار کرد: از حدود ساعت ۵ صبح گرد و خاک گسترده آسمان مشهد را در برگرفته و هم‌اکنون شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا ۱۸۸ و در وضعیت ناشی از سامانه ناپایدار شمال غرب استان است که با توجه به خشکسالی گسترده امسال توده‌های گرد و خاک جنوب و جنوب غرب خراسان را به مشهد آورده است.

وی افزود: غلظت ذرات معلق نیز حدود ۲۲۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده که حدود ۷برابر سطح استاندارد است، این غلظت نیز طی ساعات آینده افزایش خواهد داشت.

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد تصریح کرد: با توجه به افزایش شدت آلایندگی در ساعات آینده و خطر بیماری‌های تنفسی، از شهروندان درخواست می‌شود تا حد امکان از حضور در فضای باز خودداری کنند.

 

 

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، اسماعیلی ادامه داد: از آنجا که منشأ گردوخاک داخلی بوده از جنوب غرب استان وارد شهر شده است تقویت و توسعه فضای سبز در کمربند سبز می‌تواند این شرایط را تعدیل کند؛ اگر با مدیریت منابع آبی گونه‌های گیاهی سازگار با کم‌آبی را گسترش دهیم در بهبود کیفیت هوا تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

 

 

آلودگی هوا، ادارات خراسان شمالی را تعطیل کرد/ آماده‌باش مراکز درمانی برای مراجعه بیماران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی از تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان به دلیل آلودگی هوا خبر داد.

غلامرضا شفیق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شاخص‌های وضعیت آلودگی هوا از ابتدای صبح امروز به شدت افزایش یافته و عدد ۳۰۰ را رد کرده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل جلسه اضطراری آلودگی هوا در استان با حضور دستگاه‌های متولی برگزار و با نظر مساعد استاندار تصمیم بر این شد تا ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از ساعت ۹ صبح امروز تعطیل شوند.

وی با اشاره به جزئیات این تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: این تعطیلی شامل دستگاه‌های خدمات رسان، امدادی و بانک‌ها نمی‌شود و این دستگاه‌ها خدماتشان به مردم را در سطح استان ارائه خواهند داد.

وی افزود: همچنین دستگاه‌هایی که آزمون برگزار می‌کنند، همانند آموزش و پرورش نیز در صورت داشتن این قبیل برنامه ها از این تعطیلی مستثنی هستند؛ در غیر این صورت آن ها نیز تعطیل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی گفت: منشأ این آلودگی هوا، گرد و غبار غرب کشور است که برای جلوگیری از تشدید آن تصمیم گرفته شده تا تمامی سنگ شکن‌های استان که باعث آلودگی می‌شوند نیز تعطیل باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود آلودگی هوای استان تا اواخر امشب ادامه داشته باشد و به همین دلیل از مردم به ویژه بیماران قلبی و ریوی درخواست می‌کنیم تا از منازل خود خارج نشوند.

شفیق تاکید کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خراسان شمالی نیز در حالت آماده باش قرار دارند تا با هرگونه شرایط خاصِ پیش آمده برای مردم که نشأت گرفته از وضعیت موجود است، مقابله کرده و اقدام به درمان مراجعه کنندگان کنند.

 

 

طوفان شن حرکت قطار مشهد -سرخس را لغو کرد

فرماندار سرخس: وزش باد شدید، توفان شن و گرد و خاک موجب لغو حرکت قطار مسافربری مشهد-سرخس و بالعکس در نوبت صبح شد. 

در حال حاضر وضعیت توفانی و گرد و خاک در جاده سرخس-مشهد نیز حاکم است اما جاده باز و تردد در آن برقرار است.

دیدگاه تان را بنویسید