گزارش؛

ماجرای رشد 21 پله‌ای سرعت اینترنت موبایل در ایران چیست؟!

پرسش اصلی اینجاست که سرعت اینترنت موبایل در رسیدن به چه مقصدی افزایش یافته است؟ و آیا اساسا اینگونه رشد شاخص ارزشمند است؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ ایرنا مدعی است سرعت اینترنت موبایل در ایران در چند ماه اخیر، بنا بر گزارش سایت اسپیدتست، رشد ۲۱ پله‌ای را تجربه کرده است. گزارشی که با واکنش کاربران فضای مجازی مواجه شده است. اما واقعیت ماجرا چیست؟

از شروع نا‌آرامی ها در ایران، دولت سیزدهم در اقدامی گسترده به انسداد شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و همچنین ابزارهای دور زدن فیلترینگ کرد؛ اقدامی که بنا بر ادعای آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات، باعث کاهش ۴۰۰۰ گیگابیتی پهنای باند اینترنت ایران شد. به عبارتی بیش از ۶۰ درصد ترافیک اینترنت به وسیله ابزارهای فیلترینگ از شبکه زدوده شدند.

این یک گزاره منطقی است که با حذف بیش از ۶۰ درصد از ترافیک شبکه، بزرگراه های اینترنتی خلوت‌تر و در نتیجه‌ آن سرعت حرکت بسته‌های اینترنتی افزایش خواهد یافت.

اما پرسش اصلی اینجاست که سرعت در رسیدن به چه مقصدی افزایش یافته است؟ و آیا اساسا اینگونه رشد شاخص ارزشمند است؟

افزایش سرعت دسترسی به سایت اسپیدتست، ارزش نیست؛ همچنانکه شاهدیم عموم مردم برای دسترسی به خدمات اولیه مورد نیاز خود با اختلالات گسترده مواجهند و در دیگر سو، نامه‌های منتشر شده توسط اپراتورهای تلفن همراه و ثابت در فضای مجازی که بعدا اصالت آنها به تایید وزارت ارتباطات هم رسید، حاکی از آن است که شرکتهای اینترنتی هم با این سرکوب تقاضا توسط دولت، در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

در پایان می‌توان گفت که دو گزاره آمار دروغ و دروغ آماری، هر دو پدیده مضمومی هستند چه بسا مردم با دیدن تیتر گزارش ایرنا درباره افزایش سرعت اینترنت، عکس العملهای متناسبی بروز می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید