شورای رقابت علیه رقابت خودرو! / مصوبه عجیبی که بازار خودرو و بورس را متلاطم کرد+ سند

با اعلام این مصوبه، شورای رقابت عملاً به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کرده است و دستورالعمل بازار خودرو که شامل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی آن است، توسط "کارگروه تخصصی خودرو" تدوین می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروی سواری منتشر شد!

علی رغم مواضع مخالف وزارت اقتصاد، وزارت صمت نسبت به قیمت گذاری دستوری، سرانجام شورای رقابت امروز دستورالعملی برای بازار خودرو منتشر کرد.

با انتشار این مصوبه انحصار فروش عملا به رسمیت شناخته شده و تعیین قیمت طبق دلار و نرخ خودروهای خارجی محاسبه خواهد شد.

محدودیت ها و نکات مهم دستورالعمل‌جدید شورای رقابت برای بازار خودرو عبارتند از:

*کلیه خودروهای موجود در بازار کشور شامل خودروهای تولید داخل و مونتاژی شامل این دستورالعمل می شوند.

* سند در رهن خودروها (مدت نامشخص)

* اضافه شدن محدودیت ۲۴ ماهه خرید یا فاکتور خودرو در خودروسازی های خصوصی

* قیمت بر اساس محاسبات جدید و لحاظ سه خودروی هم رده خارجی تعیین می گردد.

* استفاده از نرخ ارز بازار متشکل ارزی

* تعیین قیمت در بازه های ۶ ماهه یا یک ساله

*فروش خودرو در سامانه جامع یکپارچه

* وجود مبلغ ثبت نام در حساب متقاضی

***

برای دریافت متن دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اینجا کلیک کنید.

 

به گزارش جی پلاس،  مصوبه شورای رقابت پیرامون فروش خودرو در حالی اعلام شده که تا کنون چندین بخش نامه و مصوبه از سوی دستگاه های مختلف در رابطه با بازار خودرو ابلاغ شده است!

این مصوبه منجر به سردرگمی هرچه بیشتر شهروندان و متقاضیان خودرو شده چرا که مشخص نیست بالاخره تصمیم وزارت اقتصاد و وزارت صمت در بازار اجرا می شود یا نظر شورای رقابت؟!

این مصوبه عجیب  انحصارفروش خودرو را به رسمیت شناخته شده و در اقدامی عجیب تر خواستار محاسبه نرخ خودرو بر اساس دلار بازار متشکل ارزی و نرخ سه خودروی خارجی مشابه شده است!

این اتفاق در حالی صورت می گیرد که مصوبه شفاف نکرده است قیمت خودروهای خارجی بر اساس نرخ کدام کشور و چه شرایطی باید ملاک قرار بگیرد. همچنین دلیل اعمال نرخ ارز بازار متشکل ارزی برای تعیین قیمت ریالی خودرو مشخص نیست چراکه نرخ های متفاوت ارز که دولت آن را به رسمیت می شناسد اولویت بیشتری برای تعیین قیمت محصولات داخلی دارند. برای مثال نرخ دلار محاسباتی واردات کالای اساسی و واسطه ای 28500 تومان در نظر گرفته شده است. چگونه است که برای خودروی تولید داخل نرخ ارز گران تری نسبت به کالای وارداتی در نظر گرفته شده است؟!

تصمیم‌ شورای رقابت وقتی با این حجم از ابهام و عجایب بی پاسخ، منتشر شده، فقط شائبه به تلاطم کشیدن بازار خودرو و بویژه بازار بورس که منتظر تعیین تکلیف نهایی تداوم فروش خودرو در بورس بود را تقویت کرده که احتمالا عده ای به دنبال رنج منفی کشیدن در بورس و نوسان گرفتن از مردم در بازار سرمایه هستند!

دیدگاه تان را بنویسید