بیدی، فعال استارتاپی: با پدیده مهاجرت استارتاپ‌ها و دنبال کار گشتن مدیر عاملان مواجه هستیم! تخصص‌ فعالان «دیجیتال مارکتینگ» دیگر به هیچ کاری نمی‌آید؛ تمام ابزارهای رایج، حتی «گوگل ادز»، فیلتر شده!

بیدی فعال استارتاپی درمورد خطر مهاجرت استارتاپ‌ها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، گفت: «در حوزه منابع انسانی هم بزرگترین آسیب به فعالان حوزه IT، خصوصا در بخش دیجیتال مارکتینگ وارد شد و عملا دیگر تخصص‌شان به هیچ کاری نمی‌آید چراکه تمام ابزار‌های رایج، حتی گوگل ادز، مسدود شده و با این شرایط طبیعتا تخصص‌شان در ایران اصلا کاربرد ندارد.»

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ انتخاب نوشت: سه ماه از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران می‌گذرد و در این مدت بار‌ها کارشناسان و فعالان اقتصادی و حتی برخی از نمایندگان مجلس، نسبت به وضعیت کسب و کار‌های خرد و کلان هشدار داده‌اند. از جمله در ماه گذشته که رئیس اتاق ایران در خصوص بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکاری صحبت کرد که با محدودیت‌های فضای ارتباطی کشور در حال نابود شدن هستند و در این میان همچنین ۹ میلیون نفر وضع معیشت‌شان در خطر قرار دارد. افزون بر این در هفته سوم مهر ماه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بر اساس نظرسنجی که انجام داده بود، از کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی فروش خبر داد. مطابق این نظرسنجی، ۲۵ درصد روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خسارت برآورد کرده‌اند. همچنین ۲۱ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و ۲۶ درصد بالای صد میلیون تومان تخمین زده‌اند.

بیدی مدرس دانشگاه و مدیر استارتاپ اجتماعی کارزار درخصوص آسیب‌های وارد شده بر کسب و کار‌ها به دنبال فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، عنوان کرد: «تقریبا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به طور قطع بگوییم بخش عمده‌ای از کسب و کار‌ها صدمات جدی دیده‌اند. آماری منتشر شده از وب سایت "جاب ویژین" که بین هشت هزار نفر توزیع کرده بودند، نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، از هر چهار نفر، یک نفر شغلش را از دست داده بود و یک نفر شغلش تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفته بود. این نشان می‌دهد که مشکلات به وجود آمده تا چه حد است، اما جدا از این تاثیر منفی که فیلترینگ روی کسب و کار‌های اینترنتی گذاشته، که بسیاری از آن‌ها را به ورشکستگی یا تعدیل‌های فراگیر رسانده است، کسب و کار‌های غیراینترنتی هم لطمه جدی دیده‌اند.»

وی درخصوص آسیب‌های وارد شده به کسب و کار‌های غیراینترنتی خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال بسیاری از بوتیک‌ها و خرده‌فروش‌ها تبلیغات و اطلاع رسانی و تعامل با مشتریان‌شان از طریق همین شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده بود که الان در این شرایط آن‌ها هم ضربه خورده‌اند؛ بنابراین باید حواسمان باشد که ضربه‌ای که این فیلترینگ وارد کرده است را محدود به کسب و کار‌های اینترنتی نکنیم؛ بلکه طیف وسیعی از کسب و کار‌های خرد و متوسط که غیراینترنتی هم هستند، ضربه‌های فراگیری به آن‌ها وارد شده است.»

بیدی همچنین درمورد خطر مهاجرت استارتاپ‌ها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، گفت: «در حوزه منابع انسانی هم بزرگترین آسیب به فعالان حوزه IT، خصوصا در بخش دیجیتال مارکتینگ وارد شد و عملا دیگر تخصص‌شان به هیچ کاری نمی‌آید چراکه تمام ابزار‌های رایج، حتی گوگل ادز، مسدود شده و با این شرایط طبیعتا تخصص‌شان در ایران اصلا کاربرد ندارد.»

مدیرعامل پلتفرم کارزار افزود: «طبیعی است در چنین شرایطی، از فعالان و متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ گرفته تا سطح مدیریتی استارتاپ‌ها ترجیح دهند در کشور دیگری به دنبال ادامه زندگی خود باشند. امروز با پدیده مهاجرت استارتاپ‌ها و پدیده دنبال کار گشتن مدیر عاملان مواجه هستیم که به شکل فراگیری دارد اتفاق می‌افتد.»

وی درباره مدیرعاملانی که ناچار به تعطیلی کسب و کار‌های خود شده‌اند، بیان کرد: «مدیرعاملی بوده که کسب و کاری را مثلا با تیم ده نفره‌ای پیش می‌برده است که در حوزه IT این شرکت‌ها خیلی زیاد بودند. با به هم خوردن اوضاع اقتصادی کشور و اتفاقاتی که درون جامعه رخ داد شرکت‌شان را تعدیل و تعطیل کردند. طبعا در این شرایط خودشان باید دنبال کار باشند. در واقع فردی که تا دیروز به عنوان مدیر عامل مشغول به کار بود، امروز دنبال کاری است که به عنوان یک کارمند بتواند در جایی مشغول به کار شود.»

دیدگاه تان را بنویسید