پس از شوک قیمتی، مواد غذایی چقدر ارزان شد؟ - گزارش روزنامه شهرداری

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از کاهشی که به تازگی در قیمت حبوبات رخ داده خبر داد و افزود: به‌دنبال کاهش نرخ جهانی کالاهای اساسی، قیمت حبوبات نیز در سطح دنیا رو به کاهش گذاشت و در داخل کشور نیز واردات بیش از نیاز این محصولات همزمان با کاهش تقاضا در نیمه اول سال به محرکی برای کاهش قیمت حبوبات تبدیل شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه همشهری نوشت: بعد از شوک قیمتی که اصلاح نرخ ارز واردات و پرداخت یارانه مستقیم به بازار کالاهای اساسی وارد کرد، حالا به‌نظر می‌رسد بعد از 3 ماه بازار مسیر خود را پیدا کرده و قیمت‌ها آرام آرام رو به کاهش گذاشته است.

کاهش قیمت 25درصدی حبوبات

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از کاهشی که به تازگی در قیمت حبوبات رخ داده خبر داد و افزود: به‌دنبال کاهش نرخ جهانی کالاهای اساسی، قیمت حبوبات نیز در سطح دنیا رو به کاهش گذاشت و در داخل کشور نیز واردات بیش از نیاز این محصولات همزمان با کاهش تقاضا در نیمه اول سال به محرکی برای کاهش قیمت حبوبات تبدیل شد. قاسم‌علی حسنی، انتظارات خوش‌بینانه از مذاکرات را که به کاهش نرخ دلار انجامید، عامل مهم دیگری در جهت کاهش قیمت‌ حبوبات وارداتی عنوان کرد و افزود: قیمت این محصولات تحت‌تأثیر مجموع این عوامل در یک ماه‌گذشته 25درصد کاهش یافته است. وی همچنین در زمینه قیمت بسیار بالای برخی از حبوبات مثل لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، از کاهش نرخ انواع حبوبات درآینده نزدیک گفت و اضافه کرد: تمام حبوبات تولیدی در داخل کشور در آستانه فصل برداشت هستند و با عرضه محصولات برداشتی به بازار از یک ماه آینده قطعا کاهش نرخ دیگر اقلام را نیز خواهیم داشت.

افت 20تا 25هزارتومانی قیمت برنج

حسنی قیمت برنج ایرانی را همچنان در حال کاهش اعلام کرد و افزود: قیمت فروش بهترین و مرغوب‌ترین برنج در شمال کشور به 80تا 90هزار تومان رسیده و هم‌اکنون برنج ایرانی از کیلویی 70هزارتومان برای انواع پرمحصول تا 110هزارتومان برای انواع کیفی در سطح بنکداری در حال عرضه است. به‌گفته او، هنوز بخشی از برنج‌های تولید سال گذشته در انبارها و مغازه‌ها موجود است و با توجه به قطع نشدن روند واردات و عرضه برنج‌های برداشت امسال به بازار، به‌طور قطع شاهد تداوم روند کاهش قیمت این کالای اساسی خواهیم بود. به‌گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت انواع برنج ایرانی از ابتدای مرداد تاکنون بین 15تا 25هزار تومان کاهش داشته است.

تثبیت قیمت شکر

درحالی‌که قیمت شکر و قند در بازار از اواخر تیرماه روند کاهشی به‌خود گرفته بود، همزمان با دهه ابتدای محرم برخی واحدهای خرده‌فروشی‌ تهران از کاهش عرضه و افزایش قیمت شکر خبر دادند. به‌گفته فروشندگان درحالی‌که قیمت بسته‌های 900گرمی شکر به زیر 25هزار تومان رسیده بود از نیمه مرداد با کاهش توزیع، دوباره روند رو به رشد قیمت شکر آغاز شد و هر بسته به 30هزار تومان رسید. این کمبود با توجه به پیک تقاضا برای تهیه نذری‌های عزاداران حسینی در دهه ابتدای محرم همزمان با نیمه مردادماه تا حدودی قابل توجیه بود اما پیگیری خبرنگاران نشان داد این مشکل در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان ادامه دارد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران نیز با رد هرگونه کمبودی در زمینه قندوشکر در سطح بنکداری، کمبود و گرانی در بازار خرده‌فروشی را ناشی از سوءاستفاده احتمالی برخی از واحدهای صنفی دانست و گفت: امسال نسبت به سال گذشته تقاضای مصرف کمتری داشتیم و به همین دلیل با هیچ مشکلی در زمینه قیمت یا محدودیتی به لحاظ عرضه مواجه نبودیم. به‌گفته حسنی هم‌اکنون شکر آزاد در سطح خرده‌فروشی با قیمت 18.350و شکر دولتی با قیمت 18.100تومان به فروش می‌رسد و توزیع نیز بدون محدودیت در حال انجام است.

روغن

روغن از پرحاشیه‌ترین کالاهای اساسی در بازه زمانی 9ماه گذشته بوده است. از زمستان پارسال همزمان با اوج‌گیری قیمت جهانی ارزاق، دانه‌های روغنی و روغن خام نیز به‌شدت گران و به افزایش قیمت روغن در کشورهای واردکننده ازجمله ایران منجر شد. حال با کاهش قیمت‌های جهانی، بازار داخلی نیز تحت‌تأثیر این تغییرات شاهد کاهش نرخ‌هاست. دستور کاهش 10تا 20درصدی قیمت روغن، 8مرداد از سوی دولت به کارخانه‌ها ابلاغ شد و هم‌اکنون این کاهش قیمت در سطح بنکداری تا 10درصد و در سطح خرده‌فروشی تا 20درصد در حال اجراست.

کاهش قیمت اقلام پروتئینی

کاهش قیمت اقلام پروتئینی شامل گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ محدود به یک ماه گذشته نیست و روند کاهشی نرخ این اقلام از خرداد ماه آغاز شد. در 3 ماه گذشته گوشت قرمز گوسفندی تا 30درصد کاهش قیمت داشت، مرغ تا مدت‌ها از سقف قیمت اعلامی دولت پایین‌تر به فروش می‌رسید وتخم مرغ نیز برای کاهش زیان مصرف‌کنندگان مجوز صادرات گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید