جزییات یک ممنوعیت برای اصناف در مشهد

رئیس اتحادیه آب میوه، بستنی و کافی‌شاپ‌های مشهد از اعمال محدودیت ساعت کاری و ممنوعیت فعالیت رسته‌های زیرمجموعه این اتحادیه مانند آب میوه، بستنی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌سنتی‌ها، قهوه‌سراها، کافه‌بازی‌ها و گیم‌سنتر‌ها بعد از ساعت ۲۴ خبر داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه خراسان نوشت: رئیس اتحادیه آب میوه، بستنی و کافی‌شاپ‌های مشهد از اعمال محدودیت ساعت کاری و ممنوعیت فعالیت رسته‌های زیرمجموعه این اتحادیه مانند آب میوه، بستنی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌سنتی‌ها، قهوه‌سراها، کافه‌بازی‌ها و گیم‌سنتر‌ها بعد از ساعت ۲۴ خبر داد.

یک طرح شکست خورده پس از ۱۰ سال دوباره در دستور کار قرار گرفته است و تعطیلی اجباری ساعت ۲۴ برای برخی صنوف اجرا می‌شود.

 رئیس اتحادیه آب میوه، بستنی و کافی‌شاپ‌های مشهد از اعمال محدودیت ساعت کاری و ممنوعیت فعالیت رسته‌های زیرمجموعه این اتحادیه مانند آب میوه، بستنی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌سنتی‌ها، قهوه‌سراها، کافه‌بازی‌ها و گیم‌سنتر‌ها بعد از ساعت ۲۴ خبر داد.

البته اجرای طرح‌های این‌چنینی در مشهد مسبوق به سابقه است. سال ۹۱ نیز کمیسیون نظارت بر اصناف استان این طرح را به اجرا درآورد که بر اساس آن تمام رسته‌های صنفی در مشهد باید ساعت ۲۴ تا ۶ صبح تعطیل شوند و حق فعالیت ندارند.

البته در همان ابتدای اجرای طرح مخالفت‌های جدی به ویژه از سوی مردم و اصناف با آن شد و مخالفان معتقد بودند که جدای از موضوعات مربوط به کسب و کار و درآمد این صنوف کلان‌شهر زیارتی مشهد به دلیل این که بعضاً زائران و مجاوران بعد از ساعت ۱۲ شب وارد شهر می‌شوند یا قصد زیارت حرم مطهر رضوی را داشته باشند نیاز است اصناف خدماتی بدون محدودیت فعال باشند تا مردم در دریافت خدمات دچار مشکل نشوند در نتیجه این مخالفت‌ها، طرح پس از مدتی لغو شد.

طرح کنونی نیز با امتزاج از همان ماده قانونی در نظر دارد برای فعالیت برخی واحد‌های صنفی ساعت کاری تعیین کند و مخالفان این طرح از جمله رئیس اتحادیه آب میوه، بستنی و کافی‌شاپ مشهد در مخالفت با آن معتقد هستند «حداقل گروه‌های آب میوه و بستنی در ایام تابستان از این ساعت کاری مستثنا شوند، چراکه تا حدود ساعت هشت شب هوا گرم است و بسیاری از خانواده‌ها هم تا بخواهند دورهم جمع شوند یا اصناف مغازه‌های خود را تعطیل کنند و همراه خانواده خود به گردش بروند، ساعت نزدیک ۱۰-۱۱ شب می‌شود و این که واحد‌های صنفی فروش آب میوه و بستنی ساعت ۱۲ شب تعطیل شوند، پسندیده نیست.»

شریف‌زاده رئیس این اتحادیه گفته؛ خواهش ما از مسئولان این است که از آن جا که ایام کرونا فشار مضاعفی را به اعضای اتحادیه ما وارد کرد، مقداری در این مصوبه تجدیدنظر کنند؛ همانند اغذیه‌فروش‌ها یا اصناف طرقبه و شاندیز که چنین محدودیتی ندارند، شایسته نیست که در داخل شهر مشهد چنین چیزی وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه آب میوه، بستنی و کافی‌شاپ مشهد اعلام کرده؛ بنا بر مصوبۀ کمیسیون نظارت به‌عنوان مرجع قانونی که ذیل سازمان صمت است رسته‌های آب میوه و بستنی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌سنتی‌ها، قهوه‌سراها، کافه‌بازی‌ها و گیم‌سنتر‌ها که زیر نظر سه اتحادیه هستند شامل این قانون شده است و برای ۶ ماهه ابتدای سال تنها تا ساعت ۱۲ شب می‌توانند فعالیت کنند.

مخملی، نایب رئیس اتاق اصناف مشهد با تایید این موضوع اظهار کرد: این ساعت کار را با توجه به شرایطی که وجود دارد برای چند صنف تعیین کرده‌ایم غیر از محدوده حرم که آزاد هستند در بقیه نقاط شش ماهه اول سال تا ساعت ۲۴ و در شش ماهه دوم تا ساعت ۲۳ می‌توانند کار کنند و شروع ساعت کاری آن‌ها نیز ۶ صبح است.

مخملی افزود: اصلاً معنا ندارد شغل‌هایی که بخواهد پاتوق شود ۲۴ ساعته باز باشد، ما با شهروندان و خانواده‌ها روبه‌رو هستیم که مسائلی را در کنار خود دارند، این‌یک قانون است که برای مدتی رعایت نشده است و برای نظم اجتماعی باید اجرا شود.

دلداری بازرس اتاق اصناف نیز درباره نحوه برخورد با مواردی که ساعت کار اعلام‌شده را رعایت نکنند گفت: این مصوبه ذیل یک واحد جدا و احتمالاً در بحث عفاف و حجاب است و نظارت در این مورد را اتحادیه‌ها انجام می‌دهند و با توجه به این که بر اساس قانون، تعیین ساعت کاری باید انجام شود اگر در کمیسیون نظارت تصویب‌شده باشد، در صورت تخلف می‌توانند بعد از تذکر، اخطار، حتی بنا به ماده ۲۸ نظام صنفی واحد متخلف را پلمب کنند.

در پایان باید اذعان کرد تعطیلی صنوف در شرایط سخت اقتصادی کنونی بعد از بحران کرونا از یک سو و بازبودن گستره فعالیت واحد‌های صنفی خدماتی مانند بستنی فروشی‌ها و مواد غذایی و سرگرمی در ساعات پایانی روز به دلیل خنکی هوا و استقبال مردم و شهروندان از یک سو و این که بسیاری از مردم ساعات پایانی شب را برای استفاده از فضا‌های خدماتی انتخاب می‌کنند، این خود به رفع مشکلات اقتصادی اصناف متضرر از بحران کرونا کمک می‌کند.

علاوه بر این تعطیلی شهر و کاهش فعالیت‌های صنفی بنا بر اذعان برخی کارشناسان موجب کاهش امنیت عمومی برای مردم خواهد شد و هرچه شهر و بازار شلوغ‌تر و فعال‌تر باشد امنیت هم به همان نسبت ارتقا می‌یابد بنابراین گلایه‌ها از اجرای مجدد این طرح که قبلا در سال ۹۱ اجرا شده و شکست خورده است به جاست و انتظار می‌رود مسئولان با تامل بیشتری در این باره تصمیم گیری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید