ارزش تپسی که تنها 5درصد آن تاکنون به صندوق سرمایه گذاری واگذار شد؛ مبلغ 1702 میلیارد تومان تعیین شده است. در عین حال صورت های مالی این شرکت در سامانه کدال، سود 19 میلیارد تومانی را در سال 1400 نشان می دهد و زیان انباشته این شرکت در همین سال هم چیزی حدود 11 میلیارد تومان، اعلام شده است.

 گروه اقتصاد و درآمد- میلاد شیراوند:  پس از روی آوردن توده های جامعه به بازار سرمایه ایران در سال 97 و وقوع بحران برای سهام داران آن در سال 99 برخی در تلاش بودند که باز شدن گره کور وسعت بخشی به بازار سهام را به عدم حضور استارتاپ های وصل کنند. از آن روزها مرتبا بر ضرورت ورود شرکت هایی همچون دیجی کالا، تپسی، اسنپ و ... به بازار فرابورس تاکید می شد. رویایی که در دوران مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار دولت روحانی به دلایل متعددی از جمله بحث مهم عدم وجود قوانین جهت ارزش گذاری این نوع شرکت ها به وقوع نپیوست و حالا در دولت ابراهیم رییسی با حضور وزیر اقتصاد رسما از ورود اولین استارتاپ به بازار سرمایه خبر داده شد. 

درهمین راستا به بررسی صورت های مالی، وضعیت سهام داران و ارزش گذاری این شرکت پرداخته ایم. 

 

تپسی به چه قیمتی فروخته شد؟

بنابر اطلاعیه سازمان فرابورس 5 درصد از سهام شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس با نماد تپسی برای واگذاری به سرمایه گذاران واجد شرایط یا همان صندوق های سرمایه گذاری عرضه شد.

 

روند ارزش گذاری تپسی؟!

 ارزش گذاری این شرکت در زمان پذیرش بورس نشان می دهد که رقم 1702 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در عین حال صورت های مالی این شرکت در سامانه کدال نشان می دهد که تپسی در کل سال 1400 تنها 19 میلیارد تومان سود کسب کرده است. زیان انباشته این شرکت در سال گذشته نیز حدود 11 میلیارد تومان بود.

صورت سود و زیان تپسی سال 1400

البته پیشتر و در تاریخ آبان ماه 1400 شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش که مالکیت 8.4 درصد سهام تپسی را در اختیار دارد، گزارش ارزش گذاری کارشناسان دادگستری را اعلام کرد که طبق آن مجموع ارزش این شرکت 664 میلیارد تومان برآورد شد.
(جدول شماره 49)

سندشماره 4


صندوق های سرمایه گذاری، سهام تپسی را چند خریدند؟

به طور معمول صندوق های سرمایه برای خرید سهام عرضه شده یک شرکت تازه وارد به بازار سرمایه سعی می کنند حداکثر تا 70 درصد نرخ ارزش گذاری شده برای خرید سهام اقدام کنند. صندوق های سرمایه گذاری در اولین روز عرضه، سهام تپسی را با قیمت 939 تومان یعنی 67 درصد قیمت ارزش گذاری خریداری کردند.

 

صاحبان تپسی چه کسانی هستند؟

بنابر اطلاعات وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران سهام این شرکت هم اکنون به 6 شخص حقیقی و 4 شخص حقوقی تعلق دارد.

اشخاص حقوقی عبارتند از شرکت خورشیدسان، شرکت توسعه ساختمانی سلین، شرکت آرین کارن کیش و شرکت سرمایه گذاری راستین ارزش سپهر.

اعضای هیات مدیره شرکت خورشیدسان افرادی به نام محمدحسین، حجت و سجاد خورشیدی هستند. 

بررسی هیات مدیره شرکت توسعه ساختمانی سلین نیز حاکی ازحضور شرکت آرین کارن کیش در هیات مدیره این شرکت به عنوان یکی از سهام داران اصلی تپسی است. 

فعالیت آرین کارن کیش با شماره ثبت 10263، بنابر آنچه در رسانه ها اعلام شده است:  «وارد کننده قطعات SKD لوازم خانگی». یکی از شرکت های وارد کننده لوازم خانگی به صورت قطعه قطعه (که معمولا این اقدام جهت پرداخت تعرفه گمرکی پایینتر صورت می گیرد.) 

 

برکت هم از سهامداران تپسی است

 مدیرعامل تپسی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «۱۷ درصد تپسی متعلق به شرکت دانش بنیان برکت است.» همچنین نماینده بنیاد برکت در این مجموعه هم بهزاد اقبال خواه عضو هیات مدیره شرکت ملی پست است که در نشست خبری هم حضور داشت.

ترکیب سهام داران تپسی در سایت سازمان بورس نشان می دهد تنها مالک 17 درصدی این مجموعه شرکتی به نام سرمایه گذاری راستین ارزش سپهر است. بنابر آگهی های سایت روزنامه رسمی کشور، نام این شرکت از " سرمایه گذاری تدبیر ارزش" به "سرمایه گذاری راستین ارزش سپهر"  در سال 1390 تغییر نام داده است. 

سند 1

بنابر آگهی تاسیس "سرمایه گذاری تدبیر ارزش"  سهام این شرکت به مجموعه چند شرکت دیگر به نام های سرمایه گذاری تدبیر، شرکت ایران و شرق، شرکت تولید و صادرات ریشمک، شرکت کشاورزی مدبر کشت توس و سرمایه گذاری پویا تعلق دارد. این شرکت ها به ستاد اجرایی تعلق دارند.  نام مجید عشقی به عنوان نماینده شرکت تولید صادرات ریشمک در هیات مدیره "سرمایه گذاری تدبیر ارزش" در زمان ثبت شرکت وجود داشت که البته مشخص نیست این نام متعلق به رئیس فعلی سازمان بورس بوده یا خیر. هر چند در حال حاضر و بنابر آگهی تغییرات، این نام دیگر وجود ندارد.
 

سند 2

سند 3

"سپ" در هیات مدیره تپسی 

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش موسوم به "سپ" پیش از این مالک 8 درصد سهام تپسی بوده است اما به رغم اینکه در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، نامی از آن در بین سهام داران تپسی دیده نمی شود، همچنان طبق آخرین آگهی مجمع عمومی این شرکت، یکی از اعضای هیات مدیره تپسی به شمار می آید. همچنین در بین اعضای هیات مدیره این شرکت فعال در حوزه فضای مجازی، نام محمد مهدی صادق به عنوان نماینده آرین کارن کیش دیده می شود که در معرفی نامه خود شرکت تپسی گفته شده که او سوابقی چون مشاور ارشد مرکز ملی فضای مجازی و سازمان هدفمندی یارانه ها را نیز در کارنامه دارد.

در انتها آنچه بیش از این نیازمند مخاطبان بورس و به خصوص خریداران سهام شرکت های جدیدی عرضه شده در فرابورس بوده، دریافت اطلاعاتی شفاف از روند ارزش گذاری شرکت های مختلف از جمله تپسی و سایرین است تا مردم با اطلاع و اطمینان بیشتری پا به عرصه سرمایه گذاری در بورس کشور بگذارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.