مدعیان گلات لطفا تبریک بگویید!

باشگاه پرسپولیس بابت قهرمانی رقیب سنتی پیام تبریک رسمی ارسال نکرده تا مشخص شود از نظر فرهنگ و اخلاق ورزشی تفاوتی با همتایش ندارد!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم فوتبال استقلال در فاصله سه هفته مانده به پایان رقابت های لیگ با نمایشی دلپذیر و بدون شکست قهرمان لیگ شد و به پنج سال سلطه پرسپولیس بر فوتبال ایران پایان داد. عملکرد درخشان مجیدی و شاگردانش باعث شد تا در شرایطی که رقیب آنها فقط کمی ضعیف تر از فصول گذشته نتیجه گرفته بود، شانسی برای قهرمانی نداشته باشد. با این حال این قهرمانی از سوی پرسپولیس به رسمیت شناخته نشد!

پرسپولیسی ها که در 5 فصل گذشته با اقتدار به قهرمانی رسیده بودند، همواره از رقیب سنتی در به رسمیت نشناختن قهرمانی هایشان گله مند بودند. آنها اعتقاد داشتند اهالی استقلال با بهانه جویی و به میان آوردن نام وزیر و اشتباه های داوری، قصد لوث کردن قهرمانی آنها را داشته و تلاش شان را نادیده می گیرند. ایرادی که البته درست و منطقی بود و استقلال پنج سال با طی کردن مسیر اشتباه در ناکامی دست و پا می زد و به جای حرکت رو به جلو به دنبال بهانه جویی بود تا این که آنها سرانجام از جای خود بلند شدند، تکانی به خود دادند و قهرمان شدند.

اما ایرادی که پرسپولیسی ها به درستی به استقلال می گرفتند در این فصل روی خودشان می نشیند. مگر نه این که معتقد بودند قهرمانی حاصل تلاش یک تیم در یک فصل است پس چرا در حال حاضر به رقیب تبریک نمی گویند؟ اگر لوث کردن تلاش گروهی یک عده پس از موفقیت کار ناپسندی است، این کار از سوی هر کس و هر تیمی انجام شود مذموم و نکوهیده است. آنها در حالی در فصول گذشته حریف را به بی اخلاقی و نداشتن رفتار حرفه ای متهم می کردند که امسال خودشان هم با کلیدواژه هایی مثل سجادی، گل گهر، امتیاز معیشتی و ... همان رویه را در پیش گرفته اند و این مساله نشان می دهد که تمام هیاهوهای گذشته چیزی بیشتر از ژست اخلاقی نبوده است.

در فوتبال ایران هر زمان صحبت از مسائل ریشه ای می شود پای هزینه و بودجه و اعتبار وسط کشیده شده اما توجه به مسائل فرهنگی در حد و اندازه یک پیام تبریک که دیگر هزینه ای ندارد. فوتبال ایران چه زمانی می تواند شاهد اتفاقات حرفه ای و زیبای فوتبال باشد؟ اقداماتی کوچک اما تاثیرگذار مانند به رسمیت شناخت تلاش حریف، تونل زدن به پاس قدردانی از فعالیت های یک فصل، پیام تبریک رسمی از سوی مدیران و مربیان و ...

صحبت درباره پیشوند فرهنگی پیش از نام باشگاه ها که دیگر کلیشه ای و نخ نما شده اما پرسپولیسی ها این فرصت را داشتند تا همان گونه که با موفقیت تاریخی 5 قهرمانی پیاپی و دو صعود به فینال آسیا راه جدیدی در فوتبال باز کردند، در مسائل اخلاقی هم با تبریک به استقلالی ها آنها را شرمنده رفتار خود در فصول گذشته کنند و ادبیات جدیدی را وارد فرهنگ فوتبالی کنند.

البته که قرمزها احتمالا به اندازه ای از سورفتار رقیب سنتی در 5 فصل گذشته کینه به دل گرفته اند که دلشان راضی نشده بزرگی نشان دهند و با جوانمردی رفتار حریف را تلافی نکنند. صحبت های مطهری در نشست خبری پس از بازی که سپاهان را شایسته قهرمانی می داند هم احتمالا چنین دلیلی دارد. مربی پرسپولیس سپاهانی را سزاوار قهرمانی می داند که مربی اش یعنی نویدکیا استقلال را شایسته قهرمانی توصیف کرده است.

پرسپولیس و استقلال از نظر فرهنگ فوتبالی در حال حاضر در پایین ترین سطح ممکن قرار دارند. با تکرار تلافی جویانه اقدام آبی ها توسط قرمزها فعلا این دو باشگاه با هم بی حساب هستند. پرونده این فصل رقابت های لیگ برتر فوتبال (از نظر تعیین قهرمان) بسته شده و تکلیف مشخص شده است. پرونده امسال وارد بایگانی تاریخ فوتبال ایران می شود و سالی دیگر و فصلی دیگر آغاز که در آن ممکن است استقلال پرسپولیس یا تیم سومی قهرمان شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید