یکی از سه توله یوز ایرانی تلف شد/ فرزندان یوز ایرانی با مشارکت مردم نام‌گذاری می‌شوند

١١ اردیبهشت ماه ایران یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر توران واقع در استان سمنان سه توله یوز را به روش سزارین صحرایی به دنیا آورد که یکی از توله‌ها تلف شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پزشک معتمد مرکز تکثیر یوز آسیایی از تلف شدن یکی از سه توله یوز «ایران»(ماده یوزپلنگی که ۱۱ اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی فرزندان ماده به دنیا آورده بود) خبر داد.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، بهرنگ اکرامی با اعلام این خبر افزود: این توله از زمان تولد ضعیف بود و در این چهار روز افزایش وزنی نداشت‌ و بعد از کالبدشکافی، علت تلف شدن، ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شد.

وی اظهار داشت: توله های دوم و سوم از زمان تولد افزایش وزن خوبی داشته و تیم اجرایی و علمی مرکز تکثیر یوز آسیایی به صورت شبانه روزی تمامی رفتار ها و تغذیه توله یوزهای دوم و سوم و یوز ماده را بعد از جراحی رصد و پایش می کنند.

طبق گزارش ایرنا، ١١ اردیبهشت ماه «ایران» یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر توران واقع در استان سمنان سه توله یوز را به روش سزارین صحرایی به دنیا آورد.

به گفته محسن نقیلو، مسئول دبیرخانه برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست، فرزندان این یوز ایرانی با مشارکت مردم نام‌گذاری خواهند شد.

علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت ماه تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ از طریق سامانه پیامکی برنامه طبیعت ۳۶۰ شبکه دو سیما (۳۰۰۰۰۳۶۰) و یا سامانه http://Farzandan-e-iran.ir اسامی پیشنهادی را اعلام کنند. 

 

یوز ایرانی (2)

 

فرزندان یوز ایرانی با مشارکت مردم نام‌گذاری می‌شوند 

مدیرکل امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری پویش مردمی نام‌گذاری سه فرزندِ ماده یوزپلنگ ایرانی که ۱۱ اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی به دنیا آمدند خبر داد.

محسن نقیلو ضمن تشریح برنامه‌های مستندسازی و اطلاع‌رسانی مرتبط با چگونگی فرآیند بارداری و تولد این توله یوزها گفت: در این پویش مردمی که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری رسانه ملی برگزار خواهد شد، به افرادی که نام های ارسالی آنان توسط هیات داوران مردمی برگزیده شود، جوایز نفیسی  اهدا خواهد شد. 

مسئول دبیرخانه برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اهمیت جهانی این رویداد بی‌سابقه اظهار داشت: علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت  تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ از طریق سامانه پیامکی برنامه طبیعت ۳۶۰ شبکه دو سیما (۳۰۰۰۰۳۶۰) و یا سامانه http://Farzandan-e-iran.ir اسامی پیشنهادی را اعلام کنند. 

وی افزود: در مراسمی که هم‌زمان با هفته محیط‌زیست برگزار می‌شود، از نام های منتخب داوران، زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی تیم اجرایی این واقعه مهم اعم از همکاران ستاد، استان سمنان، پرسنل انتظامی استان، تیم مجرب دامپزشکی، محیط‌بانان کاشف ایران از قاچاقچیان و ... با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تقدیر خواهد شد. 

دبیر شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن تشکر از حمایت همه‌جانبه تمام اقشار جامعه برای جلوگیری از انقراض این گونه منحصربه فرد، تصریح کرد: کمتر از بیست قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد، خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی و اصفهان که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده شده و باید امکانات بیشتری در این استان‌ها برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فراهم کرد.

نقیلو افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سفر استانی به سمنان و بازدید از این مرکز و اعلام قطعی شدن بارداری «ایران» دستورات ویژه‌ای را برای تأمین نیازهای فنی و مالی این دستاورد صادر کرد؛ ولی با توجه به تماس‌های مردمی و اظهار علاقه‌مندی به حمایت از این رویداد علمی، پویش حفاظت از یوزپلنگ ایرانی با حمایت صندوق ملی محیط‌زیست و بانک تجارت، اسفندماه سال گذشته در موزه تنوع زیستی پارک پردیسان با حضور مدیران در هفته منابع طبیعی رونمایی شد و علاقه‌مندان فقط از طریق این درگاه می‌توانند داوطلبانه از برنامه‌های تکثیر یوز ایرانی حمایت کنند.

وی با تأکید بر نقش مهم اقشار مختلف جامعه بخصوص هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب رسانه بر افکار عمومی و آگاهی و آموزش عموم مردم نسبت به محیط‌زیست، از حضور همیشگی این عزیزان تشکر و عنوان کرد: فدراسیون فوتبال سال‌هاست با درج نقش یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال موفق شده توجه مردم ایران و دنیا را نسبت به یوزپلنگ ایرانی جلب کند و ما در تلاش هستیم طی تفاهم‌نامه‌ای، این مهم را برای جام جهانی سال۲۰۲۲ نیز تمدید کنیم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد با ارائه مستندات و اخبار لحظه‌به‌لحظه از رشد فرزندان «ایران» از طریق پایگاه خبری سازمان حفاظت محیط‌زیست، توجه عموم مردم را نسبت به حفاظت از محیط‌زیست، جلب کنیم، گفت: اولین اقدام در زمان مشاهده گونه‌های حیات‌وحش، حفظ خونسردی و عدم ترساندن آن است تا حیوان دچار استرس و انجام رفتارهای نامتعارف نشود. 

وی یادآور شد: سامانه ارتباط مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به شماره تلفن ۱۵۴۰ در تمام ساعات شبانه‌روز آماده دریافت گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی در خصوص مشاهده‌ ورود حیات‌وحش به مناطق مسکونی، صید و شکار غیرمجاز، آلودگی، تخریب و ... در حوزه محیط‌زیست است.

نقیلو خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در تلاش است با مشارکت یکی از شرکت‌های بیمه‌ای در صورت مراجعه حیات‌وحش به مناطق مسکونی شهری و روستایی و زمین‌های کشاورزی به دلیل گرسنگی، خسارات وارده به مردم را جبران کند تا دیگر شاهد تکرار حوادث اخیر نباشیم.

نقیلو افزود: یکی از توله ها به دلیل ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه در روز چهارم تولد تلف شده و یوزبانان و تیم دامپزشکی تغذیه و رفتار توله های دوم و سوم و یوز ماده را به صورت شبانه روزی با دوربین مداربسته و بازدید میدانی نظارت می کنند.

١١ اردیبهشت ماه ایران یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر توران واقع در استان سمنان سه توله یوز را به روش سزارین صحرایی به دنیا آورد که یکی از توله‌ها تلف شد.

حجم ویدیو: 3.18M | مدت زمان ویدیو: 00:00:39 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید