گزارش جماران؛

بانگ چمری در جاده های لرستان/ 16 کشته و زخمی طی 72 ساعت در جاده ای که سیل 98 آن را تخریب کرد/ نماینده پلدختر: جان مردم قربانی تعلل در ساخت جاده شده است

پس از گذشت سه سال از سیل فروردین ماه سال 1398 جاده مواصلاتی خرم آباد-معمولان-پلدختر بازسازی نشده است و باعث بروز سوانح منجر به مرگ بسیاری شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه جامعه: جاده خرم آباد - پلدختر از مسیرهای ارتباطی قدیمی ، مهم ، استراتژیک و پر تردد استان لرستان است ، این جاده اتصال دهنده مسیرهای ارتباطی استان های لرستان ، خوزستان ، کرمانشاه و ایلام بوده و به نوعی محل اتصال راه های شمال به جنوب و غرب کشور است.

در آبان ۱۳۸۹ با افتتاح آزاد راه خرم زال از بار ترافیکی جاده خرم آباد به پلدختر کاسته شد اما به دلیل عوارض سنگین آزادراه خرم زال که از نظر هزینه عوارض به آزادراه لاکچری معروف شده است همچنان جاده خرم آباد - پلدختر انتخابی ارزان قیمت برای رانندگان خودروهای سبک و سنگین بود که قصد داشتند از شمال به جنوب کشور تردد کنند.

ریزش ها و مسدود شدن های گاه و بی‌گاه آزادراه گران خرم-زال سبب شد تا مسئولین به فکر بهسازی جاده خرم آباد - پلدختر به عنوان مسیر جایگزین آزاده راه خرم زال باشند. عملیات چهارخطه شدن محور خرم آباد به پلدختر از ویسیان تا پلدختر در دستور کار قرار گرفت و پیشرفت هایی نیز دارد اما خشم و طغیان رودخانه کشکان در روزهای ۷ و ۱۲ فروردین سال ۹۸ سبب شد تا بخش عمده ای از جاده خرم آباد پلدختر تخریب شود.

 

از جاده ۱۰۰ کیلومتری خرم آباد به پلدختر ۴۰ کیلومتر آن در سیل فروردین ۹۸ لرستان به طور کامل از بین رفت و ۶۰ کیلومتر از مسیر نیز آسیب جدی دید ، اسلامی وزیر راه و شهرسازی وقت گفته شد امکان بازسازی این جاده وجود ندارد و موجی از اعتراض توسط مردم محلی ایجاد شد.

9662540_882

پس از واکنش شدید افکار عمومی نسبت به این خبر عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت جاده در همان مسیر قبلی خرم آباد - ویسیان - معمولان - پلدختر بازسازی خواهد شد و مردم نگرانی نداشته باشند.

اواخر فروردین ۹۸ استاندار لرستان گفت طراحی ساخت جاده خرم‌آباد- پل‌دختر در حال انجام است، اصل جاده باقی می‌ماند و ممکن است چندین تونل در مسیر ایجاد شود.

جاده خرم آباد به پلدختر به چهار قطعه تقسیم شد و به پیمانکاران سپرده شد اما از سرعت مناسبی برخوردار نبود به شکلی که پس از سه سال برخی قطعه ها به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده اند و جز حفر تونل کمی به مناسب سازی در نقاط جدید کمکی به ایمن سازی جاده صورت نگرفته است‌.

photo_2021-08-23_09-55-04

سرعت وعده های مسئولین اما از سرعت ساخت جاده خرم آباد - پلدختر بیشتر بود و این جاده ناایمن و خطرساز به معضلی جدی برای افرادی که مجبور بودند از این مسیر تردد کنند تبدیل شده است و در این بین نیز به بهای جان مردم برای ساخت این جاده تعلل کردند و وقت می خریدند تا هر روز شاهد پیچیده شدن بونگ چَمَری (سازی که مراسم عزا نواخته می شود) در جاده خرم آباد به پلدختر باشیم به شکلی که تنها در روزهای اخیر طی ۷۲ ساعت چندین تصادف با ۱۶ کشته و زخمی در این محور ثبت شده است.

d4e83739-6457-4599-90dd-b5e3df2f6c78

البته علاوه بر جاده های ناایمن ، باید به کیفیت پایین خودرو ها و نقش عوامل انسانی نیز در این تصادفات اشاره کرد.

جان مردم قربانی تعلل در ساخت جاده خرم آباد - پلدختر؛ در صورت عدم توجه به جاده های لرستان استیضاح وزیر راه را در دستور کار قرار خواهم داد

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: پذیرفته نیست روزانه شاهد پَرپَرشدن مردم در جاده های ناایمن باشیم ، در صورتی که وزارت راه و شهرسازی اقدام جدی و عاجلی در خصوص تامین اعتبار محور پلدختر به خرم آباد انجام ندهد استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پیگیری خواهم کرد.

سید حمید رضا کاظمی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده مردم لرستان مسئله جاده های ناایمن و حادثه خیز استان است که به صورت مستقیم جان مردم لرستان را تهدید می کند و پذیرفته نیست هر روز شاهد مرگ و پرپر شدن مردم نجیب در جاده های ناایمن استان باشیم عنوان کرد:جاده خرم آباد - معمولان - پلدختر رگ حیات مردم این مناطق است که در سیل فروردین ۹۸ آسیب جدی دید به طوری که از مسیر ۱۰۰ کیلومتری آن حدود ۴۰ کیلومتر از جاده به صورت کامل از بین رفت و به ۶۰ کیلومتر از آن هم خساراتی وارد شد ، عملیات ساخت این جاده در چهار قطعه شروع به کار کرده است و با توجه به اعتبارات موجود روند تکمیل بسیار طولانی شده است . 

وی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر به علت تصادفات جاده ای در شهرستان پلدختر ۱۶ نفر کشته و زخمی شده اند ، تصریح کرد: سه سال پس از سیل فروردین ۹۸ اقدام اساسی جهت ایمن ساز جاده خرم آباد - معمولان - پلدختر صورت نگرفته است و جان مردم قربانی تعلل در ساخت جاده شده است.

کاظمی با بیان اینکه از چهار قطعه پروژه ، دو قطعه به دلیل مطالبات پیمانکاران از دولت تعطیل شده اند افزود : بارها چه در دولت قبل چه در دولت فعلی در نطق های خود در مجلس به وزرای راه و شهرسازی در خصوص تکمیل این جاده تذکر داده ام و به صورت کتبی نیز به قاسمی وزیر راه و شهرسازی جهت تسریع در روند ساخت جاده خرم آباد - معمولان - پلدختر تذکر داده ام.

نماینده پلدختر و معمولان با اشاره به اینکه برای اختصاص اعتبار 330 میلیارد تومانی پیگیری کردیم ولی تاکنون تخصیص پیدا نکرده است بیان داشت : در سفر هیات دولت به استان پیگیری کردم تا وزیر راه از پروژه جاده خرم آباد - پلدختر بازدید کند اما متاسفانه علی‌رغم بازدید و مشاهده مشکلات و موانع کار توسط وزیر راه و شهرسازی اعتباری از سفر در نظر گرفته نشد که درخواست دستور ویژه و فوری رئیس جمهور برای تخصیص اعتبار به پروژه ساخت جاده خرم آباد - معمولان - پلدختر را داریم.

وی افزود : مطالبه جدی بنده ایمن سازی محور خرم آباد به پلدختر است که به دلیل عدم تخصیص اعتبار روند ساخت آن بسیار طولانی شده است که در این بین مردم متحمل هزینه های جانی و مالی بسیاری شده اند در صورتی که وزارت راه و شهرسازی اقدام جدی و عاجل در خصوص تامین اعتبار این پروژه انجام ندهد باید در مجلس پاسخگوی سوال مردم نجیب استان و پلدختر و معمولان باشد و اگر اقدامی صورت نگیرد استیضاح وزیر راه را پیگیری خواهم کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید