افزایش عجیب شهریه مدارس غیردولتی: برخی مدرسه ها حتی تا 50 درصد!

هنوز هم شمار زیادی از خانواده‌ها اصلاً حق انتخابی برای مدرسه غیردولتی ندارند. در یک مدرسه در تهران در منطقه قیطریه شهریه ۱۸ میلیون تومانی سال گذشته را امسال به ۳۳ میلیون تومان در مقطع دوم ابتدایی رسانده‌اند و حالا اولیای سرگردان این افزایش غیرمنطقی منتظر تجدیدنظر کادر مدرسه هستند!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه ایران نوشت: این روزها پیش ثبت‌نام مدارس یکی از موضوعات داغ برای خانواده هاست. انتخاب بین مدرسه غیردولتی و دولتی یکی از چالش‌ها در این میان است، خصوصاً اینکه با بازگشایی کامل مدارس و اولویت آموزش حضوری برای سال تحصیلی آینده حالا این انتخاب برای برخی خانواده‌ها روی مرز قرار گرفته است.

هر چند هنوز هم شمار زیادی از خانواده‌ها اصلاً حق انتخابی برای مدرسه غیردولتی ندارند. در یک مدرسه در تهران در منطقه قیطریه شهریه ۱۸ میلیون تومانی سال گذشته را امسال به ۳۳ میلیون تومان در مقطع دوم ابتدایی رسانده‌اند و حالا اولیای سرگردان این افزایش غیرمنطقی منتظر تجدیدنظر کادر مدرسه هستند.

این شهریه غیر از هزینه سرویس، هزینه غذا و کلاس زبان و فوق‌برنامه‌هاست. در مدارس دیگر منطقه 3 و یک شهریه مدرسه ابتدایی تا 40 میلیون تومان هم به خانواده‌ها اعلام شده است. در واقع حالا اگر کسی بخواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند باید ماهی متوسط سه میلیون تومان را کنار بگذارد. اغلب خانواده‌هایی که فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند قشری هستند که تحصیل و پرورش فرزند برای آنها مهم است و بسیاری از آنها به‌دلیل جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس دولتی و هیأت امنایی فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند و با رشد مدارس غیردولتی دیگر فقط افراد مرفه جامعه نیستند که جذب این مدارس می‌شوند بلکه حالا خانواده‌هایی هستند که می‌خواهند از بسیاری ضروریات سبد خانوار خود بزنند تا فرزندشان آینده تأمین شده‌تری داشته باشد. این در حالی است که چند سالی است دیگر سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام نمی‌شود و طبق یک الگویی که خیلی هم معیارهایش واضح نیست مدارس مجاز به افزایش درصد شهریه در هر سال هستند و این روزها خانواده‌های سرگردان دنبال مرجعی برای فهمیدن معیار دقیق این افزایش‌ها هستند.

احمد محمود‌زاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره برخورد با مدارسی که شهریه را خارج از الگوی آموزش و پرورش افزایش می‌دهند، می‌گوید: ما بازدید و جلسات زیادی در این زمینه داشته‌ایم. این موضوع که شما به آن اشاره کردید احتمال دارد که در تهران باشد زیرا در استان‌های دیگر ما این‌طور نیست. ما با مدارس به این توافق رسیدیم که ما هم نگاهی به سقفی که مورد نظر مدارس هست داشته باشیم که البته باز هم متناسب با برنامه‌ها و امکانات آن مدرسه خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی هم از سوی مدارس به ما قول داده شده نسبت به انتظاری که از آنها داریم متعهد باشند. آنها باید تعهد کنند عددی که در نهایت به‌عنوان شهریه مدرسه تعیین می‌شود ملاک قرار بگیرد. شهریه‌ای که اعلام می‌شود با شهریه‌ای که پرداخت می‌شود یکی باشد. محمود‌زاده اضافه کرد: ضمناً طبق قانون جدیدی که برای مجلس بردیم و امسال هم انجام خواهد شد این است که مبلغ اضافه ثبت‌نامی‌ها و هم اضافه پرداختی‌ها از مدرسه گرفته خواهد شد و به حسابی که مد نظر است یا خزانه دولت ریخته می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اعلام شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: ما تقریباً اوایل فروردین ماه امسال الگوی شهریه را به مدارس اعلام کردیم و مدارس بر اساس آن الگو، میزان شهریه را به شورای نظارت منطقه، استان و در نهایت کشور اعلام می‌کنند و در نهایت تعیین تکلیف می‌شود.

 

استقبال خیلی خوبی از مدارس غیردولتی انجام می‌پذیرد

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استقبال خیلی خوبی از مدارس غیردولتی انجام می‌پذیرد، بعضاً پیش ثبت‌نام اتفاق می‌افتد. از این‌رو پیش ثبت‌نام باید متناسب با شهریه سال گذشته به‌صورت علی‌الحساب انجام پذیرد تا شورای نظارت منطقه، استان و کشور این شهریه را تعیین کنند و ثبت‌نام را بر اساس آن انجام دهند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه‌ای که مدنظر ماست طبق برنامه درسی است و مابقی آن توافقی میان مدارس و خانواده است. برخی مدارس یکسری فوق‌برنامه‌ها دارند. ما شهریه را برای ساعات آموزشی و فوق‌برنامه‌های درسی اعلام می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مدارس مرز میان شهریه ثابت و فوق‌برنامه را برای خانواده‌ها روشن کنند، بیان می‌کند: اولاً از مدارس خواهش می‌کنیم که بحث شهریه ثابت و فوق‌برنامه درسی را از هم تفکیک کنند. ثانیاً این موارد را حتماً به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند، این‌گونه نشود که خانواده‌ای وقتی شهریه را پرداخت کرد احساس کند این شهریه به‌عنوان کل شهریه ثابت و فوق‌برنامه است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در توضیح الگوی شهریه مدارس برای سال‌جاری می‌گوید: ما کف و سقف شهریه را برای مدارس اعلام می‌کنیم تا آنها در جریان جزئیات باشند. الگوی شهریه یک معیار بوده و عددی نیست، بدین صورت که ما به مدارس اجازه دادیم بر اساس تعداد نیروی انسانی و مقدار و فضای آموزشی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد اقدام کنند. در کنار این، امسال اجازه دادیم افزایش شهریه برای بخشی از سند تحول بنیادین، از جمله رویکردهای تربیتی و آموزشی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما اجازه دادیم که ۳۵ درصد از ۱۰۰ امتیاز شهریه به اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس و انجام رویکردهای آموزشی و تربیتی اختصاص یابد. یعنی نگاه ما به مدارس جدید متناسب با رویکردهای پرورشی و تربیتی است. اینکه آیا شاخص‌های مورد نظر ما از نظر تربیتی در مدارس انجام می‌پذیرد یا نه؟ پس فقط به موضوعات قبولی کنکور بسنده نخواهیم کرد. شاخص‌ها می‌تواند این باشد که آیا مدارس ما در مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و جشنواره‌ها حضور دارند یا نه؟ که متناسب با آن شهریه‌ها بسته خواهد شد.

 

عدد شهریه برای همه مدارس یکی نیست

 

محمود‌زاده گفت: عدد شهریه این‌گونه نیست که برای همه مدارس یکی باشد زیرا مدرسه غیردولتی که در شهرستان فعالیت دارد با مدرسه‌ای که در تهران با امکانات بیشتری به دانش‌آموزان خدمات می‌دهد شهریه متفاوتی دارند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ما امسال نمی‌خواهیم درصد اعلام کنیم زیرا می‌خواهیم متناسب با عملکردها، افزایش شهریه داشته باشیم. ممکن است یک مدرسه به علت عملکردهایی که داشته اصلاً افزایش شهریه نداشته باشد اما به یک مدرسه دیگر به خاطر امکانات، تجهیزات و... اجازه افزایش شهریه تا درصد بالا را هم بدهیم.

به نظر می‌رسد در واقع مدارس غیردولتی دارند طبق دستورالعمل‌ها رفتار می‌کنند و اجازه افزایش شهریه به آنها داده شده است و حالا باید دید با این میزان افزایش شهریه‌ها آیا مدارس غیردولتی با ریزش مخاطب رو به رو می‌شوند یا خانواده‌ها با وجود عدم رضایتی که پای آموزش و پرورش نوشته می‌شود از سبد خانوار می‌زنند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر درس بخوانند. این در حالی است که همچنان تراکم جمعیت در مدارس دولتی و افت کیفیت آموزشی و کمبود معلم در مدارس دولتی بر جای خود باقی است.

دیدگاه تان را بنویسید