جی پلاس؛

پاسخ امام به استفتا درباره پیوند اعضا

امام خمینی در هفتم اردیبهشت ماه سال 58 به پرسش هایی درباره پیوند اعضا پاسخ دادند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در هفتم اردیبهشت ماه سال 58 در پاسخ به استفتای یکی از حضار که از رادیو تلویزیون آموزشی در قم خدمت ایشان رسیده بودند و نیز یکی از بیماران کلیوی حاضر در جلسه، درباره پیوند اعضا اینگونه فرموده اند. متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است: 

 

[پیوند اعضا از نظر اسلام چه حکمی دارد؟]

در صورتی که پیوند، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد.

 

[پیوند کلیۀ کسی که در اثر تصادف می‌ میرد و کلیۀ شخصی که آن را در زمان حیاتش به دیگری واگذار کرده به بیمار کلیوی، چه حکمی دارد؟]

کسی که مرده است و کلیۀ او قابل استفاده است، با اجازه اولیایش جایز است که آن را برای نجات انسان دیگر مورد استفاده قرار بدهند و به انسان مریض و فاقد کلیۀ صحیح پیوند کنند.

 

[آیا امام درباره این گونه بیماران کلیوی به مردم توصیه‌ ای دارند؟]

البته در صورتی که یک انسانی را بشود نجات داد، با حفظ سلامت کسی که کلیه‌ اش را اهدا می‌ کند مانعی ندارد و بسیار امر خوبی است. من امیدوارم اشخاصی که خیّر هستند این فداکاری را بکنند و برادرهای خودشان را نجات بدهند. امیدوارم که خداوند عافیت به آنها عنایت کند و همۀ آنها موفق و سلامت باشند. و این در صورتی است که سلامت خود آنها محفوظ باشد و با اهدای کلیه همانطوری که دیده‌ ایم حیات ادامه پیدا بکند. بنابراین، آن کسی که دارای دو کلیه است، اگر ـ چنانچه ـ این خیر را و این فداکاری را برای برادرهای بیمارش بکند یک امر بسیار خوبی است و خداوند به او اجر بدهد.

 

صحیفه امام؛ ج 7، ص 143

دیدگاه تان را بنویسید