جی پلاس؛

درخواست مهم واعظ طبسی و حکم امام به میرحسین موسوی

امام خمینی در بیستم فروردین ماه سال 68 حکمی خطاب به مهندس میر حسین موسوی صادر کردند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیستم فروردین ماه سال 68 و به دنبال درخواست مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی مبنی بر معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی و شرکت ها و مؤسسات وابسته به آن، حکمی خطاب به مهندس میر حسین موسوی (نخست وزیر وقت) صادر کردند. متن درخواست و حکم امام در ادامه مطلب آمده است:

 

[بسمه تعالی. محضر مبارک مرجع عالیقدر و رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌ اللّه‌ العظمی امام خمینی ـ مدظله العالی

با اهدای بهترین تحیات محترماً معروض می‌ دارد، منابع مالی آستان قدس رضوی مجموعۀ ترکیبی از موقوفات و نذورات بوده که در جهت کمک به محرومان، گسترش و نشر فرهنگ اسلامی و ترویج اسلام ناب محمدی، تعمیر و نگهداری اماکن متبرکه و روضۀ منوّرۀ رضویه و احداث و گسترش ابنیه و بالاخره در راه مصالح جامعۀ اسلامی طبق نظر و نیّات واقفین حسب موارد مقرره به مصرف می‌ رسد.

 

قابل ذکر است که به خاطر قید غیر انتفاعی بودن، این تشکیلات مقدس از آغاز حیات خود در هیچ دوره و مقطع تاریخی مشمول پرداخت مالیات نبوده است.

 

در سال 1365 که لایحۀ مالیاتی در کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس مطرح و در لایحۀ مذکور نام آستان قدس از ردیف سازمانهایی که مشمول معافیت مالیاتی بودند حذف گردیده بود. مراتب به وسیلۀ برادر بزرگوارمان جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمین حاج احمد آقا به استحضار حضرت مستطاب عالی رسید که مقرر فرمودید: (آستان قدس رضوی مالیات ندهد و به جناب آقای نخست وزیر هم گفته شود از آستان قدس نباید مالیات بگیرند) اما از آنجا که اوامر حضرتعالی کتباً به مسئولین امر ابلاغ نگردیده در قانون مالیاتی مصوب سال 1366 مجلس شورای اسلامی موضوع عدم پرداخت مالیات آستان قدس رضوی و شرکتهای وابسته مسکوت ماند.

 

با توجه به اجرای قانون مذکور از ابتدای سال جاری مشکلات و مسائلی در این رابطه برای آستان قدس رضوی به وجود آمده است، استدعا دارد اوامر حضرتعالی را در خصوص عدم پرداخت مالیات به وسیلۀ آستان قدس و شرکت ها و مؤسسات وابسته به مسئولین ذی‌ربط امر به ابلاغ فرمایند.

 

در جوار مضجع منور حضرت ثامن‌الائمه (ع) سلامتی و طول عمر آن حضرت و دوام و بقای نظام جمهوری اسلامی را از خداوند سبحان مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته.

10/1/1368 ـ ارادتمند: عباس واعظ طبسی]

 

بسمه تعالی

جناب آقای موسوی، نخست وزیر محترم

همان طور که قبلاً گفته‌ ام آستان قدس رضوی و شرکت ها و مؤسسات وابسته از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف می‌باشند. نظر اینجانب را به مقامات ذی‌ربط ابلاغ نمایید.

20 / 1 / 68

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج 21، ص 347-348

 

 

دیدگاه تان را بنویسید