عید کجا بریم؟/۱

دره ای منتهی به پل خدا/ شیرز لرستان کجا است؟+ عکس

دره شیرز یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه جامعه جی پلاس: ژئوپارک شیرز واقع در شهرستان کوهدشت در استان لرستان یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران است که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. 

 

shirez

 

این دره با دیواره هایی تقریبا قائم به ارتفاع 150 تا 200 متر محصور شده است و در آن یک رودخانه با آبی زلال در جریان است. 

در میانه این دره حوضچه هایی رسوبی منحصر به فردی تشکیل شده است که محیطی متفاوت با آنچه که دره شیرز را شکل داده به نمایش می گذارد.

 

untitled

 

در ادامه راهپیمایی در این دره با یک شگفتی دیگر به نام پل خدا برخورد می کنید. پل خدا در واقع تونلی است که به صورت طبیعی توسط آب حفر شده و چون تنها نقطه ای که می توان از رود شیرز عبور کرد، آن را پل خدا نامیده اند.

 

غار-پل-خدا-6

 

عبور از داخل این تونل یکی از جذابیت های سفر به شیرز محسوب می شود. 

 

غار-پل-خدا-5

 

اما جاذبه های دره شیرز به همین چند نقطه خلاصه نمی شود. 

در مسیر رسیدن به این دره رود خروشان سیمره به شدت خودنمایی می کند و تصویر این رود در کنار صخره های سترگ منظره ای قابل توجه ساخته است. 

 

شیرز 3

 

چگونه به شیرز برویم؟ 

 

برای رسیدن به شیرز ابتدا باید خود را به شهرستان کوهدشت برسانید. کوهدشت در 85 کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان قرار دارد اما از طریق کرمانشاه و خوزستان نیز می توانید به این شهر سفر کنید. 

اگر از شمال ایران به سمت کوهدشت بروید، مسیر تهران، قم، اراک، خرم آباد و کوهدشت مناسب ترین مسیر برای سفر به این شهر است که دارای جاده های آزادراهی، بزرگراهی و دو طرفه در طول مسیر است. البته بخش هایی از اتوبان خرم آباد-کوهدشت هنوز تکمیل نشده است. در این مسیر جاذبه ای از جمله کوه یافته و پل هزار ساله کشکان قابل مشاهده است. 

 

9060884a-0153-481c-a287-0b84b24b285e

 

خسارات+سیل+به+شهر+کوهدشت+و+روستاهای+بخش+شاهیوند+شهرستان+چگینی

 

در مسیر دیگر می توان از طریق شهرستان کرمانشاه به سه راهی زانوگه و سپس کوهدشت رسید. 

اگر از خوزستان می خواهید به کوهدشت بروید، مسیر دزفول، اندیمشک، پلدختر به کوهدشت سریع ترین مسیر پیش روی شما است. دره خزینه یکی از زیباترین مناظر این مسیر است اما به یاد داشته باشید که مسیر پلدختر تا کوهدشت از ایمنی مناسبی برخوردار نیست. 

 

دره-خزینه-650x372

 

در نهایت از شهرستان کوهدشت به سمت شیرز باید یک جاده 55 کیلومتری را طی کنید. این جاده تقریبا تا 5 کیلومتری دره شیرز آسفالته می باشد. 

در مسیر منتهی به دره شیرز دهستان اولاد قباد، کوه حرین، جنگل های بلوط چنگری، دره کاکیزه و مجموعه نقش نگاره های غار میرملاس با قدمت بیش از 9000 سال را پیش رو دارید.

 

download

 

دیدگاه تان را بنویسید