جی پلاس؛

بیانیه ده ماده ای و هشداردهنده امام که مانع اختلافات شد

امام خمینی در بیست و پنجم اسفند ماه سال ۵۹، بیانیه ای مهم که حاوی مطالبی هشدار دهنده بود خطاب به ملت و مسئولان صادرکردند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیست و پنجم اسفند ماه سال ۵۹ در بیانیه ای ده ماده ای خطاب به ملت و مسئولان کشور به نکته های مهمی درباره امور جنگ، حل اختلافات سران کشور و مسائلی در رابطه با مصالح جمهوری اسلامی پرداختند. متن بیانیه امام به شرح زیر است:

 

"بسم‌اللّه‌ الرحمن الرحیم

به اطلاع عموم می‌ رساند برای صیانت کشور و جمهوری اسلامی در این موقع حساس و برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین مطالب زیر ابلاغ می‌ شود:

1ـ معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست و متخلف به مردم معرفی می‌ شود و مورد مؤاخذه قرار می‌ گیرد. بنابراین، دخالت هر یک از مقامات در امور مربوط به مقامات دیگر بر خلاف قانون است و دخالت کننده به مردم معرفی می‌ گردد.

 

2ـ مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاست دیوانعالی، دادستانی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانونی می‌ باشند و کسی حق ندارد در مصاحبه‌ ها و نطقها و رسانه‌ ها به یکی از این مقامات توهین و یا آنان را تضعیف نماید؛ و متخلف به ملت معرفی و مورد مؤاخذه قرار می‌ گیرد.

 

3ـ به همان نحو که آقای رئیس جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان بر طبق مقررات اطاعت کنند.

 

4ـ شورای دفاع به نحوی که در قانون اساسی است، مأمور می‌ شود و نمایندگان اینجانب آقای خامنه‌ای[1] و آقای چمران[2] می‌ باشند.

 

5ـ مسائل دفاع در شورا مطرح و رسیدگی می‌شود و پس از تصویب، تصمیم در اجرا با فرماندهی کل قواست و قوای مسلح باید اوامر ایشان را اجرا نمایند.

 

6ـ برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیأتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس جمهور و یکی از طرف دیگر و یکی از سوی اینجانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رأی اکثریت هیأت مذکور معتبر است؛ و در صورت تخلف یکی از مقامات، باید متخلف را به مردم معرفی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرد.

 

7ـ چون در سخنرانی های رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوانعالی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، گروه های منحرف و مخالف با جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‌ شوند، اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند. مصاحبه‌ های سالم و سازنده و ارشادی مانع ندارد.

 

8ـ از آنجا که روزنامه‌ ها و رادیو تلویزیون عاملی مهم برای ارشاد یا تفرقه و نفاق هستند، هیأت سه نفری فوق، آنها را دقیقاً مورد بررسی قرار می‌ دهند و در صورتی که دو نفر از هیأت مذکور، آنها را مضر تشخیص دهند، مراتب را به مردم ابلاغ و به دادستانی کل کشور اطلاع می‌ دهند تا به وظیفۀ قانونی عمل کند.

 

9ـ اکیداً از مقامات رسمی خواستارم تا با کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند.

 

10ـ ائمۀ جمعه و جماعات ـ ایّدهم‌اللّه‌ تعالی ـ در خطبه‌ ها و منابر و سایر گویندگان کوشش فرمایند که آرامش در کشور برقرار باشد و از هر سخنی که موجب نگرانی مردم و تفرقه شود خودداری نمایند و مردم را در پشتیبانی از ملت و تمام ارگان های جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی و قوای مسلح و مردمی تشویق فرمایند. والسلام.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

1 - آقای سید علی خامنه‌ای(نمایندۀ امام خمینی در شورایعالی دفاع).

2 - آقای مصطفی چمران. 

 

 

صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۰۱-۲۰۲

دیدگاه تان را بنویسید