اختصاص 16 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی 1401 به مناطق محروم/ پیش‌بینی قیمت 70 دلاری برای هر بشکه نفت در سال آینده

به صورت شفاهی برای جبران کسری بودجه پیشنهاد افزایش قیمت نفت و افزایش فروش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۱ ارائه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: مجلس امروز مصوب کرد حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی ۱۴۰۱ به نقاط محروم استان‌ها و مناطق نفت خیز بر اساس شاخص‌های توسعه یافتگی اختصاص داده شود.

موسوی افزود: با توجه به مخالفت رهبری با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی سال بعد، دولت باید به صورت مکتوب برنامه خود را برای جبران کاهش درآمدهای نفتی اعلام کند. 

وی ادامه داد: به صورت شفاهی برای جبران کسری بودجه پیشنهاد افزایش قیمت نفت و افزایش فروش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۱ ارائه شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در نهایت مصوبات مجلس را باید تأیید کند.

 

تعیین سقف منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز در سال آینده

نمایندگان مردم در خانه ملت سقف منابع درآمدی نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ را تعیین کردند.

نمایندگان  در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه اول اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، با بند (ب) تبصره ۱ ماده واحده این لایحه درباره تعیین سقف منابع درآمدی نفت و گاز در سال آینده موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ب) تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

١- سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۱، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۲ و منابع مربوط به سه درصد (۳٪) مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره (۵) این قانون معادل چهار میلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار میلیارد (۴.۸۴۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود. صادرات فرآورده های نفتی مشمول این حکم نمی باشد.  

۲- در صورت افزایش عواید حاصل از منابع جزء (۱) این بند نسبت به ردیفهای مصوب، دولت مکلف است به میزان افزایش منابع، سقف انتشار اوراق مالی اسلامی موضوع بند (ب) تبصره (۵) این قانون را کاهش دهد.

 

پیش‌بینی قیمت ۷۰ دلاری برای هر بشکه نفت در سال آینده

فروش نفت با پیشنهاد دولت افزایش یافته است

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه میزان صادرات نفت را از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رساندیم، اما این پیشنهاد ما نبود، بلکه دولت به این دلیل که ۱۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد داشت، و نمی توانست از صندوق توسعه بردارد، یا باید اوراق بفروشد، یا اموال بفروشد، بنابراین ناگزیر بود منبعی پیدا کند، به همین دلیل این پیشنهاد را مطرح کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ در جلسه صحن علنی امروز و در جریان بررسی لایحه بودجه پیرامون پیش بینی های گزارش تلفیق برای فروش نفت در بودجه با بیان اینکه چون این نکته بسیار مهم بوده و از طرفی هم یک جمع بندی در مورد درآمدها و هزینه های بودجه عمومی به ویژه نفت تدارک دیده شده است، باید توضیحاتی جهت شفاف سازی ارائه شود که قطعاً در پیشنهادات تاثیرگذار خواهد بود، افزود: وقتی دولت بودجه را به ما اعلام کرد، ۳۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع نفتی، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای قیر، ضمن اینکه ۴.۵ میلیارد یورو هم در بند (ی) تبصره ۱ آمده است.

وی یادآور شد: کمیسیون تلفیق در ۳۸۱ هزار میلیارد تومان دو تغییر را اعمال کرد، یکی اینکه قیمت هر بشکه نفت را از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار تبدیل کردیم که با نرخ بین المللی کاملا مطابقت دارد، دوم اینکه میزان صادرات نفت را از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رساندیم، اما این پیشنهاد ما نبود، بلکه دولت به این دلیل که ۱۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد داشت، و نمی توانست از صندوق توسعه بردارد، یا باید اوراق بفروشد، یا اموال بفروشد، بنابراین ناگزیر بود منبعی پیدا کند، به همین دلیل این پیشنهاد را مطرح کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم تاکید کرد: در بند (ی) چه ۴.۵ میلیارد دلار دولت و چه ۵.۵ میلیارد یوروی کمیسیون تلفیق که مصوب شده، نیامده است که حتما باید این اتفاق بیفتد، بلکه به این نکته اشاره شده که همزمان با فروش نفت از امکانات دیگر کشور نیز در قالب تهاتر استفاده کنیم، یعنی اگر می توانیم ۱۰ میلیارد یورو تهاتر کنیم و از طریق آن اقداماتی همچون راه سازی، ریل سازی و... انجام داده و مشکلات تنش آبی و نیروهای مسلح را حل کنیم، بنابراین اگر دولت سال آتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را فروخت، مشکلی ایجاد نمی شود، درخصوص تهاتر نیز اگر در سطح بین المللی اتفاقی افتاد و مذاکرات به جمع بندی رسید،  ما به اندازه ۲میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را از طریق تهاتر از فروش نفت داریم، اگر این اتفاق هم نیفتاد، ۱۰ میلیارد یورو از طریق تهاتر داریم، بنابراین هر چقدر درآمد داشته باشیم، هزینه می کنیم، به همین دلیل دغدغه ای برای سطح فروش نفت و تهاتر وجود نداشته و صدمه ای به بودجه عمومی دولت نخواهد رسید.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در قالب مصاحبه ای گفته است که مصوبات کمیسیون تلفیق روی ریل لایحه دولت نیست، کما اینکه فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسانده، اما ای کاش ایشان از تصمیم سازمان برنامه و بودجه نیز اطلاع داشت. این پیشنهاد دولت بود، بنابراین اگر الان هم به ما اعلام کند، آن را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش می دهیم.

وی افزود: درخصوص ۵.۵ میلیارد یورو که کمیسیون تلفیق اضافه کرد نیز دولت ۴.۵ میلیارد یورو آورده بود، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یک سال کار کرد که بتوانیم یک میلیون بشکه نفت به صورت تهاتر برای پروژه های نیمه کاره و جدید مصوب کنیم، بنابراین چه اشکالی دارد ما یک بند (ی) داشته باشیم که در آن ۵.۵ میلیارد یورو برای پروژه های پیشران باشد که اگر دولت توانست تهاتر کند، با سرعت پروژه های پیشران را اجرا کند و اگر نتوانست انجام ندهد، بنابراین بهتر از این است که این قسمت را خالی بگذاریم و برای کشور تدبیری نداشته باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران و ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید