خطر جدید کرونا امیکرون/ چرا ممکن است علائم کووید19 طولانی شوند؟

در این مرحله از همه گیری کووید-۱۹ که در آن تعداد موارد ابتلا به بیماری به دلیل شیوع سویه اُمیکرون افزایش یافته است، خطر ابتلا به کووید طولانی ناشی از این سویه به طور جدی همانند قبل ارزیابی نشده و ممکن است به دلیل نبود داده های مناسب باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ ناشی از گسترش سویه اُمیکرون در سراسر جهان، نگرانی‌هایی در مورد بازگشت علائم طولانی مدت این بیماری از جمله تنگی نفس، خستگی، مه مغزی، اضطراب و حتی افسردگی مطرح شده است.

"آنتونی فائوچی"، متخصص بیماری‌های عفونی ایالات متحده، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که عارضه "کووید طولانی" ممکن است بدون توجه به سویه ویروس ظاهر شود. این بدان معناست افرادی که تحت تاثیر موج فعلی بیماری قرار گرفته‌اند باید اقدامات لازم را برای مدیریت موثر علائم پس از ابتلا به کووید انجام دهند.

در این مرحله از همه گیری کووید-۱۹ که در آن تعداد موارد ابتلا به بیماری به دلیل شیوع سویه اُمیکرون افزایش یافته است، خطر ابتلا به کووید طولانی ناشی از این سویه به طور جدی همانند قبل ارزیابی نشده و ممکن است به دلیل نبود داده های مناسب باشد.

طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC)، کووید طولانی با طیفی از علائم همراه است که می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها پس از آلوده شدن به کروناویروس ادامه داشته باشد یا ممکن است هفته‌ها پس از عفونت ظاهر شود. همچنین کووید طولانی ممکن است برای هر بیمار مبتلا به کووید-۱۹ اتفاق بیفتد، حتی اگر بیماری خفیف باشد یا علائمی نداشته باشد.

علائم کووید طولانی 

اگر از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته اید اما هنوز برخی علائم را تجربه می کنید، ممکن است دچار کووید طولانی شده باشید. برخی از شایع ترین علائم آن شامل تنگی نفس، اختلال عملکرد شناختی (مه مغزی) و همچنین خستگی است.

علائم دیگری که ممکن است افراد تجربه کنند عبارتند از درد قفسه سینه، مشکل در صحبت کردن، اضطراب یا افسردگی، دردهای عضلانی، تب، از دست دادن بویایی، از دست دادن چشایی، سردرد، خستگی، اختلال خواب، مشکلات تمرکز و درد شکمی.

بیمار کووید-۱۹ حتی ممکن است بر اثر ابتلا به نوع خفیف بیماری نیز تا مدتها با علائم آن درگیر باشد. اینکه این علائم برای چه مدت زمانی ادامه پیدا می کند کاملا مشخص نیست. به گفته کارشناسان این عارضه می‌تواند سه ماه در برخی تا شش ماه و به طور بالقوه تا ۹ ماه هم طول بکشد.

به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، به منظور مصونیت از فرد در برابر بیماری و پیشگیری از بروز علائم کووید طولانی لازم است واکسیناسیون به موقع انجام شود، استفاده از ماسک فراموش نشود، فاصله اجتماعی رعایت شود و همچنین از حضور در اماکن شلوغ و مکان‌های با تهویه ضعیف خودداری شود.

دیدگاه تان را بنویسید