جلسه مشترک سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با عاملان توزیع

حذف منافع پنهان شبکه توزیع در طرح " قیمت گذاری جدید کالاها "؟!

جلسه بحث و بررسی کارشناسی درباره طرح " قیمت گذاری جدید کالاها " در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بدون نتیجه گیری مشخصی برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس؛ طرح " قیمت گذاری جدید کالاها " از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با هدف شفاف سازی فرآیند از تولید به مصرف کالاها در حجم ملی کلید خورده است. در این طرح قرار است "قیمت تولید کننده" نیز روی انواع کالاها درج شود تا نهایتا میزان سود شبکه توزیع و فروش، برای مصرف کننده مشخص باشد.

این طرح ابتدا سه مرحله را پیش رفته است.  مرحله اول آن از ۲۸ آبان ابلاغ شد که براساس آن تعدادی از کالا‌ها شامل چهار قلم سرمایه‌ای مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروفر و چرخ گوشت مشمول قیمت گذاری شد.

در مرحله بعد خچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی به این فهرست اضافه شد و واحد‌های تولیدکننده و وارد کننده آب معدنی، دلستر ، پودر لباسشویی، دستمال کاغذی و پوشک بچه در این فهرست گنجانده شدند.

پس از آن و در مرحله سوم اتاق اصناف ایران، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کرد و بر اساس این دستورالعمل مقرر شد، قیمت تولیدکننده/ ‌واردکننده درج‌شده روی کالا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.

بر اساس طرح قیمت گذاری جدید کالاها، حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت کالا اضافه شود: شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰‌درصد) و سود خرده‌فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷‌درصد منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است.

اگرچه بعضی دست‌اندرکاران اصناف اجرای کامل و البته درست " طرح قیمت گذاری جدید کالاها " با درج نرخ تولیدکننده روی اقلام را جایگزینی مناسب برای نرخ مصرف‌کننده می‌دانند اما با این حال برخی هم معتقدند درصورت نبود سازوکارهای نظارتی کافی و دقیق، اجرای طرح عملیاتی نخواهد بود.

یکی از ابهامات طرح که هنوز راهکار دقیقی برای آن مطرح نشده، تکلیف مصرف کنندگان برای قیمت خرید از خرده فروشی هاست!

 

حذف منافع پنهان شبکه توزیع در " قیمت گذاری جدید کالاها "؟!

اما در جلسه امروز (دوشنبه - 20 دی 1400)؛ عباس تابش - رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان "طرح جدید قیمت گذاری کالاها" را عاملی برای ایجاد شفافیت در قیمت فروش کالاها دانست و گفت: استقرار سامانه‌ها و شبکه‌های الکترونیکی در نظام توزیع منجر به شفافیت در قیمت فروش کالا می شود و  اطمینان از خرید را برای مصرف کننده به همراه دارد.

وی افزود: قرار نیست در نظام جدید توزیع ذینفعان با مشکل مواجه شوند، اما منافع پنهان و غیر قابل پذیرش یا احیاناً غیرقانونی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد در فرایند این طرح حذف خواهد شد.

طرح " قیمت گذاری جدید کالاها " برای نمک و آب معدنی به صرفه نیست

اما در این جلسه شرکت‌های توزیع کالا با طرح مثال‌ها و مصداق‌های کالایی ، اجرای ضوابط را برای کالاهای کم ارزش، حجیم یا سنگین مقرون ‌به‌ صرفه ندانستند و با اعلام هزینه‌های مترتب بر قیمت توزیع از قبیل هزینه‌های حمل کالاهایی مانند آب معدنی یا نمک، درخواست تجدید نظر در سود مورد نظر برای پخش این قبیل کالاها را مطرح کردند.

منتقدان مدرک مستدل بدهند

در پایان جلسه امروز، رئیس سازمان حمایت، قول داد که نقدها و نکات مطرح شده را پس از دریافت اسناد و مدارک مستدل و پیشنهاداتی درباره اعمال ضرایب جدید، بررسی خواهند کرد.

دیدگاه تان را بنویسید