دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی-۴۲

امام خمینی: مجرد اینکه این آدم، اول وقت نمازش را می خواند ‌برای مجلس کفایت نمی کند

امام خمینی در جمع وزیر کشور و فرمانداران و بخشداران، به بیان ویژگی های لازم برای نمایندگان مجلس پرداخته و تخصص داشتن آنها را علاوه بر تعهد لازم دانستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی(س) و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که در اینجا به مرور به بخشی از آنها اشاره می شود.

ایشان در سیزدهم دی ماه سال 62 در جمع علی اکبر ناطق نوری، وزیر کشور وقت، عبدالله نوری (نمایندۀ امام در جهاد سازندگی) و فرمانداران و بخشداران سراسر کشور به اهمیت نقش مجلس و نمایندگان آن در کلیه شئون کشور و تخصص نمایندگان در رشته های مختلف اشاره کرده و فرموده اند:

 

"مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبی است خیلی، اول وقت نمازش را می خواند و‌‎ ‎‌نماز شب می خواند.این برای مجلس کفایت  نمی کند. مجلس اشخاص سیاسی لازم‌‎ ‎‌دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر‌‎ ‎‌اوضاع جهان لازم دارد. باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهوری اسلامی باشد‌‎ ‎‌لکن این مسائل هم باشد. در یک مجلس باید همه چیز باشد در این کمیسیون های مجلس‌‎ ‎‌از امور ارتشی و کشاورزی و اقتصاد و همه چیز بحث می شود، باید مطلع باشند اینها.‌

 

‌‌     آنهایی که در این کمیسیون ها هستند باید اشخاصی باشد در بینشان که عالم به اقتصاد‌‎ ‎‌باشد، عالم به امور کشاورزی باشد، عالم به امور اداری باشد، عالم به مسائل جهانی باشد.‌‎ ‎‌مجلس می خواهد ایران را در مقابل جهان اداره کند، مجلس یک چیزی نیست که‌‎ ‎‌بخواهد ایران را در مقابل خودش درست بکند. ایران در مقابل جهان است امروز، آن‌‎ ‎‌هم یک جهان امروزی و یک ایران امروزی. ایران امروزی که تک است در دنیا و جهان‌ ‎‌امروزی که همه مهاجم اند، همه مهاجم به شما هستند. شما می خواهید که یک مجلسی‌‎ ‎‌داشته باشید که در مقابل این مهاجماتی که از خارج می شود پایدار باشد. یک دولتی را او‌‎ ‎‌تعیین کند که درمقابل تهاجماتی که در دنیا واقع می شود، فشارهایی که واقع می شود در‌‎ ‎‌دنیا این بتواند دفاع کند، و این از مجلس سرچشمه می گیرد، از مجلس دولت درست‌‎ ‎‌می شود و شما یک همچو مجلسی لازم دارید. شما برای حفظ کشور خودتان، برای حفظ‌‎ ‎‌اسلام عزیز، که این همه خون در راهش ریختید باید پایداری کنید و توجه بکنید که حفظ‌‎ ‎‌کنید این را، و حفظش نسبت به شماها که مأمورین هستید به این است که ـ اجرایش را‌‎ ‎‌بدون اینکه به کسی اعتنا کنید اجرایش را خوب و موافق شرع و موافق اسلام و موافق‌‎ ‎‌مصالح کشور اجرا کنید.

 

 

صحیفه امام؛ ج 18، ص 284-285

 

دیدگاه تان را بنویسید