حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

خرید و فروش‌ جزوات و کتاب‌های کمک درسی خلاف مقررات است/ آموزش و پرورش با تکالیف سنگین برای دانش آموزان ابتدایی مخالف است

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در واکنش به حجم سنگین تکالیف برای دانش آموزان ابتدایی گفت: اینکه ما حجم زیادی از منابع و جزوات را به دانش آموزان بدهیم و فکر کنیم با این کار می‌توانیم ضعف‌های یادگیری را جبران کنیم راهکار موثری نیست. طبق سیاست‌های قبلی ما با این موضوع مخالفیم و اگر جایی هم این کار انجام شده، حتما خلاف مقررات بوده و باید پیگیری شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به حجم سنگین تکالیف برای دانش آموزان ابتدایی گفت: اینکه ما حجم زیادی از منابع و جزوات را به دانش آموزان بدهیم و فکر کنیم با این کار می‌توانیم ضعف‌های یادگیری را جبران کنیم راهکار موثری نیست و با این موضوع مخالفیم.

"رضوان حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  درباره آمار دانش آموزان مقطع ابتدایی که بیش از یازده سال سن دارند، گفت: درست است که به طور کلی بازه ثبت نامی در دوره آموزش ابتدایی از سنین ۶ تا ۱۱ سال را پوشش می‌دهد ولی ثبت نام می‌تواند تا ۱۵ سال هم ادامه یابد، زیرا در برخی از مناطق که دسترسی ندارند یا تکرار پایه وجود دارد به دانش آموز این فرصت را می‌دهند که همچنان در نظام آموزشی بماند. 

وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها که مساله تکرار پایه را بیشتر از سایر استان‌ها داریم امکان اینکه دانش آموزانی داشته باشیم که مطابق شرایط سنی در پایه تحصیلی خود نباشند وجود دارد. ما سال گذشته به طور دقیق وضعیت این افراد را احصاء کردیم اما هنوز آمار آن‌ها از سوی سامانه به ما اعلام نشده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته ما خودمان استان به استان آن هم در واحد مدرسه برای اولین بار این کار را کردیم که یک کار کاملا متمایز بود. ما از استان‌ها خواستیم در واحد مدرسه تمام دانش آموزان سال قبل خود را رصد کنند و وضعیت آن‌هایی که سال گذشته در آن مدرسه بوده‌اند را بررسی کنند. 

حکیم زاده درباره تحقیق مدیران مدرسه از وضعیت دانش آموزان گفت: وضعیت در این خصوص دو سه حالت بیشتر ندارد یا دانش آموز در مدرسه مانده و ارتقا پیدا کرده، یا دانش آموز در آن مدرسه تکرار پایه دارد و یا حتی دانش آموز دیگر در آن مدرسه نیست. از این رو ما از مدیران مدرسه خواستیم آمار وضعیت آن‌ها را به ما بدهند. 

وی اظهار داشت: طبیعتا اگر دانش آموزی در آن مدرسه نباشد و در مدرسه دیگری ثبت نام کرده باشد کد ملی‌اش در مدرسه‌ای که ثبت نام کرده رویت خواهد شد. بنابراین تارکان تحصیلی بین پایه‌ها را ما شناسایی و آمار آن‌ها را تجمیع کردیم اما به دلیل این که آمار در واحد مدرسه تهیه و در منطقه و استان تجمیع شده است، فعلا از سوی سامانه به دست ما نرسیده است اما می‌تواند آمار بسیار دقیقی باشد. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق ماده ۴۷ در آیین نامه اجرایی مدارس که به تازگی تدوین شده یکی از وظایف مدیر مدارس رصد جریان حضور دانش آموزان در مدرسه است. بنابراین وقتی مدیر رصد می کند دانش آموزی که سال گذشته در مدرسه بوده اما اکنون نیست باید بررسی شود که چرا دانش آموز به مدرسه نمی‌آید، زیرا مدیر مدرسه اولین شخصی است که به اطلاعات دانش آموزان دسترسی دارد. 

 

رضوان حکیم زاده

 

حکیم زاده خاطرنشان کرد: ما همچنین یک برنامه مداخله‌ای برای هر استان اعلام کردیم و اگر درهر منطقه طبق گزارش مدیر مدرسه، چند تن از دانش آموزان در سال جاری در مدرسه حضور نداشتند؛ باید وضعیت آن تعداد که هنوز ثبت نام نشده‌اند را بررسی و گزارش کنند. 

وی بیان کرد: فکر می‌کنم اگر این کار را با جدیت دنبال کنیم می‌توانیم شاهد یک تحول در بحث پیگیری تارکان تحصیلی میان پایه‌ها باشیم. چون برای شناسایی موارد بازمانده از تحصیل در کلاس اول ما راهکاری‌هایی داریم که راحت‌تر می‌توانیم آن را شناسایی کنیم ولی معمولا مشکلات اصلی ما تارکان تحصیلی میان پایه‌ها هستند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست جمهوری اسلامی همیشه این بوده که امکان دسترسی حداکثری برای تحصیل دانش آموزان را برقرار کند. در استان‌هایی که از نظر شاخص‌های توسعه یافتگی وضعیت نامناسب‌تری دارند این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد. ما هم در این زمینه ۶۴ منطقه را شناسایی کردیم و جزو برنامه هدفِ نصیبِ آموزشی یکسان قرار دادیم که انشالله بتوانیم این مورد را هم سریع‌تر رصد کنیم. 

وی درباره اجبار برخی مدارس مبنی بر تهیه جزوات کمک درسی به ویژه در مقطع اول ابتدایی بیان کرد: سیاست ما در این زمینه تغییر نکرده و اگر نام مدرسه را به ما گزارش دهید قطعا این مشکل را پیگیری خواهیم کرد. 

حکیم زاده در ادامه بیان کرد: طبق مصوبه ۹۵۱ آموزش و پرورش آزمون‌های تستی- تشریحی و استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی تحت هر عنوانی و تحمیل هزینه به خانواده‌ها ممنوع است. همچنین برنامه‌های توانمندسازی برای معلمان و دانش آموزان در کانال شبکه شاد با بهترین کیفیت توسط معلمان خوب در سراسر کشور، درس به درس تولید شده و رایگان در دسترس است. 

 

خرید و فروش‌های تجاری در زمینه جزوات و کتاب‌های کمک درسی خلاف مقررات است

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر شما همین الان به شبکه شاد مراجعه کنید و کلمه علوم دوم را جستجو کنید؛ تمام جزییات این درس را به شما ارائه می‌دهد. کاری که ما امسال انجام دادیم این بود که به سمت تولید محتوای درسی به شکل چند رسانه‌ای رفتیم؛ بنابراین معلمان اگر احساس کنند دانش آموزان به تمرین اضافه نیاز دارند می‌توانند از همین منابعی که در شاد وجود دارد استفاده کنند و به هیچ وجه خرید و فروش‌های تجاری در زمینه جزوات و کتاب‌های کمک درسی موردتایید ما نیست و خلاف مقررات است. 

حکیم زاده در واکنش به حجم سنگین تکالیف برای دانش آموزان ابتدایی گفت: اینکه ما حجم زیادی از منابع و جزوات را به دانش آموزان بدهیم و فکر کنیم با این کار می‌توانیم ضعف‌های یادگیری را جبران کنیم راهکار موثری نیست. طبق سیاست‌های قبلی ما با این موضوع مخالفیم و اگر جایی هم این کار انجام شده، حتما خلاف مقررات بوده و باید پیگیری شود./ ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید