مخالفت رییس سازمان برنامه‌وبودجه با پرداخت یارانه؟/ میرکاظمی: با شیوه فعلی وضع دهک‌های متوسط به پایین بهبود پیدا نمی‌کند

میرکاظمی رییس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه حجم یارانه‌های پنهان انرژی به ۸۵ میلیارد دلار رسیده است، افزود: در حال حاضر اقشار برخوردار، بیشترین بهره مندی از یارانه‌های غیرمستقیم به‌ویژه در حوزه کالاهای اساسی و انرژی را دارند؛ همین وضعیت منجر شده که دادن یارانه در جهت عکس عمل کند و وضعیت دهک‌های پایین بهبود فراوانی پیدا نکند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: با شیوه فعلی پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم نه وضع دهک‌های متوسط به پایین بهبود پیدا می‌کند؛ نه شاخص‌های کلان اقتصادی رشد خواهند کرد.

طبق گزارش سازمان برنامه‌وبودجه، «سید مسعود میرکاظمی»  در جریان بازدید از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و در جمع مدیران این سازمان اظهار داشت: سال آینده هم منابع مربوط به این بخش بودجه ۳۰ درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: باوجود پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم هدف اصلی که بهبود وضعیت اقشار کم‌درآمد بوده، محقق نشده همچنان که در سال‌های گذشته ضریب جینی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهمی که فاصله طبقاتی را توصیف می‌کند از مرز ۴۰ واحد عبور کرده است.

معاون رییس‌جمهور بابیان اینکه حجم یارانه‌های پنهان انرژی به ۸۵ میلیارد دلار رسیده است،  افزود: در حال حاضر اقشار برخوردار، بیشترین بهره مندی از یارانه‌های غیرمستقیم به‌ویژه در حوزه کالاهای اساسی و انرژی را دارند؛ همین وضعیت منجر شده که دادن یارانه در جهت عکس عمل کند و وضعیت دهک‌های پایین بهبود فراوانی پیدا نکند.

 

مسعود میرکاظمی

 

میرکاظمی تاکید کرد: در حال حاضر چند دهک که قبلاً دغدغه مسکن و اشتغال داشتند نگرانی در حوزه تأمین معیشت پیداکرده‌اند، آیا باید روند فعلی که این نتایج را داشته ادامه داد؟ باید منابع کشور را اثربخش کنیم؛ مقام معظم رهبری در ابتدای دولت فرمودند فکری به حال یارانه‌های پنهان انرژی شود، بهتری جا برای تدوین طرحی که بیشترین اثربخشی و کمترین مشکل را داشته باشد سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

رییس سازمان برنامه‌ و بودجه با اشاره به افزایش میزان مصرف گاز از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب در سال ۹۲ به ۲۴۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۰، گفت:‌ چرا باوجود رشد عجیب مصرف گاز و یا کمبود ۱۱ هزار مگاوات برق در تابستان باید رشد اقتصادی ما در حد صفر باشد؟ این ارقام بیانگر این موضوع است که شیوه فعلی یارانه‌ها باید تغییر پیدا کند.

وی تاکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شاخص‌های کلان از حاشیه به متن آمده است؛ ما ابزارهای لازم برای کنترل و کاهش نرخ تورم را در بودجه دیده‌ایم، از سوی دیگر برای رشد اقتصادی متوزان ۱۷۵ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته‌ایم؛ به‌عبارت‌دیگر ساختار بودجه بر اساس رشد اقتصادی شکل‌گرفته است.

 

در تعرفه بالای واردات در رتبه‌های بالای کشورهای جهان هستیم

 

میرکاظمی بابیان اینکه در تعرفه بالای واردات در رتبه‌های بالای کشورهای جهان هستیم؛ گفت:‌ چرا باوجود یارانه سنگین انرژی و نیروی کار ارزان بازهم قیمت تمام‌شده کالا در ایران بالا است؟ حلقه گم‌شده، بهبود بهره‌وری است که ما در بودجه ۱۴۰۱ برای آن برنامه داریم.

دیدگاه تان را بنویسید