فلفل و سیب زمینی صادراتی ایران دچار مشکل شد/ رقبا وارد عمل شده اند

برگشت خوردن محموله فلفل ایران از روسیه به دلیل مشکلاتی که در سموم آنها وجود داشت، باعث شده در روزهای گذشته تداوم صادرات محصولات کشاورزی کشور به اعضای اوراسیا با ابهام‌هایی مواجه شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه می‌گوید اگر اقدامات لازم برای حفظ بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران انجام نشود، رقبا بازار را از کشور خواهند گرفت.

 برگشت خوردن محموله فلفل ایران از روسیه به دلیل مشکلاتی که در سموم آنها وجود داشت، باعث شده در روزهای گذشته تداوم صادرات محصولات کشاورزی کشور به اعضای اوراسیا با ابهام‌هایی مواجه شود.

در هفته‌های گذشته محموله سیب زمینی ایران نیز از ازبکستان برگشت خورده بود و به نظر می‌رسد در صورتی که تغییرات لازم در سیاست‌های صادراتی این محصولات اجرایی نشود، صادرکنندگان ایرانی در آینده با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهند شد.

هادی تیزهوش تابان – رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه – در نامه‌ای خطاب به محمد جواد عسگری – رییس کمیسیون کشاورزی مجلس – از او خواسته که برخی سیاست‌های کلان عرصه کشاورزی را تغییر دهد و به این ترتیب خطر از بین رفتن بازارهای صادراتی این بخش کاهش یابد.

در نامه‌ای آمده است: با عنایت به مشکلات پیش آمده برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه و به طور خاص فلفل دلمه‌ای، به استحضار می‌رساند که دغدغه بخش خصوصی، استانداردسازی صادرات محصولات کشاورزی و بهبود کیفی آن است که متاسفانه با بی توجهی مسئولان، خسارت جبران ناپذیری این بخش را تهدید می‌کند.

در این نامه از نمایندگان مجلس خواسته شده که اقداماتی را در شش بخش پیگیری کنند. موضوع نخست توجه به حضور قدرتمند رقبا به خصوص ترکیه در امر تجارت فلفل است که نمایندگان بخش خصوصی اعلام کرده‌اند در صورت پیگیری نشدن اولویت‌ها، حفظ این بازار را با مشکل مواجه خواهد کرد.

استانداردسازی محصولات صادراتی و حمل و نقل آنها، برخورد با مدیرانی که ترک فعل کرده‌اند، واگذاری مسئولیت سیاست‌های اجرایی به بخش خصوصی و افزایش کیفیت محصولات و تخصصی شدن مزارع و باغات بخش دیگری از دغدغه‌هایی است که از سوی اتاق بازرگانی خطاب به نمایندگان مجلس نوشته شده است.

اعضای اتاق همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که در جلسات همفکری دستگاه‌های تصمیم گیر، آمارهای دقیق از آنچه که رخ داده و برنامه‌های خود برای آینده را ارائه کنند./ ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید