ساعت اجرای طرح ترافیک در تهران از دوشنبه 10 آبان تغییر می کند

در هفتادهمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مقرر شده است: در مرحله نخست و قبل از بازگشایی دانشگاه ها و مدارس از تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت شروع اجرای محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ و ساعت خاتمه آن از ۱۶ به ۱۷ تغییر یابد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ ساعت ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک پایتخت از فردا/۱۰ آبان/ تغییر و دوربین های طرح از ساعت ۷:۳۰ آغاز به کار می کند.

از آغاز سال جاری تاکنون، زمان اجرای طرح ترافیک پایتخت سه بار تغییر کرده است تا آنکه در تصمیم نهایی شورای ترافیک تهران تصمیم گرفت برای مدیریت تردد شهروندان و کاهش شلوغی معابر، بار دیگر ساعت ورود و خروج به محدوده طرح را تغییر دهد.

پیش از این در ۱۸ تیر امسال برای صرفه جویی در مصرف برق، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده بود که بناست زمان‌بندی جدید اجرای طرح ترافیک در پایتخت بر اساس ابلاغیه وزارت کشور و تصمیم هیات پنج نفره از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶ اجرا شود.

البته علت این تغییر نیز تغییر ساعت کاری کارکنان بود که پس از فروکش کردن فشار بار بر شبکه برق پایتخت، این زمان نیز تغییر کرد و به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر موکول شد.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۳۱ مرداد اعلام کرد که با تغییر ساعات کاری کارکنان ادارات و سازمان های دولتی تهران، از ابتدای شهریور و شروع ساعات کاری از۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰، ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از تاریخ مذکور از ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می شود.

با وجود همه این تغییرات و جابجایی ها، مسئولان ستاد مقابله با کرونا، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهروندان در مورد این جابجایی ها و بی تاثیری آن اعتراض داشتند و به انحای مختلف این اعتراض را اعلام کردند.

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، که بارها و بارها پاشنه آشیل شیوع ویروس کرونا در تهران را حمل و نقل عمومی اعلام کرده و خواستار لغو طرح ترافیک شده بود، به تازگی گفته است: کاهش ساعت اجرای طرح ترافیک برخلاف توقع، نقشی در کاهش بار حمل و نقل عمومی و کم شدن ابتلا به کرونا نداشت و این کار باعث تغییر و کاهش میزان ابتلا نیز نشد و حتی شاهد افزایش سفرهای غیرضروری در سطح شهر و کُندشدن وضعیت حمل و نقل و عمومی بودیم.

از سوی دیگر شامگاه هشت آبان جعفر شربیانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی توئیتی اعلام کرده است که «برخی از کارشناسان خروجی عملی طرح ترافیک را درآمدزایی می‌دانند تا کمک به کاهش آلودگی هوا. همه متخصصان هم براین باورند که "طرح محدودیت تردد شبانه" نقشی در کاهش کرونا نداشته و آن هم درآمدزا شده است. محصول مشترک هر ۲ طرح این است که روز و شب تهران مختص به پولدارها شده است.»

همین موضوع هم سبب شد تا رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ابتدای نوزدهمین جلسه شورای شهر و البته در جمع خبرنگاران اعلام کند: هدف از افزایش ساعت طرح ترافیک درآمدزایی نیست بلکه ‌موضوع اصلی آسایش و آرامش مردم است.

این نوع واکنش ها از سوی بسیاری از شهروندان در فضای مجازی نیز قابل مشاهده است، از اعتراض به نحوه مدیریت حمل و نقل و ترافیک در شهر تا تلاش برای درآمدزایی از طرحی که تغییر مستمر در آن، ثمره ای ندارد.

با تمام این شرایط و اعتراضات، به تازگی در آخرین خبرهای منتشر شده از شهرداری تهران، در نهایت اطلاعیه در خصوص تغییر ساعت طرح ترافیک به منظور کاهش حجم خودروها در معابر و تسهیل عبور و مرور شهروندان منتشر شد.

بر اساس این اطلاعیه، در هفتادهمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مقرر شده است: در مرحله نخست و قبل از بازگشایی دانشگاه ها و مدارس از تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت شروع اجرای محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ و ساعت خاتمه آن از ۱۶ به ۱۷ تغییر یابد.

همچنین در مرحله دوم و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، ساعات اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا مطابق با وضعیت قبل از شیوع کرونا (با توجه به مصوبات قبلی) تغییر می یابد.

براساس ساعات اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در شهر تهران در ۶ ماه نخست سال از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ است.

از سوی دیگر مقرر شد که شورای حمل و نقل و ترافیک تهران لغو منع تردد شبانه در تهران را از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کند.

البته پیگیری به این نتیجه رسید که با وجود تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک البته یک بار خروج از طرح، مطابق روال قبل، بعد از ساعت ۱۴:۳۰ رایگان است.

به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.

 

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید