«بانو قدس ایران»؛ مستندی وفادار به تاریخ و غیرکلیشه‌ای

«بانو قدس ایران» تجربه ای متفاوت و خلاقانه در سینمای مستند ایران است، گرچه می توان چند مثال و مصداق مشابه برای چنین شیوه روایتی پیدا کرد، اما وقتی حکایت بانویی روایت می‌شود که زیر یک سقف و تا آخرین لحظه گام به گام و نفس به نفس با رهبر بزرگترین خیزش و جریان انقلابی و مذهبی قرن همراه بوده است، کار بسیار دشوار و پیچیده می‌شود و هنگامه ای می شود که فیلمساز روی لبه تیغ حرکت کند و در چنین شرایطی فیلمسازی که واقع‌گرا و صداقت پیشه باشد روی لبه تیغ تیزتر.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ علی طاهرفر، مستندساز در یادداشتی نوشت: مستند «بانو قدس ایران» روایتی غیرکلیشه‌ای، وفادار به تاریخ و صادقانه از زندگی پر فراز و نشیب بانو ثقفی است.

بنیان مرکزی مستند پرتره «بانو قدس ایران» بر یک تضاد شکل گرفته است، ازدواج با یک جوان طلبه برای دختری همچون بانو ثقفی که در خانواده‌ای مرفه بزرگ شده، اتفاقی مهم است. گرچه این طلبه ساده بعدها ماندگار ترین چهره سیاسی و مذهبی عصر خویش می‌شود و بر تمام ابعاد زندگی بانو قدس سایه می افکند اما این انتخاب بانو قدس است که او را شاخص می‌کند. انتخابی که او را با فراز و نشیب بسیاری در زندگی مواجه می‌کند، به واسطه همین انتخاب او می‌بایست کنار همسرش جهاد می‌کرد. جهاد با نفس و با تمام شرایط و دشواری ها و تنگناهایی که در مسیر مبارزه یک رهبر انقلابی و یک عارف وارسته ایجاد می شد. 

 «بانو قدس ایران» تجربه ای متفاوت و خلاقانه در سینمای مستند ایران است، گرچه می توان چند مثال و مصداق مشابه برای چنین شیوه روایتی پیدا کرد، اما وقتی حکایت بانویی روایت می‌شود که زیر یک سقف و تا آخرین لحظه گام به گام و نفس به نفس با رهبر بزرگترین خیزش و جریان انقلابی و مذهبی قرن همراه بوده است، کار بسیار دشوار و پیچیده می‌شود و هنگامه ای می شود که فیلمساز روی لبه تیغ حرکت  کند و در چنین شرایطی فیلمسازی که واقع‌گرا و صداقت پیشه باشد روی لبه تیغ تیزتر. 

 کارگردان فیلم علیرغم تمام نداشته ها و فقر تصویری و اسنادی از عکس و فیلم آرشیوی بانو قدس گرفته تا تصاویر زندگی و حیات مبارزاتی در ترکیه، نجف و پاریس و حتی ایران پس از انقلاب با هوشمندی و نگاهی خلاقانه فضای نوستالژیک خانه و هر آنچه که از این زندگی بر جای مانده را دستاویز قرار می‌دهد تا به واسطه نگاه شاعرانه خود این طبیعت بی‌جان را جانی دوباره بخشیده و آنها را پیش روی مخاطب احیا کند و در این مسیر به موفقیت نسبی می‌رسد. 

«بانو قدس ایران» به یمن وقایع نگاری ظریف و غیرمستقیم، ترکیب‌بندی متناسب صحنه ها، استفاده دراماتیک از صداها و سکوت، اجرای بسیار تحسین‌برانگیز راوی متناسب با اتمسفر حاکم در مسیر حوادث و رویدادها ضمن عبور از ورطه تکرار و کلیشه، روایتی منسجم و ماندگار را از زندگی و حیات سرکار خانم خدیجه ثقفی همسر فقید رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی( ره) به نمایش می‌گذارد.

 

منبع: ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

دیدگاه تان را بنویسید